הקדנציה של דנינו – מאזן ביניים

יוחנן דנינו

[הצילום הועלה לויקיפדיה ע"י משטרת ישראל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אין מפכל שהוויכוח על מורשתו כה סוער ומקוטב כמו יוחנן דנינו. הוויכוח הזה - המתנהל בכל הדרגים בתוך המשטרה ובקרב פורשיה - מאופיין בהרבה מאוד אמוציות ומעט מעוד עובדות. אז בואו נעשה הערכה דינאמית: נשים הערכות המתבססות עם עובדות. אני אתחיל ואוסיף עוד ועוד לפי העובדות או הפרשנות לעובדות שתשימו:

דנינו היה, ללא ספק, אחד החכמים והאינטליגנטים במפכ"לים המשטרה. כדרכם של אנשים כאלו, שהגיעו למעלה בזכות יכולותיהם, הוא גם בעל אגו גדול. האגו הזה דחף אותו למעלה, אבל הוא גם הסיבה לחלק מה"באגים" שנוצרו בתקופתו כמפכ"ל.

רוב הבעיות עימן התמודד בתקופתו אינן מעשה ידיו, ורוב הקצינים שסרחו לא מונו על ידו. כל אלה הם פרי הזנחה של עשרים שנה של קודמיו בתפקיד, שאפשרו לבעיות הללו "לצבור נפיחות ומוגלה" ובחרו להתעלם, כי סברו שהן לא "תתפוצצנה" בתקופתם. בעובדה, איכות הקצונה הבכירה ירדה באופן משמעותי שנים הללו... אין ארגון במגזר הציבורי שאיבד כל כך הרבה תחומי עיסוק כמו המשטרה... כל זה לא קרה בגלל דנינו!

אז נתחיל עם החיוב...

  • הזכויות של דנינו אינן מתחילות בתפקיד המפכ"ל. לעולם תיזכר לו המהפכה הטכנולוגית באגף החקירות, שביצע ביחד עם קודמו בתפקידי ראש אגף החקירות והמפכ"ל דודי כהן. המהפכה הזו מיצבה את ישראל כאחת המשטרות המובילות בעולם המערבי בתחום זה.
  • במקביל למהפכה הטכנולוגית הייתה מהפכה תפקודית בחקירות, בעיקר בתחום העבודה המערכתית - הכלל גופית - לטיפול בעבריינים בכירים ופיתוח המודל הכלכלי לתקיפת עבריינים אלה, שהשתכלל מאוד בקדנציה שלו.
  • דנינו הבין היטב שב"עולם שטוח", יש צורך בשיתוף פעולה הדוק, אישי ואינטימי עם משטרות בעולם. בתקופתו הפכו קשרי החוץ בין משטרות מתחום צדדי של יחסי חוץ לנשק של ממש, שהביא להפלת עבריינים בכירים. כך נוצר קשר לא פורמלי עם משטרות בעולם, נטול פרוצדורה מייגעת וביורוקרטיה, ומבוסס על יחסים אישיים. לצורך כך הרבה דנינו להסתובב בין משטרות בחו"ל - וגם חטף כל כך קיתונות בתקשורת - אולם די לראות את ההישגים ב"פיצוח" עבריינים בכירים דרך משטרות בחו"ל, כדי להבין שההערכה שרוכשים לו במשטרות אלה, יש לה על מה להתבסס!
  • דנינו היה מפכ"ל של שוטרים, שהרגישו שהוא נלחם על תנאי השירות שלהם, ושרבים מהם רוחשים לו חיבה אמתית. זהו מרכיב קריטי בארגון שאסורות בו התאגדויות שוטרים!
  • ולבסוף, היה זה דנינו שבחר בדרך פעולה שמנעה את הידרדרות הארגון לכאוס, כאשר כל יום הפך ניצב אחר לחשוד בפלילים והועזב מתפקידו. מן הסתם, לא כך היה רוצה להיזכר, אבל לטעמי, זו תרומתו הגדולה ביותר. הוא משאיר למחליפו מערכת שלמה ומתפקדת מחד גיסא; ו"מבושלת" ומוכנה לרפורמה גדולה מאידך גיסא (אם אכן תהיה רפורמה גדולה בעתיד הקרוב, זה כבר כבר נושא למאמר אחר...).

בצד החיוב, יש גם לא מעט שלילה:

  • דנינו - בניגוד לקודמיו - אמנם "קרא לילד בשמו" וזיהה את קיומה של תרבות שקר במשטרה כבר בשלבים מוקדמים של הקדנציה, אולם החליט שלא להיכנס לרפורמה מעמיקה כוללת (אולי כיוון שהיה משלם על כך מחירים ברפורמה בחקירות שאותה ביקש לסיים). יחד עם זאת קשה להאשים אותו בכך. הסיכויים להצליח במלחמה בתרבות השוטרים אינם גבוהים. הוא - כמו קודמיו בעשרים השנים האחרונות - עוד זוכרים את כישלונו של אסף חפץ (1997-1994), שהקדיש את הקדנציה שלו לכך. הבעיה היא שה"מורסה" הלכה והצטברה, והתפוצצה דווקא בקדנציה שלו.
  • הוא הוכיח חוסר הבנה של התקשורת הישראלית ודרך הטיפול האפקטיבי בה. קודמו הניח לו דוברות מתפקדת היטב, גמישה ואפקטיבית, אולם המשטרה נדבקה בחיידק "אגדת דובר צה"ל" ורצתה לחקותו. הדוברות הצבאית היא מפלצת מרובת אנשים, לא גמישה ושאינה ממלאת את תפקידה כנדרש (למה, זה כבר נושא למאמר אחר...). למרות זאת, הקים דנינו מפלצת משטרתית חדשה משלו, שהוכיחה עד מהרה שמהגדלת ביורוקרטיה צומחות רק צרות, ובתחום זה כל מילה מיותרת. מעולם לא הייתה למשטרת ישראל דוברות כה גרועה כמו בקדנציה זו!
  • בניגוד לקודמו, דנינו לא הוציא להורג את מתנגדיו. להיפך. הוא קידם חלק מהם (גם אם בלית ברירה). מבחינה זו הוא לא פגע במגוון הקצינים העומד לרשות מחליפו (למרות שרמתו נמוכה בחלקה הגדול והוא רחוק מלהרשים!), והקהה מאוד את הרדיפות שהיו מנת חלקם של "מתנגדי המשטר" בקדנציה הקודמת.
  • אם החקירות קפצו כמה מדרגות לצמרת משטרות העולם המערבי, הרי שרמת מגזר הסיור - לבה ונשמתה של כל תחנת משטרה - היא הירודה במשטרות העולם המערבי! מגזר זה עבר הזנחה רבת שנים שלא טופלה מעולם ברצינות. זו הסיבה שהסיור בערים איננו רלוונטי, ושנוצרים תחליפים למשטרה ברשויות המקומיות. משטרת ישראל הציבה מול רוב האזרחים הנורמטיביים, משלמי המסים את פרצופה הבעייתי ביותר. את מחיר ההזנחה הזאת היא משלמת באי אמון ציבורי גובר בה ובשורותיה. האזרחים מסרבים להתרשם מהסטטיסטיקה, ודנינו - למרות תבונתו - לא הבין למה...

אתם מוזמנים להוסיף עוד ועוד... לחיוב ולשלילה!

18 thoughts on “הקדנציה של דנינו – מאזן ביניים

  1. פיני היקר
    אם בחריצותך הרבה, תערוך את כל התגובות לכדי מאמר אחד (כמובן, שזה לא מדגם מייצג של משהו, אבל..), אני מבטיח להעביר אליך רשימה.
    מאיר

  2. יונתן יחזקאלי כתב בפייסבוק:
    מצביע על כך שנדמה שיש הבדל בין הערות של שוטרים ושל אזרחים על הפוסט שלך. זה, כשלעצמו, מעניין!

  3. יונתן יחזקאלי כתב בפייסבוק:
    כל מילה חקוקה בסלע.
    ציבור האזרחים נסמך כמובן על המשטרה לדאוג שרחובות עירו לא יהפכו למעוזות פשיעה, אבל תדמית המשטרה נבנית על המפגשים היום-יומיים; מטרדים קטנים ומפגשים עם שוטרי הסיור.

    לשרת, ולא רק להגן!

  4. אבי תורג'מן כתב בפייסבוק:
    על פניו הוא היה מפכ"ל טוב. מה שקרה במשמרת שלו טופל על ידו ביד רמה. כולל סגנו שפוטר במקום להתפטר.
    המשטרה שודרגה ביחוד ברמת הפרט. משטרה זה לא גוף אהוב איש גם לא מצפה לכך. תמיד הייתה ביקורת ותהיה ביקורת נגד המשטרה. איש לא זוכר את הפרשיות המסעירות של פוליטיקאים וראשי משפחות פשע שטופלו ע"י המשטרה.
    בסך הכל דנינו יצג את המשטרה בכבוד ראוי.
    מסיבות פרידה זה לגיטימי ואף מתבקש. הסכום הוא צנוע בהשוואה למקבילים שלי בארגונים אחרים.

  5. ליאור שוחט כתב בפייסבוק:
    בחברה אחראית ומתוקנת היה צריך להניח את המפתחות על השולחן כבר מזמן…. סיכום ביניים: אכזבה קשה גם מהביצועים וגם מהתירוצים….

  6. מישאל עידן כתב בפייסבוק:
    בשנים האחרונות המשטרה התנהלה על פי מודל "עסקי" של "הכנסות והוצאות". כנראה שעד היום לא הפנימו שם שלמשטרה אין השפעה ממשית על העליה בפשיעה או השפעה על תאונות הדרכים (אפשר לכתוב על כך מאמר אחר). נקבעו מדדים שהגדירו מהי הצלחה ועל פי מדדים אלו קודמו או עוכבו קידומם של קצינים. על מנת לעמוד ברף הציפיות, מפקדים לא מעטים (בלשון המעטה) ישרו קו בהתאם להנהלת "הסופר", וכך ניווטו את ההתייחסות למעלולי המשטרה לסיווגן של העבירות,הגשת כתבי אישום ורישום דוחות תנועה. מפקדי תחנות מרחבים ראשי לשכות מתחילים את יומם מול המחשב, כאשר הם רואים כי אינם עומדים ביעד שנקבע הם מנסים לעמוד ביעד באופן מלאכותי למשל: מפקד שרואה שאינו עומד ביעד דוחות תנועה בנושא הולכי רגל, מוציא הנחיה לכוחות בשטח "היום תביאו לי 20 דוחות הולכי רגל"; מפקד שאינו עומד ביעד של מעצר חשודים עד לסיום ההליכים, מנסים לעצור חשודים כד לתום ההליכים גם בעבירות אזוטריות, שבימים כתיקונן ספק את החשוד היה נעצר. המשטרה היתה עסוקה במה שקורה פנימה מאשר מה קורה בחוץ ומה היא תחושת האזרח. המשטרה צריכה לצאת מעמדת השיווק לעמדת נותנת שרות. יש לי הצעה (שאף אחד לא יסכים עימה) במשך שנה המשטרה לא תימדד,לא יקבעו יעדים וקידומם של קצינים לא יהיה תלוי "ברמת הפשיעה" אלה ברמת השרות. אני בטוח שיהיו הפתעות.

    • אני חושב שמישאל צודק לחלוטין. הייתו שוטר לפני 20 שנה, והסיור במ"י לא התקדם במילימטר. יש יעדים ומדדים מטופשים שאינם ממין העניין ומאידך – המשטרה לימדה את הסייר הממוצע לעבוד עם ראש קטנטן – לבל יבולע לו. המשטרה היא הגוף שדופק את השוטרים הכי חזק וכך היא יורה לעצמה ברגל… במקום חינוך ובניית שוטר באופן ראוי, עונשים אותם על כך שהם יוצאים לעבודה נטולי אמצעים – קוגניטיביים ומנטליים.

  7. משה בן חור כתב בפייסבוק:
    כאילו הכל מתוזמן,כל הלכלוך של בכירי המשטרה צפו בזמנו,לדעתי זו גם קללה וגם ברכה. דנינו יזכר כמפכ"ל שניקה את האורוות וגם נחת בעצמה על בכירי הפשע בישראל.
    יש בדנינו שתי תכונות טובות: ראשית, לא דבק בו רבב ממה שנתגלה אצל בכירי המשטרה, ופעל נגדם בנחישות; ושנית: צניעותו בלטה מאוד לאורך כל מסלולו במשטרה. הדבר היחיד שצרם לי אצלו – בעיני היה מעין חנון, ואת זה אני לא אהבתי. זה אומר גם שהוא לא פוליטיקאי ולא התערבב עם בעלי הון מה שעשו אחרים כדי לסדר להם עתיד. זו הברכה והקללה.

  8. אבי הראל כתב בפייסבוק:
    סיכום ביניים כרגע הוא דבר חשוב מאוד, אבל את התמונה האמתית נדע עוד זמן רב. תכלס, במשפט אחד, למרות היותו מפכ"ל משכיל, האגו והיהירות גמדו את הישגיו. הציבור הרחב שהוא הלקוח החשוב ביותר, חש חוסר ביטחון אישי. הסיור, כפי שנכתב, שהוא חוד החנית של המשטרה, נהפך להערת שוליים. חוסר דיווח של אמת, הרס כל חלקה טובה. בסך הכל בסיכום ביניים דנינו הוא מבחינתי אכזבה גדולה.

  9. אביאם פישר כתב בפייסבוק:
    דמיתית, המשטרה בשפל הכי גדול בתולדותיה. מרוב העיסוק בדברים אחרים נשכח השירות לאזרח ונשכח בצד הבטחון האישי של האזרחים.
    אז זה יופי שעל הנייר הפשיעה ירדה אבל כשאני צריך שמישהו יגיד לשכן שלי שיפסיק עם הקריוקי אז אין עם מי לדבר.
    כשאני מסתובב ברחבי הישוב אין שום נראות של סיור. התחנה נמצאת בכניסה וכאילו אף שוטר לא נכנס פנימה.

  10. יריב שחר כתב בפייסבוק:
    מדובר במפכ״ל פרגמטי, התווה דרך פעולה דרך המפנה.. מכוון מטרה כמו טומוהוק בשורה תחתונה הוריד פשיעה , הגדיל כתבי אישום, שם את השוטר במרכז, איפה שהוא לא כיוון עשייה משהו שם לא עבד כגון הדוברות!
    התעלם מרעשי רקע מיותרים.
    לדעתי אחד המפכ״לים הטובים שהיו למשטרת ישראל., אבל, יש אנשים צרי עין וביקורתיים עד אין גבול

  11. שרה ושלמה פישר כתבו בפייסבוק: במצב שהמשטרה נמצאת בה היום המסיבת הפרדה לדנינו המפכ"ל היתה מיותרת ויקרה יכלו להפנות את הסכום שבוזבז לרווחת השוטרים חבל כגמלאי משטרה חורה לי הביזבוז הזה. לא אמרנו שהוא היה מפכ"ל רע. דיברנו על הביזבוז הרב במסיבת הפרדה זה משאיר טעם לפגם. חבל!
    שבוע-טוב.

  12. מהמקום שאני נמצא אני יכול לדבר. אני עו"ד סנ"ץ בדימוס. אדם שהקים ישוב בישראל. מרצה מדריך ומחנך. תפקיד אחרון ראש מפלג חקירות היאח"ה. כתבתי ערכתי והדפסתי על חשבוני מקראות לפתח תורה במשטרה. על חשבוני. ייצגתי את משטרת ישראל על חשבו ני במדים בארה"ב, בפני 300 סוכנים פדרליים. בפני בכירי הפנטגון בסטנפורד. יש תמונות במרשתת. אני מופיע גם בפסיקה של בית המשפט העליון בקשר לחקירות. אני היחידי מקום המדינה שדיווחתי על עיתונאי שביקש לסחוט מידע והורשע. עמדתי מולו בלי למצמץ במחוזי תל אביב. פסק דינו נלמד בכל פקולטה.
    דנינו הורה לעצרני כעורך דינו, בהיתר ויינשטיין היועמ"ש. בשורה התחתונה, כפי שהיה צפוי, פרקליטות המדינה סגרה התיק באין אשמה. לא היה בו כלום זולת נקמה בקצין בכיר ישר ומוערך, סניגור חינמי של אדם מעוט אמצעים, שהביא לזיכויו פעמיים זיכוי חלוט, אף הוא ללא הרשעה.
    חקרתי נשיאי בתי משפט או סגניהם בחשדות חמורים ביותר. אף אדם במשטרה זולת ראש יאח"ה והיועמ"ש לא ידע כלום. לאחר מעצרי הכושל, זומנתי לחקירה בקומבינה למפלג הונאה של מחוז תלאביב. במקום התחבאה מאחורי הקיר נחמה דואק מידיעות אחרונות שצצה עם 2 קצינים, מאיר כהן וירון בן צבי. האחרון עומד מולי 10 שנים בתיקי להב 433 ללא הרשעה אחת. תופעה כזו של מארב של עיתונאית של עיתון מסחרי ידיעות אחרונות, שבעליו נוני מוזס נחקר אצלי במפלג כחשוד בעבירות מרמה חמורות – אני פשוט לא מכיר תופעה כזו. רק בשטאזי. רק במאפיה. רק בקגב. SS אין צורך לומר. 40 עיתונים אתרים וערוצים מלאו באותו שבוע עם תיאורים שנמסרו על ידי קצינים בכירים ממחוז תל אביב, דבר שאני במעל 2 עשורים משירותי במשטרה לא חלמתי בדמיוני לעשות.
    מובן שצריך נקמה. היא הגיעה יותר מהר ממהר. יוחנן דנינו הוא אדם מושחת. שקרן. והגרוע ביותר טיפש. טיפשות גרועה מפשע. הוא בחר קצינים זנאים ורמאים ששמם הלך לפניהם על קביים. מה שהתפרץ היה ידוע לכל מי ששירת במשטרה. גם לי כשאני בחוץ כבר 15 שנה. האיש חסר כל הבנה של תהליכים דמוקרטיים. חמור מכך, מדובר בעבד נרצע וחלשלוש חסר כל דמיון וחוט שדרה בכל הקשור לאמינות ולכבוד האזרחים. בדבר אחד הצטיין. תעמולה. פרופגנדה בנוסח גבלס, במשטרה שיש לה מדינה. ארור יהיה. רק במדינה שאין בה חוקה .שהמשטר הפוליטי שלה העתק של גרמניה שהעלתה את היטלר, יכול לנבוט ולזרוח אדם שפל כזה. עם הילולה של 100,000 $ וספרון נוסח אוברשטורמפירר גרמני. גם אצל היטלר התחלפו מפקדי משטרות גם שם כתבו ספרים כאלה כמו בצפון קוריאה או באיטליה של מוסוליני. לא הופתעתי שדווקא בזמנו התפרץ נגיף הברונאל פישרהאוזן, שלחץ את ידו.

    כל מה שכתבת בטל בשישים, כשאלפי שוטרים נחקרים במח"ש באזהרה; כשצמרת המשטרה מושחתת מכל משטרה בעולם על פי נתוני האינטרפול. הייתי שם 5 שנים כאזרח. אני עומד לעבור הסבה בעיסוקי, במקום מרצה באקדמיה שהייתי בישראל וארה"ב, בעשור הקודם. אני חושב לעבור ללמד אזרחות.לחנך הדור הצעיר בתיכון שיש צורך בתחליפים לשיטת המשטר הקיים, בו שוטר כמו דנינו יכול לאסוף סביבו את מה שקרוי אצל הילידים כאן "שמנה וסלתה של התרבות המשפטית והפוליטית של ישראל" למשתה מופרך והזוי, כששוטרים מעוקלים בשכרם בשל תנאי מחיה ירודים. כל מה שאמרתי בעניין המעצר העברייני שלי סרוק חינם במרשתת כאן
    https://www.flickr.com/photos/32368051@N08/sets/72157631529809310
    אני שמח שהוצאתי בהצלחה מישראל שניים משלושת ילדיי.
    כל מה שאמרתי על יוחנן דנינו ו"תורתו" המחורטטת מצוי כאן במרשתת חינם אין כסף
    https://www.flickr.com/photos/32368051@N08/sets/72157639778443394
    אני לא חוזר בי במילה אחת. אולי כן. דנינו בספרדית – מזיק. אין מפכ"ל יותר כושל ממנו. נבחר בשל שערוריה מינית של מועמד אחר אורי בר לב. הוא דנינו מתחזה. כלי ריק. לא המציא את הגלגל. לא חידש כלום זולת שחיתות אישית. הוא תרם למשטרה רק את עצמו.

  13. מיה ויינשטיין כתבה בפייסבוק:
    פנחס, יכול להיות שהיום הציבור יותר רגיש, יותר דרוך ואולי אף יותר אינטיליגנטי ויודע לעמוד על שלו מבעבר. טרם קראתי.. אבל, הידיעה שדנינו האינטיליגנט מבין מפכ"לי מ"י והאחרון משלם מחירים על מעשים שמושרשים חזק בארגון ללא קשר אליו- טיעון שאני לא יכולה לקבל. א. דנינו, בניגוד אלי, למשל, מכיר את הסחורה וידע לאן הוא נכנס. ב. הוא לא יותר טוב מהניצבים שמשרתים ושירתו איתו, אולי יותר פיקח, בטח לא יותר ערכי. ג. המשטרה, ארגון מסואב- שצריך להתחיל ולטפל בו מהשורש. עם דנינו ובלעדיו. יש לנו רק משטרה אחת והיא של כולנו. של כולנו.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *