אלעד רזניק: האיסלמיסט האסטרטגי

[בתמונה: כיפת הסלע: מבט מהחזית. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Andrew Shiva קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[לקובץ המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע' אודות ירושלים, לחצו כאן]

כישלון אמ"ן במתן התרעה על כוונת מצרים וסוריה לפתוח במלחמה נתפס ככישלון הגדול ביותר בתולדות קהילת המודיעין בישראל שעיצב את ההערכות המודעינית למניעת הפתעה אסטרטגית בעתיד. בתקופה שקדמה למלחמה, יחידות האיסוף של אמ"ן סיפקו ידיעות רבות ממקורות מודיעיניים שונים כמו יומינט, סיגינט, תצפיות קרקעיות וצילומי אויר שהיו יכולות לעורר חשד בכך שצפויה לפרוץ מלחמה - למשל, הזזת כוחות בחזית המצרית או תגבור הכוחות המוצבים בצפון רמת הגולן. מחלקת המחקר של אמ"ן החזיקה בהערכה שגויה לגבי כוונות המלחמה של מצרים וסוריה, ולא נתנה משקל ראוי לידיעות אלה. 

במשך שנים רבות החשש העיקרי שהוביל להערכות הבטחונית סביב הר-הבית היה פיגוע שיבוצע על ידי יהודים וייעודו הדלקת מדורה בין ישראל לבין שותפותיה ויריבותיה הסוניות והשיעיות כאחד. האם הגיע הזמן לבדוק את נכונותה של הנחת היסוד הזאת?   

במהלך מבצע עמוד ענן (2012) נורו מספר רקטות ארוכות טווח לעבר ירושלים. הרקטות נורו למרות יכולת דיוק נמוכה למדי. הדבר חזר על עצמו במהלך מבצע צוק איתן. בהתחשב בטווח הרקטות ואחוז הדיוק, הירי כלל סיכוי ממשי לפגיעה בהר הבית. 

במהלך החמש שנים האחרונות חווה המזרח התיכון טלטלה עזה, במסגרת הטלטלה הזו השמידו כוחות לוחמים אסלאמיים לא מעט מקומות קדושים לאסלאם הסוני והשיעי בעיקר באזורי הלחימה אבל לא רק. 

בחודש יוני האחרון סיכל משרד הפנים הסעודי התארגנות שמנתה שלוש חוליות (אחת בג'דה ושתיים במכה) שתכננו לבצע פיגוע במסגד אל-חארם במכה (אחד המסגדים היותר משמעותיים בעולם הסוני) לקראת תקופת סוף הרמדאן זה לא היה ניסיון הפיגוע הראשון באתרים הקדושים לאיסלאם הסוני וסביר להניח שלא יהיה האחרון. 

ביום שישי ה 14 ליולי (לפני 11 יום) ארע פיגוע בהר הבית עצמו, מחבלים ירו מתוך שטח הר הבית לעבר שני שוטרים ורצחו אותם.  

בכל מקרה של פיגוע בהר הבית - בין אם יבוצע בידי יהודי או אסלאמי - העולם יראה במדינת ישראל את הגורם האחראי. התירוץ האולטימטיבי שישראל חולקת באחריות לנעשה בשטח הר הבית עם הוואקף לא יעניק למדינת ישראל מילימטר של אשראי בקרב הציבור במדינות השכנות, השליטים השונים יאלצו ליישר קו עם הציבור. 

[בתמונה: האם מבעיר הבערה בהר הבית יהיה מוסלמי? תמונה חופשית שהועלתה על ידי Nick Ortloff לאתר flickr]

אם יתרחש פיגוע בהר הבית – אפילו יהיה הפיגוע חסר נפגעים ובעל נזק מצומצם – הדבר יוביל לנתק בין ישראל לבין רוב המדינות הסוניות במזרח התיכון. גם אם יוכח מעבר לכל ספק סביר שאת הפיגוע ביצעו מוסלמים. 

העולם האסלאמי הוכיח שאיננו חס על המקומות הקדושים לו עצמו, בהפכו את המקומות הללו לנקודת חיכוך ומנוף להשגת מטרות פוליטיות. העולם האסלאמי המקומי על גווניו (חמאס, הפלג הצפוני חיזבאללה) הראה שאיננו חושב פעמיים לנוכח הסכנה לפגיעה במקומות הקדושים והוכיח כוונה ויכולת גם בהר הבית. 

הר הבית והסוגיות הסובבות אותו מהווה מקום נפיץ במיוחד. הפקדת חלק מהשליטה הביטחונית במקום; בידי הוואקף והטלת מגבלות על שיטות האבטחה במקום, עקב הפגיעה הצפויה ברגשות המתפללים המוסלמים; והערכת גורמי המחקר שהסיכוי לפגיעה במקום על ידי מוסלמים הוא נמוך הינה איוולת. 

בסופו של דבר יקום האיסלאמיסט האסטרטגי ויעשה מעשה. מה אז?

[לקובץ המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע' אודות ירושלים, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *