דור המדבר משלם את המחיר…

המפכל אלשייך ודור המדבר

הנה זה הגיע, וכמו תמיד, האסימון נופל באיחור. דור שלם של קציני משטרה - בדרגות ניצב משנה ותת ניצב - מבין פתאום שלא יקודם. כל ה'מגיע לי' על פי 'קוד הנאמנות' המשטרתי בטל ומבוטל. הם נדרשים לעשות 'תפקיד רוחב', על מנת לבחון את התאמתם לתרבות המתעצבת. חלקם מבין, מחריש ומשתף פעולה. חלקם נפגע, ו/או בחישוב של גיל וקריירה, מחליט לפרוש (ומפנה בכך מקום לצעירים החייבים את מינויים למפכ"ל, או ל'מוצנחים' נוספים מבחוץ, בדרגי הביניים).

מדהים איך לעתים, מה שכולם בחוץ מבינים, קשה להבנה דווקא לאלה שבהם מדובר. שהרי תילי תלים של מילים נכתבו על כך מאז יצא השר לביטחון הפנים במסע המפרך לחפש מפכ"ל, שיוציא את משטרת ישראל ממצרים וירפא אותה.

רוני אלשייך היא איש שירות הביטחון הכללי, ארגון למוד טלטולים שהפכו אותו, עדכני להיום (הכל דינאמי ומשתנה כזכור...) לארגון הצבאי האפקטיבי והמוצלח בין ארגוני הביטחון הלאומי. לא אכנס פה לתיאור המשברים ודרכי השיקום (להעמקה, ראו את המאמר, הרפורמות במשטרה – בעקבות השב"כ, מספטמבר 2015). אציין רק כי אחד הגורמים המשמעותיים ביותר להצלחת השינוי הערכי שעבר שב"כ, לאחר פרשת קו 300, היה "רענון שורות" והחלפת בכירים, המזוהים עם התרבות הארגונית הקודמת. הדבר התאפשר עקב פרישה גדולה של בעלי תפקיד בעקבות הפרשה, עובדה שהקטינה משמעותית את ההתנגדות לשינוי.

באותו מאמר כתבתי, כי בקרוב יווצר גל פרישה במשטרה, וכי מגמה זו משחקת לידי המפכ"ל החדש, שיוכל למלא את הוואקום בבוגרי השב"כ (בדרגים בכירים שונים); ובאנשים שחבים לו את מינויים, ולכן, על פי "קוד הנאמנות" של התרבות הארגונית, יהיו מחויבים לדרכו.  ציינתי, כי זה תהליך כואב לארגון אך חיוני, כיוון שזה עמוד השדרה עליו יוכל המפכ"ל המיועד להסתמך בתהליכי השינוי. להם לא תהיה בעיה של הסתגלות לקוד ההתנהגות ולשיטות הפעולה החדשות.

סדרת פרישות...

אני כותב את הדברים בכאב לב, שכן, הראשונים לפרוש הם בדרך כלל חלק מהמוכשרים יותר (חלקם חברי הטובים, שאני כואב את עזיבתם), שבראייה מפוכחת של אילוצי גיל מחד גיסא, וביטחונם ביכולתם מאידך גיסא, הם מעדיפים לא להמתין ולהתחיל את הקריירה השנייה כבר עתה. אבל זה מחירו של שינוי ארגוני אמתי: קיצוץ בבשר החי, גם בחלקי בשר בריאים, על מנת לוודא שהנגע הוסר ולא יחזור...

קציני המשטרה המתוסכלים שנשארו בפנים ונשלחו לנדוד קדנציה נוספת במדבר - שבסופה, כלל לא בטוח ש"ייכנסו לארץ המובטחת" ויקודמו - אפילו לא יוכלו להתנחם בסימפטיה ציבורית, שהרי הציבור - ברובו הגדול - מבין בהחלט את צעדיו של המפכ"ל ואת נחיצותם, ומברך עליהם. אמירה נוקבת בעניין השמיע הפובליציסט דן מרגלית בעיתונו "ישראל היום", ב-11 בדצמבר 2015:

"המשטרה נדמית לדור המדבר", כתב מרגלית. "לפי חכמים, חפרו בני ישראל 15 אלף קברים בשנה, וכחלוף 40 שנים מתו כל היוצאים ממצרים, שישים ריבוא "תועי מדבר" בפי ביאליק. רק אז נכנסו צאצאיהם לארץ. לרוני אלשיך אין 40 שנים להמתין, אבל הוא צריך להשאיר מאחור את כל דור המדבר. לא נותר מה לתקן. נחוץ להינתק ממנו."  

דן מרגלית על המשטרה

[התמונה: גלובס. לא מוזכר שם הצלם]

בכל הסאגה הקשה הזו, כואבת בעיני העובדה, שלאורך השנים הרבות של ההידרדרות במעמדה הציבורי של המשטרה וברלוונטיות הציבורית שלה, לא היו כמעט קצינים שיצאו בטרוניות לגבי מפקדיהם - מנהיגיהם, שהיו אלה, שניווטו את הספינה היישר לעבר השרטון שעליו היא מוטלת עתה. קשה עוד יותר בעיני היא העובדה, ששום מפכ"ל או ניצב לשעבר לא יצא בחשבון נפש, על הדברים שיכול היה לעשות ונמנע מלעשותם (אבל לצערי, זוהי נורמה ציבורית מוכרת בתרבות הניהולית הישראלית. מנהלי מגה הקורסת לא התנהגו אחרת...).

כל האנרגיות של הבכירים הופנו להילחם במועמד חיצוני, ולהבטיח מינוי של "אחד משלנו". כשאזלה התחמושת, גילו שקיבלו מועמד נוח הרבה פחות, שאת המינוי שלו קשה מאוד לתקוף, ושיזדקק להם הרבה פחות.

צחוק הגורל הוא שדווקא בסוגיית המינויים, גל הירש יכול היה להיות נוח יותר ל"דור המדבר". כיוון שאיננו אלוף, היה מרגיש הרבה פחות נוח עם ייבוא של בכירים ממנו, והיה עובד יותר עם מה שיש, ומנסה לשנות ביחד איתם.

הנה לנו: התוצאות הצפויות בהחלט של "המחאה הכחולה" נגד מינוי גל הירש...

מקורות והעשרה

14 thoughts on “דור המדבר משלם את המחיר…

  1. משה שליסל:
    כדבריך עבר השב״כ טלטלה והפך להיות ארגון דינמי יוזם בעל הישגים מרשימים.
    כאזרח ולא כחבר של בני דור המידבר, האם לא מגיע לנו משטרה איכותית, ערכית, מקצועית, לוחמת המממשת את יעודה ?
    ברור לי כי תשיב בחיוב.
    זהו בדיוק תהליך של שינוי מתוך משבר .

  2. יצחק סער:
    נכון שלא עברו 100 הימים..אבל בינתיים מה שמסתמן ,זה מפכ"ל חיוור וחסר ביטחון ..לא ממש מציאה..החשש הגדול הוא שתהיה "מחויבות" לדרג הפוליטי הממנה..אגב שאלה ,ממתי נאמנות הפכה למילת גנאי ?? במה שונה אלשייך מכל מפכ"ל /רמטכ"ל/ראש שב"כ ?? הרי כולם ממנים רק את מי שהם חושבים שיהיה נאמן להם ורק אחר כך למערכת..לי כל הפרישות האלה מזכירים "שיטת טיהור" מתוחכמת ,מזכירה את המשטרים ברוסיה ..אגב ,קודמו לדרגות ניצב לפחות שניים שבקושי היו שנה וחצי תנצי"ם ..מה בדיוק הם עשו ? במה הם בדיוק טובים יותר מתנצי"ם ותיקים יותר ?? נכון ,הם טובים אך רק לאלשייך ולארדן ..הם פשוט יהיו סוג של שפוטים .."קוד נאמנות " כבר אמרנו ??!!

  3. אבי מינקובסקי:
    ראשית פנחס ידידי מאמר ממוקד ומאבחן על חודה של דרגה את אשר הנאמנות חוללה…. גם אני עמדתי על כך בהסברים ובתאורים יותר כלליים…. אחת הטעויות של מפקדים עליונים במשטרה לא להבין את הדינמיקה של העשייה…ככל שאתה למטה אתה מחויב לידע אודות פרוצדורות וכלי עבודה לביצוע מטלותיך…במשטרה בנוסף להוראות השעה ,קיום הוראות כל שוטר וקצין בקיום שיקול דעת המגובה בחוק…החלפת ממונים בשכבה רחבה תגרום לחיכוך אבדן מנהיגות ושיכחה….דומה הדבר לדיסקת רוטור במסוק או לסבבת מגעים (קולקטור) בטנק עקב שחיקת הטבעת העליונה מחמת ניצול וחיכוך עקב הסיבוב או הצידוד…עשוי לבסוף לפגום ביעילות …קיום עולם של עבדים גרם מאז ומעולם לפיצוצים….להביא כמה מושיעים זה מועיל אך להחליף את הפועלים זה מרשם לזרמי עומק מאד מסוכנים….

  4. שרה קונפורטי:
    כרגיל כתבה מרתקת ומשכילה…. מי שלא בתחום לא מבין מה קרה פתאום כששומעים בטלוויזיה על שרשרת התפטרויות… הארת את עינינו כתמיד…. שאפו!!!

  5. קשוקוש הבסיס לנזק במשטרת ישראל זה לא המפקדים הבכירים הם חלק נכבד אלה בסיס הפרמידה המשטרתית ,הינה שחמים וגיוס מהמגזר הערבי שרובו לא מתאים אבל התאים למפכל הקודם לכן כול המאמר שלך לא רציני ולא מעמיק מדוע זה כי אתה כותב כמו האחים גרים .אתה מחפש את הנסיכה ,או את הנסיך לך תעשה עבודה רצינית תריח את הקרקע המשטרתית ותבין הכן הריקבון .

  6. גדי ברון:
    בדיוק כפי שכתבת: כשאפשר (וצריך היה) להתכופף בפני הגל, דווקא החליטו בארגון ותומכיו/מפרקיו (החיצוניים) לעשות גלים… התוצאה: צונאמי שמציף ומטביע (גם את דור המדבר). ככה זה כשלא יודעים לקרוא נכון את המפה…

  7. מישאל עידן:
    מה ידוע לנו על קוד הנאמנות בשב"כ ? כלום ! ממקור ראשון סיפורי הניצבים יכולים להחוויר ממה שקרה/קורה בשב"כ. מאחר ומדובר באירגון סגור וממודר הכל נשאר במשפחה הרחק מעיני הציבור.

  8. משה בן חור:
    לצערי כל הקצינים מדרגת סנ"ץ ומעלה דואגים לתחת שלהם ובוגדים באנשים טובים שהלכו איתם כברת דרך במעלה קידומם וחבל הטובים באמת עוזבים את המשטרה בגלל התנכלויות שמקורם בקנאה חולנית

  9. עו"ד יאיר רגב:
    אני לא מבין את ההסטריה של כתבי המשטרה???
    המפקדים שטופחו על ידיהם ולא תמיד בהצדקה, נאלצים לפרוש והנה הם ללא מדליפים…
    אוי אוי אויי

  10. מוטי קליינמן:
    אכן אתה חזית במדויק את התהליך! אני מכבד את אלה שהחליטו לפרוש, בשקט ובכבוד, ואני בטוח שדרכם בהמשך תתבסס על כך. מאידך, אני בז לאלה שנשארו, ושממשיכים להשמיץ ולרכל, להדליף ולסכסך, בעודם במדים, ונטולי שמות ופנים. אל אוסף הקצינים הנ"ל הצטרפו הבוקר גם גורמים בנציבות הכבאות, המתרעמים על מינויו הצפוי של יורם אוחיון לסגנו של שחר איילון. מתי יגיע היום, שבו כתבי המשטרה יתחילו לכבד את עצמם ואת מקצועם, ולא לדווח רכילויות והשמצות אנונימיות?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *