אלעד רזניק: טראמפ בעקבות רייגן?

[תמונתו של רונלד רייגן מימין היא נחלת הכלל; כך גם תמונתו של דונלד טראמפ משמאל]

לאחר שנכנס לתפקידו - וללא בזבוז זמן מיותר - כתב הנשיא טראמפ מספר מזכרים, המשרטטים את סדר הקדימויות שלו בנוגע לביטחונה הלאומי של ארה"ב. במקביל, עוזריו הבכירים בתחום - שר ההגנה, ג'יימס מאטיס, והיועץ לביטחון לאומי, מייקל פלין - מינו לשורות הסגל שלהם אנשי צבא לשעבר. כמות כזו של אנשי צבא לא שרתה בממשל האמריקאי מאז ימי הנשיא הרפובליקני, רונלד רייגן.

מיד לאחר השבעתו של מאטיס כשר ההגנה, הוציא הנשיא טראמפ מזכר נשיאותי, שכותרתו הייתה: "בניה מחדש של כוחות הצבא האמריקאים". במזכר הזכיר הנשיא טראמפ את דבריו המפורסמים של רייגן: "תהיה זאת מדיניותה המוצהרת של ארה"ב להביא שלום באמצעות הקרנת עוצמתה". 

בזיכרון האמריקני צרובה היטב ההשפלה שעברה במהלך יומיים על עשרות מלחים אמריקנים בינואר 2016, עת נסחפו עם סירתם לשטח הטריטוריאלי של איראן, עקב תקלה טכנית (ראו תמונות הטלוויזיה האיראנית למטה):

[בתמונה: תמונות מסך של סרטוני הטלוויזיה האיראנית]

שר ההגנה מאטיס והיועץ לביטחון לאומי פלין תומכים בגישה אסרטיבית יותר אל מול ההתנהלות הפרובוקטיבית של איראן, הכוללת התגרויות חוזרות ונשנות בספינות של הצבא האמריקאי במפרץ הפרסי כמו גם תמיכה בזרועות החוץ של משמרות המהפכה: בחיזבאללה, בחמאס, בח'ותים בתימן וב- PMF השיעים בעיראק.

מזכרו של הנשיא טראמפ  הורה למזכיר ההגנה מאטיס לבדוק - במהלך 300 הימים הקרובים - את מוכנותם של כוחות הצבא האמריקאי לקרב מול דאע"ש, ואתגרים אחרים במזרח התיכון.

כבר במהלך המירוץ לנשיאות הגדיר המועמד לנשיאות טראמפ את עסקת הגרעין בין איראן למערב, כעסקה הגרועה שראה מימיו. ההוראה לבדיקת מוכנות הוכיחה לכל המפקפקים, שהנשיא טראמפ איננו מתכוון לבזבז זמן ובכוונתו להעלות את רמת הפעילות אל מול דאע"ש וקבוצות ג'יאהד אחרות.

הנשיא הבהיר שבכוונתו לבטל את ההגבלות התקציביות שהוטלו על ידי ממשל אובאמה, והקפיאו את הוצאות הפנטגון ל- 10 שנים הבאות. הוא הורה למזכיר ההגנה מאטיס - בשיתוף עם מנהל התקציבים - לפתח תקציב חירום למוכנת צבאית לשנת 2017, ולעדכן את התקציב לשנת 2018. זאת, על מנת להגדיל את ההוצאה התקציבית הצבאית. לנושא הוקצבו 90 יום.

בנוסף הורה הנשיא לשר ההגנה לבצע התאמות באסטרטגית ההגנה האמריקאית, ביניהם: אסטרטגית הגרעין האמריקאית, שילוב של מערכות הגנה מטילים וכ"ו. התכנית אמורה להיות מוגשת בעוד כשנה, בינואר 2018 והטמעתה תימשך כארבע שנים, עד ל- 2022.

[התמונה המקורית היא נחלת הכלל]

הבית הלבן והפנטגון אישרו, שהנשיא טראמפ מתכוון להגדיל את זרועות הצבא האמריקאי בכוח אדם וציוד. הדגש הוא על הוספת 77 כלי שייט ימיים לסד"כ של הצי (שיעמוד על סה"כ 350 כלי שיט שונים), וכ- 1000 מטוסי קרב לזרועות האוויר השונות של כוחות הצבא האמריקאי.

כולם ממתינים בשלב הזה לראות, איזה צורה תקבל מערכת היחסים בין רוסיה לארה"ב, במיוחד לאור הקשחת העמדה האמריקאית אל מול איראן. החל מספטמבר 2015, רוסיה ואיראן הם שתי התומכות העיקריות של ממשל אסד. רוסיה איראן וטורקיה הקימו טרויקה, שאחראית להפסקת האש בסוריה, שהוכרזה ב 30 לדצמבר 2016.

גם לאחר שיחת הטלפון בת השעה שניהלו הנשיאים, טראמפ ופוטין ב- 28 לינואר 2017, לא פורסם כי נקבע מועד לפגישת השנים, ולא פורסמו פרטים לגבי צורת שיתוף הפעולה (בהנחה וכזה יתקיים) בלחימה אל מול דאע"ש.

הלחימה מול דאע"ש, ושיתוף הפעולה עם השותפים מחד גיסא; והיריבים מאידך גיסא - בדגש על רוסיה וסין - מהווים חלק מתהליך הערכת המצב, המתבצע ע"י שר ההגנה מאטיס.

[בתמונה: מאטיס סוחב את מזוודותיו למטוס בעצמו ביום רביעי לפנות בוקר כשהמריא לביקור בדרום קוריאה. המקור: טוויטר]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *