למה אריה דרעי פילג את ש"ס במו ידיו ?

דרעי וישי

[תמונת אלי ישי נוצרה והועלה לויקיפדיה על ידי SeeFood. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0תמונת אריה דרעי נוצרה והועלה לויקיפדיה על ידי Zaher333. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

בדצמבר 2014 הפך הפילוג בש"ס לעובדה מוגמרת, כשמנהיגה לשעבר במשך 14 שנים, חבר הכנסת אלי ישי, הוצב מול דרישות משפילות שלא הותירו לו ברירה אלה לעזוב. למרות טיעוניו של דרעי, היום כבר התפוגג הערפל מעל תמונת הפילוג, וברור כשמש מי חתר להוצאת אלי ישי מש"ס (דרעי) ומי נדחף לפילוג כמי שכפאו שד (ישי).

מה גורם למנהיג לפעול בניגוד ברור לאינטרס של ארגונו, על סף המבחן האולטימטיבי שלה בקלפי? הדוגמה המרתקת הזו מהווה מקרה בוחן מצוין להבנת הסוגיה של קיומו / היעדרו של שיתוף פעולה (להלן, שת"פ) מצד בעלי עוצמה בארגונים.

אקדים ואטען כי בעוד ששת"פ חיוני להצלחת מערכת מורכבת, הוא איננו אינטרס עליון, כלל וכלל, עבור מרכיביה, אלא אופציה בלבד. על מנת להבין זאת, עלינו לחזור לתובנות הבסיסיות של מערכות מורכבות: הכוח המניע מערכת כזו הוא המאבק על העוצמה או הצורך להתארגן מול עוצמתם של יריבים. שת"פ, או לחילופין, אנוכיות, הנם רק אסטרטגיות במאבק הדינמי והמתמיד הזה. לכן, בארגונים הרבים שאבחנתי בשנים האחרונות בלט דפוס קבוע: בעלי עוצמה משתפים פעולה עם חסידיהם ותומכיהם, ונמנעים משת"פ עם יריבים, נוכחיים או פוטנציאליים, גם אם טובת הארגון מחייבת זאת. בככל מקרה שמטרת הארגון נמצא בסתירה למטרה הבסיסית הזו של בעל העוצמה, הוא יבחר באינטרס האישי שלו על פני אינטרס המערכת. זה שיבחר להטיל על עוצמתו סייגים מטעמים של מוסר אתיקה וכדומה, ולא יפעל לפי קודים אלה, ישלם על כך, בדרך כלל, מחיר יקר, כיוון שבמערכות מורכבות "אין ארוחות חינם"!

כך היה גם במקרה שלנו. הקושי לתפקד כמנהיג תנועה כאשר מצוי בה מנהיג אלטרנטיבי - שכבר הוכיח את עצמו, נושף בעורפו ומחכה לכישלונו - הוא מצב בלתי נסבל עבור מנהיג. לכן, דרעי העדיף את האינטרס הפרטי שלו לפני זה של המפלגה, ודחק את ישי החוצה. זו ההזדמנות האחרונה שלו לעשות זאת. הבחירות הקרובות ממילא אינן מבטיחות גדולות לש"ס ויום אחריהן ימתין לו ישי עם החשבון. כך לפחות, יש תירוץ למנדטים הפחותים ויש "שעיר לעזאזל" שניתן לתלות בו את הכישלון!

בכך דרעי אינו שונה מבעלי עוצמה אחרים, והוא יכול להיתלות באילנות גבוהים מאוד: בעיצומה של מלחמת העצמאות פעל ראש הממשלה ושר הביטחון דאז, דוד בן גוריון, ללא לאות, להדחת ישראל גלילי - ראש המטה הארצי של ההגנה (רמ"א), ששימש כרמטכ"ל בפועל - מוצלח מאוד - של צה"ל עקב מחלת הרמטכ"ל, יעקב דורי. כשמצא עצמו מבודד כמעט בדרישתו זו, איים להתפטר בעיצומה של המלחמה. לכאורה, זהו מעשה שערורייתי של מנהיג, שגורר את ההנהגה הצבאית והמדינית לכאוס (גולדשטיין, 2008, עמ' 35-33). למעשה, זו דרכם של בעלי עוצמה במערכות מורכבות: זה הזמן האחרון שנותר לו להיפטר מגלילי, לפני שתדבק בו הילת הניצחון במלחמה, והוא יתייצב מולו כאלטרנטיבה פוליטית ופרסונלית.

פיטורי גלילי 2

[תמונת ישראל גלילי נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי משה פרידן, והיא נחלת הציבורתמונת דוד בן גוריון נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Pinn Hans - Israel National Photo Collection, והיא נחלת הציבור]

לסיכום, עוצמה לעולם תהיה הכוח המניע של מערכות מורכבות, לטובה או לרעה. הבנת החוק הבסיסי הזה מקלה עלינו להבין מערכות אלה ומסייעת לנו להבין מדוע השת"פ הכלל ארגוני הוא סוג של אוטופיה, שלא תושג באמת לעולם!

[לריכוז המאמרים על 'עוצמה', לחצו כאן]

מקורות

  • גולדשטיין יוסי (עורך) (2008), מנהיגות בעתות מלחמה, תל אביב: משרד הביטחון.
 

One thought on “למה אריה דרעי פילג את ש"ס במו ידיו ?

  1. מישאל עידן כתב בדף הפייסבוק:
    לש"ס יש מספר בעיות כאשר המרכזית היא שהמנהיג אצלם לא נבחר ברוב דמוקרטי, גם לא השליחים, כולם תלויים "במועצת חכמי התורה". הדבר ניכר במינויו של אריה דרעי עבריין מורשע ,אמנם זה חוקי אבל הסירחון זעק לשמים. סוגיה שלא נבחנה לעומק היא ההתחרדות הספרדית הליברלית וקבלת מרותם של הרבנים האשכנזים מבית היוצר של הרב שך,עד כדי ביטולן של הלכות מקלות של הרב עובדיה יוסף ואימוץ ההחמרות האשכנזיות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *