מגה-פיגוע בהתארגנות עצמית

%d7%90%d7%a9

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Robyn Jay לאתר flickr]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

תורת הכאוס הלכה למעשה...

גל ההצתות ששוטף אותנו בימים אלה של סוף נובמבר 2016,  יצר, מול עינינו הנדהמות, המחשה מפחידה - אך רבת הוד - של תורת הכאוס: בלי יד מכוונת ובלי תכנון אסטרטגי נוצר לו מעצמו מגה-פיגוע יוצא דופן: פרפר קטן שקשק בכנפי האש שלו, וגרם לבערה רבתי.

זו מהותו של המושג 'אפקט הפרפר' (Butterfly Effect) או 'משק כנפי הפרפר' מצוי בבסיסה של תורת הכאוס: אירוע פעוט ערך במקום אחד, יכול לגרום לתגובת שרשרת בלתי ניתנת לחיזוי במקום אחר, שתביא לתוצאות הרות גורל, מבלי שיתחייב קשר ישיר ביניהם.

בהתחלה היה זה, מן הסתם, צירוף מקרים של אש ועוד אש ועוד אש - במתכוון או בשוגג - שיצרו מסה קריטית של התהוות. מרגע שההתהוות זוהתה, ולובתה על ידי הרשתות החברתיות, נוצר גל של מציתים. זו העוצמה המדהימה של כוח ההתארגנות העצמית. מעין שד, שמרגע שהוא יוצא מן הבקבוק, הוא בלתי ניתן לעצירה.

מנהלי ארגונים רבים מנסים למצוא את המפתח לקסם הזה. את הנוסחה שתגרום לו להתפרץ (לכיוונים חיוביים כמובן). במקביל, ארכי טרוריסטים רבים מנסים גם הם לביית אותו לצורכיהם. לא אלה ולא אלה הצליחו עדיין. קשה מאוד לשלוט בכאוס ובחוקיו.

איך הגל הזה ייעצר בכל זאת? כל גל סופו לדעוך... זה יכול להיות הגשם שישטוף או האנרגיה שטבעה להיכלות ולהיגמר...

האם נמצא עתה נשק חדש וקטלני שניתן להשתמש בו נגדנו? ממש לא! בין שמחת אויבינו ברשתות החברתיות לבין היכולת לרתום את הכאוס לצרכים אנושיים יש מרחק עצום. הסיכוי לשחזר התפרצות כזו של גל מציתים יזום - הרוכב על שרשרת הצתות קיימות - קלוש!

%d7%9b%d7%9c-%d7%92%d7%9c-%d7%a1%d7%95%d7%a4%d7%95-%d7%9c%d7%93%d7%a2%d7%95%d7%9a

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי AJ Cann לאתר flickr]

וגם אין רע בלי טוב...

כאוס - גיימס גליק

ולא רק שהוא קלוש, יש גם ברכה קולקטיבית מסוימת באסון הזה: זכרו את שלימות הניגודים... אין חושך בלי אור; אין עצב בלי שמחה; ואין רע בלי טוב... מאחורי הרוע והנזק שנגרם לרבים, מסתתר גם 'טוב קולקטיבי' (לא שזה מנחם את אלה שספגו את פגיעת הגל הזה בחייהם וברכושם...):

העולם שלנו לא מבטיח לנו רגיעה בכל הנוגע לאיתני הטבע מחד גיסא, ולארסנל הנשק שנצבר בגבולותינו ויום אחד יתפוצץ, מאידך גיסא. כל אסון בזעיר אנפין - שמכין אותנו לאסון גדול יותר - בונה ומחשל!

עבור מערכות הביטחון - שאמורות לטפל באירועים המוניים כאלה בעתיד - האירוע הזה הוא צורך הכרחי לבחון את הלקחים שהפיקו בשרפה בכרמל ולעדכן אותם: מה 'עובד', מה 'עובד' פחות ומה התגלה כפלופ.

כך למשל הסבירה המציאות לשר לביטחון-הפנים, שמערך הכיבוי וההצלה הוא כורח חיוני, ואיננו רק אליבי לאירועי הכרמל, ושמי שמעכב מינוי של מפקד לארגון חיוני, עלול בסופו של יום להידרש ל'מחדל' הזה בוועדת חקירה עתידית. לכן, יואץ סוף סוף מינויו של נציב כיבוי וההצלה חדש. הרפורמה בשירותי הכיבוי תעמיק, נהלי העבודה הבין ארגוניים יהפכו אפקטיביים יותר, ולראשונה, החלו ארגוני הביטחון להטמיע את משמעותו של פינוי המונים ולהתנסות בו...

ובאשר ליחסי יהודים ערבים, עלה שוב הלקח הבריא ששלום הוא דבר נפלא, אבל לא במחיר הפחתת העוצמה הלאומית, שכן, כל דו קיום בין קבוצות יריבות הוא על תנאי ומבוסס על סטטוס קוו זמני, עד שהפרפר משקשק בכנפיו ונוצרת ההזדמנות (לשני הצדדים, אגב)!

%d7%a4%d7%a0%d7%97%d7%a1-%d7%99%d7%97%d7%96%d7%a7%d7%90%d7%9c%d7%99-%d7%a9%d7%9c%d7%95%d7%9d-%d7%96%d7%94-%d7%a0%d7%a4%d7%9c%d7%90-%d7%90%d7%91%d7%9c

העשרה

  • ד"ר פנחס יחזקאלי על "משק כנפי הפרפר":
  • תורת הכאוס: מכון דוידזון, סרטי מדע:
 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *