פנחס יחזקאלי: שלימות הניגודים של אופק בוכריס

אופק בוכריס - ניגודים

[בתמונה: אופק בוכריס... תמונה חופשית שהועלתה על ידי Israel Defense Forces לאתר flickr]

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חטא בת שבע באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

שיעור חשוב במורכבות נתן אתמול האלוף גרשון הכהן לשיח ציבורי רדוד של שחור ולבן. מן הסתם מעטים יקשיבו ובודדים יטמיעו. אני לפחות, אעשה בחומר הזה שימוש רב בהרצאותיי וגם במאמרי. הכהן אוהב להתריס ולהרגיז, אבל, מה לעשות, הוא צודק...

מתוך כתב האישום סביר להניח שבוכריס יורשע, לפחות בהתנהגות שאינה הולמת, וסביר להניח שבהרבה יותר. זה הרע; וסביר מאוד להניח, שאותן תכונות מוקצנות שגרמו לו לחטוא, היו גם אלה שגרמו לו להיות גיבור מלחמה ונשוא הערצה לרבים. האם זה סותר? ממש לא. בעולם מורכב אין טוב מוחלט ורע מוחלט. הטוב והרע הם שלם אחד, והכל בהקשר!

לתובנה הזו קוראים שלימות ניגודית או שלימות הניגודים, והיא מאפיין חשוב של מערכת מורכבת. השלם תמיד מורכב מניגודים, שכל חלק ממנו מסייע בהגדרת ההופכי שלו. לא נוכל להגדיר יום בלי לחוות לילה; ולא נוכל להבין עצב בלי שחווינו שמחה. לכל דבר טוב יש צד רע ולהיפך. כשמציגים לכם תכנית 'נפלאה', דעו שאת אותו מספר שקפים במצגת ניתן להכין גם כדי להצדיק, מדוע מדובר בתכנית גרועה. היא תהיה, אכן, מצוינת בהקשר אחד וגרועה בהקשר אחר.

זה השיעור שלימד אותנו גרשון הכהן אתמול: גם אם ייטלו מבוכריס את דרגותיו ויכלאוהו, יישאר תמיד הפן האחר של לוחם אמיץ ומוערך, או בדבריו של גרשון הכהן, שעולמו נטוע בתנ"ך: מעשה אוריה החיתי ראוי לבוז, גם בעיני דוד עצמו. אולם בהקשר אחר, הלאומי, דוד נשאר מלך גם אחרי פרשת בת שבע, ועד היום אנחנו מפזזים ושרים "דוד מלך ישראל חי וקיים". אנשים חכמים אמורים ללמוד לחיות עם הניגודים הללו!

גרשון הכהן על דוד המלך

[בתמונת המקור: האלוף גרשון הכהן בהרצאה במרכז בגין-סאדת, אוניברסיטת בר אילן]

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חטא בת שבע באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

העשרה

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *