ניצבים בכלא…

תמונתו של ניצב בגמלאות ישראל סדן לקוחה מהאתר Alechetron, שם הצלם אינו מוזכר; תמונתו של ניצב בגמלאות צבי בר נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי עיריית רמת גן. הצלם הוא גדי דגון. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.5]

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

שני ניצבים בגמלאות, מהטובים ששרתו במשטרת ישראל, נשפטו עד היום למאסר בפועל. שניהם יצירתיים ופורצי דרך בתפקידיהם; שניהם שימשו, בין היתר, כמפקדי משמר הגבול; שניהם הפכו לראשי ערים מצליחים. שניהם סימנו לניצבי המשטרה שיש חיים אחרי ה'כחול' ושניתן להצליח בגדול 'בחוץ'. שניהם הסתבכו בפרשיות שוחד. שניהם מצאו עצמם, בערבו של יום, בבית הסוהר.

לאלה ניתן להוסיף מקרים, כמו של המפכ"ל לשעבר, רפי פלד (ראו תמונה משמאל), שהורשע ב-2013 בעבירות של מרמה והפרת אמונים בתאגיד ונגזר עליו עונש של 6 חודשי עבודות שירות וקנס (שהוחמר אחרי הערעור) בסך 200 אלף ש"ח.

[מקור התמונה משמאל: דוברות משטרת ישראל]

עצוב...

אז נכון, סדן ובר היו שוטרים. אבל, הם לא 'נפלו' בסוג חריגה מאפיין של 'שחיתות משטרתית', אלא בדפוס זהה לזה שהתפתח בקרב האליטה של המנהל הציבורי בישראל.

אבל, האם השורשים לא נבטו במשטרה? האם יש פה תופעה? האם צריכה משטרת ישראל לבדוק את עצמה?

בשנת 2003 פרסמתי, במסגרת שירותי במכללה לביטחון לאומי, צה"ל, מאמר תחת השם "למה הם מסתבכים? על הסתבכויות של בכירים במשטרה וסיבותיהן". ציינתי אז שהסתבכויות היו מלאכת חוקם של בכירי המשטרה עוד מתחילת קיומה, עת הסתבכו המפכ"ל הראשון, יחזקאל סהר, וסגנו, עמוס בן גוריון (ובנו של ראש הממשלה, דוד בן גוריון) בפרשיית השוחד ובמשפט הדיבה של 'שורת המתנדבים'. טענתי אז כי המשטרה לא איתרה את הצטברות המקרים, כתופעה המחייבת התמודדות ארגונית.

מבט מעמיק על יחסה של התרבות המשטרתית לאתיקה המקצועית יכול לתת לנו כיוון:

ארגון שמתכוון ברצינות לקוד האתי שלו, מקפיד על כך שהמפקדים יטמיעו את הקוד לפני הפקודים. הוא מחייב אותם להעביר בעצמם את החומר: ראשי האגפים לעובדיהם, ראשי המחוזות וראשי המרחבים למטותיהם ומפקדי התחנות לאנשיהם.

אבל, בפועל, מועבר נושא האתיקה המקצועית במשטרה, בדרך כלל, על ידי גורמים חיצוניים מקצועיים. המשמעות האופרטיבית של התופעה הזו היא, שהקוד הוא מעין 'עלה תאנה' החוצה, שהרי, הקוד האתי האמתי הוא התרבות הארגונית של המשטרהבפרשיות של השנים האחרונות נוכחנו שזה הקוד שהניצבים נשמעו לו...

צמרת המשטרה התנערה, בעצם, מן הקוד האתי, והשוטר בשטח לומד על חוסר מחויבותה לו דרך הפרשיות בתקשורת. זהו סטנדרט כפול, שיש לו מחירים רבים בתוך הארגון, ומן הסתם, גובה מחיר מבכירי הארגון גם כשהם יוצאים החוצה...

[לריכוז המאמרים על על שחיתות שלטונית ואחרת, באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

4 thoughts on “ניצבים בכלא…

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *