למה הרפורמה המשטרתית הנכונה היא לא לעשות כלום…

הלוויתן הגווע שנפלט אל החוף...

[בצילום: הלוויתן הגווע שנפלט אל החוף...; תמונה חופשית שהועלתה על ידי Herry Lawford לאתר flickr]

אבא שלי, מורה במקצועו, הטיף לי תמיד ש"אשרי המורה שתלמידיו חכמים ממנו". זה מה שקורה לי בקורס הקיץ שאני מלמד באוניברסיטת חיפה...

כיתת קיץ של שוטרים יש לי (מה שמכונה "מקבילת פו"ם"). דרגותיהם אינן גבוהות, מה שמבטיח פתיחות רבה יותר ורמה אישית גבוהה עוד יותר (למי שאיננו יודע, בארגונים היררכיים, החכמה אינה מרוכזת למעלה...). השבוע קיבלתי מתלמידי אלה שיעור מאלף בהלכות משטרה ושינוי ארגוני. הנה הסיפור לפניכם:

"נאום הלווייתנים" - המשל הנמשל והלקח...

Haim_Ramon

בוועידת מפלגת העבודה, 30 בינואר 1994, נשא חיים רמון - בעבר חבר הכנסת, יו"ר ההסתדרות ושר בממשלות ישראל - נאום דרמטי שייזכר כ"נאום הלווייתנים". בהתייחס לסוגיית חוק ביטוח בריאות ממלכתי ולהפרדה בין קופת החולים הכללית (שירותי בריאות כללית דהיום) ובין ההסתדרות, קרא רמון לחבריו בפתוס מעל הבמה:

"החוק היה צריך להציל אותה (את ההסתדרות הכללית). אני לא אוכל למנוע את קריסתה. אתם לא רוצים שאני אציל. כמו לווייתן שאיבד את חוש הכיוון, אתם מסתערים על החוף שוב ושוב, ורוצים להתאבד. ואני, בכוחי הדל, דוחף אתכם אל המים החיים. ואתם לא רוצים, ואתם לא רוצים. אתם מתעקשים להתאבד!"

[הצילום הוא נחלת הכלל. הועלה לויקיפדיה ע"י Matty Stern]

כמו חיים רמון, אני עומד על הדוכן בכל הזדמנות, וכותב בכל הזדמנות, ומנסה להציל את ה"לוויתן" הזה ששמו משטרה, שאיבד את חוש הכיוון, חזרה אל המים... אל החיים... והפלא ופלא: השוטרים - הכבולים באזיקי תרבותם הארגונית - אינם מגלים נכונות, ולו מינימלית, להשתנות...

נורא? כך חשבתי, עד השיעור האחרון...

האם כדאי למשטרה להשתנות?

"תגיד", אמרו לי תלמידי בסופו של יום לימודים מרוכז, ארוך ומתיש: "אתה הרי מאמין, שהמשטרה במצבה הנוכחי לא תשרוד, ושמשטרות עירוניות יתפסו את מקומה בערים. נכון? "בהחלט!" אישרתי.

"ואתה גם אומר, שהשינוי הזה לא יהרג את משטרת ישראל אלא ישנה אותה: הוא יהפוך אותה לפדרלית... תחום החקירות ירוכז במרחבים... ומשטרת ישראל תתגבר משטרות עירוניות לפי הצורך, ותחזיק תחנות משטרה ביישובים שבהם הרשויות המקומיות לא תחפוצנה ליטול אחריות. נכון". "בדיוק!" אמרתי.

"ואתה מבין שהשילוב של עוד משטרות ושיטור פדרלי ייצור ביקוש גדול לשוטרים ולמפקדים, מה עוד שכמות השוטרים - המחזיקים פנסיה צוברת ולא תקציבית - הולכת וגדלה, ואלה לא יפגעו. הם יעברו מארגון לארגון והפנסיה איתם..." "צודקים", הסכמתי.

"זאת אומרת, שמי שיישאר ללא עבודה הם רק 'חסרי התועלת'... אותם אנשי מנהלות, מה שאתה מכנה, ה'מנגנון', שממילא אתה אומר שאם משטרת ישראל חפצת חיים עליה להיפטר מהם...". "זה נכון" הודיתי.

"משמע, איפה הבעיה? הקריסה של המשטרה היא בדיוק התיקון שאותו אתה מבקש. אז לשם מה המלחמות אם ממילא זה יתייבש וייפול לבד?"

כמה הם חכמים התלמידים שלי... הרבה יותר מהמורה שלהם!

חכמים התלמידים שלי

 

One thought on “למה הרפורמה המשטרתית הנכונה היא לא לעשות כלום…

  1. אכן החכמה מצוייה למטה. המשטרה א תשתנה כי אין לה אינטרס בכך.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *