פנחס יחזקאלי: 'השוטר הנוגח' והמצלמה האישית

[בתמונה: 'השוטר הנוגח' בפעולה. צילום מסך מתוך הסרטון שהוקרן בחדשות 10, 24/3/17. אם רק נשא מצלמה אישית...]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

שלום המפכ"ל,

תראה כמה אנרגיה שפכת לריק בסוגיית אלימות השוטרים, בשביל לקבל עוד 'שוטר נוגח' באזרח, שתקף נהג משאית ממזרח ירושלים ב'פריים טיים' בטלוויזיה...

ובאמת, לא בזבזת זמן. השעית אותו תכף ומיד, ומיהרת להוציא חוזר בחתימתך לכל השוטרים. "נטישה בוטה של ערכים... אירוע חריג שאין לו מקום במשטרת ישראל", כתבת...

[לכתבת ynet בנושא 'השוטר הנוגח']

"ערכים?... אירוע חריג"? בחייך... הצחקת! השטח איננו המטה הארצי. השוטרים בשטח נראים אחרת ובנויים אחרת. רבים מהם לא מתאימים לתפקידם. הם נהדרים ב'להילחם', אבל כשהם מתקרבים לאזרח... אז תדע: לא רק שזה לא אירוע חריג, רבים מהם מזדהים עם 'השוטר הנוגח' בכל ליבם!

למה רבים משוטרי השטח אינם מתאימים לתפקידם?

כי המתאימים עוזבים!

בכל שנה כאלף שוטרי סיור עוזבים מידי שנה את משטרת ישראל. אלה שוטרים בשנותיהם הראשונות במשטרה. שוטרים שהושקעו בהם ממון ומאמצים רבים בהכשרות, והכל לטמיון...

ההסבר השגור בדרך כלל בפי אנשי משאבי אנוש במשטרה הוא, ששיטור הוא מקצוע מפרך, ואלה שאינם מתאימים לעומס, נוטשים. נכון? לא נכון! מה, הוא לא מפרך עבור אלא שנשארו? הם אוהבים לעבוד שלדי ולעלות לתגבורים בירושלים? הם אוהבים את המשכורת ואת התנאים? את ה'בליץ' הציבורי עליהם? את חוסר הגיבוי של המפקדים?

[להרחבה בסוגיה זו לחץ כאן]

כל מומחה ארגוני יספר לך שהסלקטור של כל ארגון הוא התרבות הארגונית שלו! גם מבחן הקליטה האמתי של שוטר, הוא מבחן התרבות הארגונית המשטרתית. צעירים, בוגרי צבא בדר"כ, שהוחדרו בהם עד אז ערכים, נאלצים להסתגל לתרבות בעייתית המקדשת שקר וחיפוי - על מעשים שמקומם לא יכירם בארגון מתוקן - קל וחומר ארגון אוכף חוק.

מבחן הכניסה הזה הוא אכזרי. מי שלא מתאים נפלט. אני יכול להפגיש אותך עם חלק מאותם נפלטים: הם איכותיים, ערכיים... הפסד נטו למשטרה!

אתה לא מאמין? תשאל את אלה שאזרו עוז, והתלוננו לפני מפקדם שחבריהם מכים... את אלה השוטרים שלך מחרימים. אתה יודע?

[לא שמעת על חרמות ל'מלשינים'? קרא בבקשה את כתבת וואללה פה]

אסור להרביץ או אסור להיתפס?

האם הבנת שכתבת דבר אחד, אבל החברה קוראים את המכתב ומבינים דבר אחר לחלוטין? תרבות ארגונית היא תופעה מוזרה. אתה לא גדלת במשטרה. לא תבין! היא סוג של פילטר שמשנה את המילים שאתה אומר. "אסור להרביץ" אתה כתבת; "אסור להיתפס" הם מבינים. "איזה אידיוט" הם אומרים על 'השוטר הנוגח'. הוא עוד לא למד שבחוץ, ברחוב, מצלמים?

אתה מלא כוונות טובות, אבל, הטעות העיקרית שעשית מאז נכנסת לתפקיד היית להתמקד בשינוי האסטרטגיה המשטרתית במקום להתמקד בשינוי בתרבות הארגונית! כדאי שתלמד את הניסיון הקודם לעשות שיטור קהילתי במשטרה. כדאי שתדבר עם המפכ"ל לשעבר, אסף חפץ. הרי השינוי שאתה מנחיל זהה למעשה לזה שנעשה בשנים 1997-1995. האם למדת אותו? האם הטמעת למה הוא נכשל?

[מקור התמונה משמאל: דובר המשטרה]

זכור: כל מה שבנית ייחרב, אם לא תצליח לשנות תרבות! הפעולות שאתה עושה מעידות על המון כוונות טובות, אך ללא הבנה ארגונית עמוקה מהי תרבות ואיך מתמודדים איתה. אחרי שתעזוב, לא יישאר הרבה מהכוונות הטובות, אבל התרבות פה בשביל להישאר... השוטרים שלך רומזים לך את זה יום יום, אבל דרך חלונות המטה הארצי, הפנטזמה - אותה מציאות מדומה שאדם יוצר בראשו - וורודה מתמיד!

[להעשרה בנושא התרבות הארגונית ה'כחולה' ופגעיה, לחץ כאן] 

למה עוד אין להם מצלמות אישיות???

זוכר את האירוע בסופר יודה בתל אביב ביולי 2015? זוכר את הקריקטורות שספגת בעקבותיו? (תזכורת למטה). אם רק היו להם מצלמות אישיות, האירוע היה נראה אחר לחלוטין...  וזה היה עוד הרחק ב- 2015...

אז החלטת לצייד אותם ומחאנו לך כפיים. אבל הביורוקרטיה שלך חייבת הכל לאט ומסודר, לפי הנהלים, כאילו שאלימות השוטרים מתבצעת לפי הנהלים...

המצלמות הללו הם כלי בלימה. אמצעי חירום. אין זמן לנהלים... אם 'השוטר הנוגח' היה מצויד במצלמה אישית הוא לא היה נוגח...

אגב, השוטרים החכמים באמת לא מחכים למצלמות האישיות שלך. יש כאלה שרכשו מצלמה בכספם ונושאים אותה, כי הם יודעים שהיא הביטוח שלהם נגד הסתבכות (ואגב, אם אתה רוצה לדעת כמה באמת מתאימים לתפקידם, חפש אותם, את אלה שקנו...)

אבל הרוב - הכבשים ההולכות אחר התרבות הארגונית - מתנהלים כמו בשיר של אריק איינשטיין:

"... אמרו לו שיהיה כבר מעשי; רמזו לו שיתבגר; אז הוא לא למד שום לקח; ואין לו שכל גם להצטער... ".

והאירוע המתוקשר של ה'נוגח' הבא, הוא רק שאלה של זמן...

[בתמונה: הכבשים ההולכות אחר התרבות הארגונית... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Monica Arellano-Ongpin לאתר flickr]

[לקובץ המאמרים על תרבות, סטייה ושחיתות שוטרים באתר ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *