פנחס יחזקאלי: משיח משיח…

משיח משיח

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

השבוע הכניסו אלמונים את המודעה המרתקת הזו לתיבת הדואר שלי. היא מבשרת לנו שהיגיעה הגאולה ומצווה עלינו להכריז: "משיח, משיח, משיח"!

משיחיות היא מושג חשוב במדע המדינה, אבל, לא נראה לי שלכך כיוונו המשוררים... גם על הגאולה המובטחת שלהם אינני סגור.

לא שיש לי התנגדות להיגאל, אבל עונת המלפפונים בעיצומה ויש זמן לנבור, אז ניסיתי להעמיק על מנת להבין למה התכוונו ה'משוררים' בדיוק.

ובכן, "משיח" להבנתי, הוא אדם רם מעלה שנמשח למשרה רמה כמו כהן גדול או מלך. האם התנועה המשיחית הזאת היא בעצם תנועה מלוכנית? נראה שכן, כי "משיח בן דוד" אינו אלא טוען לכתר משושלת בן ישי:

"... וְיָצָא חֹטֶר מִגֵּזַע יִשָׁי... וְנָחָה עָלָיו רוּחַ ה', רוּחַ חָכְמָה וּבִינָה... וְשָׁפַט בְּצֶדֶק דַּלִּים... וְהִכָּה אֶרֶץ בְּשֵׁבֶט פִּיו וּבְרוּחַ שְׂפָתָיו יָמִית רָשָׁע... וְגָר זְאֵב עִם כֶּבֶשׂ וְנָמֵר עִם גְּדִי יִרְבָּץ.... וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא שֹׁרֶשׁ יִשַׁי אֲשֶׁר עֹמֵד לְנֵס עַמִּים - אֵלָיו גּוֹיִם יִדְרֹשׁוּ, וְהָיְתָה מְנֻחָתוֹ כָּבוֹד." (ישעיהו, פרק יא, א-י).

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

משמע, כמו אצל הגויים, מדובר בקבוצה מלוכנית, מהסוג האבסולוטי (משמע, המונרכיה אנטי דמוקרטית ביסודה, במקום מדינה יהודית ודמוקרטית).

מלוכנות היא גישה פוליטית ומוסרית, הרווחת בקרב קבוצות אוכלוסייה ותנועות התומכות בכינון מונרכיה בתחום גאוגרפי מסוים או עבור לאום מסוים. המלוכנות נובעת מאמונה שצורת השלטון הנכונה היא באמצעות מונרך (מלך או בן אצולה), השייך לשושלת זכאית (בן ישי)...

בא לנו על זה??

[לאוסף המאמרים על משיח ומשיחיות, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *