פנחס יחזקאלי: פוליגרף במשטרה – למה הם נעלבים?

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'.

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

הנה שוב נעלבים: המפכ"ל אלשיך והשר לביטחון פנים ארדן ביקשו לקבוע בחוק, נוהל מסודר לבדיקות במכונת אמת לקצינים בדרגת ניצב. אבל יו"ר ועדת הפנים, ח"כ דודי אמסלם, התנה את קידום החוק בכך שכל קציני החקירות ייאלצו לעבור את הבדיקה הפולשנית. במשטרה זועמים: "אף מקום עבודה לא היה מאשר זאת"...

למה? כלום אחרי הניסיון המצטבר של הציבור ברמת האמון והאחריותיות המשטרתית, באמת מגיע לה יחס שונה? (סניור, 2017)  (כנסת פתוחה, 2017). ועוד שאלת תם: אם היו כל שוטרי משטרת ישראל היו נדרשים לעבור עתה בדיקת פוליגרף, כמה מהם היו מעדיפים לוותר ולפרוש מהחיל? מספיק כדי להצדיק בדיקות פוליגרף כאלה?

שחיתות משגשגת איפה שיש כסף

עם הקפיצה ברמת החיים וכניסת 'הכסף הגדול' לישראל מאז תחילת שנות ה-90 של המאה הקודמת, עלה מפלס השחיתות במשטרת ישראל בהתאמה. לא צריך להיעלב, ולא צריך מחקרים ובדיקות. כלל האצבע בנוגע לשחיתות גורס כי היא משגשגת איפה שיש כסף גדול! בכך משטרת ישראל אינה שונה ממשטרות העולם המערבי.

הכסף הגדול יצר את משפחות הפשע, והעידן הזה הביא ל'קפיצת מדרגה' בפיתויים שעומדים בפני אנשי משטרה, ובהכרח גם בנכונות שלהם 'לעבור צד'. הנחה רווחת - ולא בלתי מבוססת - היא, שלכל ארגון פשיעה יש שוטר שהוא סוג של חפרפרת או 'גרון עמוק' בתוך המשטרה שעוזר להם - בתמורה לטובות הנאה - בהשגת מידע על פשיטות למכוני ליווי או מועדוני הימורים; בהתרעה על חיפושים בבתיהם; ועוד,  (ועוד לא נגענו במגזר התנועה ובוחני תאונות הדרכים שהוא עתיר שחיתות בכל משטרה מודרנית; ואת סוגיית ההטרדות המיניות והקשרים במהלך יחסי מרות, שבו רכשה משטרת ישראל התמחות מיוחדת...).

לכן, משטרה חפצת חיים חייבת לעסוק, כל העת, בהורדת מפלס השחיתות; וכלי מוכר - שהוכיח את עצמו בתחום זה - הוא הפוליגרף!

הסיבה לכך איננה מעלותיו של הפוליגרף ככלי חקירתי, אלא חשיבותו של היזון חוזר במערכות מורכבות. אסביר:

[בתמונה: הפוליגרף... התמונה שותפה ברשתות החברתיות, ובעל הזכויות בה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com לעוגן ברשת, לחצו כאן]

[בתמונה: הפוליגרף... התמונה שותפה ברשתות החברתיות, ובעל הזכויות בה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com לעוגן ברשת, לחצו כאן]

מרגע קליטתו לחיל, צריך שוטר לדעת, שהמפתח לכל קידום הוא שמירה על חמישה עקרונות מנחים (ותודה לעו"ד פיני פישלר שסייע בתחום זה...):

  • אל לו ליצור מגע עם סוכן זר;
  • אין להדליף לאיש ידיעות מסווגות;
  • עליו להתרחק מכל קשר לסמים; קל וחומר ממגע שאיננו במסגרת תפקידו עם ארגוני פשיעה;
  • אוי לו אם ייקח שוחד לסוגיו;
  • עליו להימנע מקשר רומנטי ביחסי מרות.

בדיקות הפוליגרף משמשות אותנו כאן כמו כמו מערכת של היזון חוזר, בזמן אמת, במחשב: כל שוטר שעומד לעבור על אחד מהאיסורים שמנינו, יידלק לו במוחו אור אדום, שיזכיר לו, שעתידו המקצועי תלוי, מידי שנה, במענה על התשובות הללו. כך מורידים את מפלס השחיתות; כי באין גדר, הפיתוי לדלג, מידי פעם, לצד השני נשאר תמיד רלוונטי...

רב-ניצב רוני אלשייך הוא בוגר שב"כ, המכיר את הכלי היטב. על כן, אין להתפלא, כי עם כניסתו לתפקידו כמפקח הכללי של משטרת ישראל, בתחילת דצמבר 2015, הוא הורה למסד בדיקות פוליגרף לקציני משטרה.

בינתיים נתקל אלשיך בחומות המציאות (התנגדויות משפטיות, בעיות תקציב ובעיקר, לחץ פנימי מבפנים). התוצאה היא שהצעת החוק שהביא למחוקקים שונה מאוד מהתכנית המקורית. אם בצה"ל נבדקים קצינים מדרגת סגן אלוף ומעלה, הרי שמשטרת ישראל מבקשת לבדוק רק את ניצביה. בגוף שעתיר, מעצם טיבו, בפיתויים לשחיתות, זה מעט מידי ומאוחר מידי!

[לתמונת המקור לחצו כאן]

אבל, אפשר גם בלי פוליגרף

פתרון זול בהרבה ולא מסורבל, שמן הסתם יכול להשיג תוצאות דומות הוא הפתרון שנוקטת רשות המסים האמריקנית: כל אזרח מצהיר על נכסיו פעם בשנה. הרשות גם לא מנסה לבדוק את כל ההצהרות. אבל, אם התגלה כי אדם שיקר, הסנקציות קיצוניות בחריפותן.

בהיעדר יכולת לממש פוליגרף רחב היקף, יתכן ותהיה ההצהרה הזו חסם אפקטיבי, שימנע מרבים גלישה לבורות, שבערבו של יום ימצאו עמוקים מכדי לטפס החוצה...

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה

 

4 thoughts on “פנחס יחזקאלי: פוליגרף במשטרה – למה הם נעלבים?

  1. מישאל עידן:
    תשובה מאוד פשוטה – קציני המשטרה "מכירים" את המכשיר הזה מקרוב,הם יודעים את חוסר המהימנות שלו ומכאן ההתנגדות הבסיסית. עובדה היא כי הכלי הזה אינו משמש כראיה בבית המשפט. קיימים לא מעט מחקרים המראים את חוסר האמינות שלו. יש לא מעט אוכלוסיות שהבודקים מראש לא יבדקו (לא אפרסם אלו קבוצות שלא ייחסו זאת למניעים גזעניים) http://www.yediot.co.il/articles/0,7340,L-4963264,00.html http://www.text.org.il/index.php?book=1405101
    כדוגמה

  2. Pnina Friedman Solomon:
    1. בעניין ההצעה החליפית – אני הייתי מרחיבה קצת יותר את עניין השאלה הרומנטית כי יכול להיות שכפית משהו שקוראים לו סקס על מישהי אחרת – היא לא בהכרח רומנטית גם בעיני זה שכופה, ואז הוא לא יצא משקר.
    2. אם אתה לוקח בחשבון אפשרות של שחיתות כלכלית כספית – אז מישהו כן צריך לבדוק את הצהרות ההון [למרות שכידוע גם בעניני מ"ה יש דרכים לרשום ע"ש החותנת והפילגש והקוף ממול] – בתקוה שהמישהו ההוא לא משוחד.
    פוליגרף אולי בכ"ז יועיל – חוץ מאשר נגד הפסיכופטים ממש.

  3. ראשית ממליץ שכל הממליצים יתנו דוגמא אישית ויסכימו מראש לעבור בדיקת פוליגרף ויתנו את הסכמתם מראש שיתפטרו אם הבדיקה תעלה חשדות לגביהם עד שאלה יתבררו. נדמה כי אז גל המצדדים בשימוש גורף בכלי במ"י יקטן דרמטית.
    שנית מיקוד הבדיקות לכלל קציני החקירות דווקא מעלה חשד סביר כי מטרת החלת הבדיקות הסמויה היא הטלת מורא על קציני חקירות החוקרים לא אחת אישי ציבור.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *