אורית שלו: הטיפול המשטרתי בבאר שבע באלימות בין בני זוג

אורית שלו

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

[להורדת העבודה לחץ כאן: אורית שלו - הטיפול המערכתי באלימות בני זוג]

זוהי קלסיקה בתחום של  אלימות בין בני זוג. זוהי התזה של התואר השני של ד"ר אורית שלו. היא מתארת את אחד המודלים של מה שמכונה "מודל באר שבע" - מודל קהילתי שפותח בתחנת באר שבע בשנים 1994-1990 והיווה בסיס למודל הקהילתי המורחב שניסתה המשטרה לסגל בחצי השני של שנות התשעים של המאה הקודמת.

במודל באר שבע בוצעה לראשונה "הטיה" ("Diversion") בהליך טיפולי, מסגרת ההליך הפלילי. החשוד בפלילים באלימות בין בני זוג נשלח לטיפול, וגורל התיק הפלילי נקבע על סמך ההמלצות של גורמי הטיפול. זהו מודל של שיתוף פעולה מערכתי, שהתבסס מאוחר יותר בדנ"א של המשטרה.  ששותפים בו, מלבד המשטרה, כלל הגורמים העוסקים בתופעה: נעמ"ת, שירות המבחן ולשכות הרווחה. כן קשורים בו בתי המשפט: שלום ומחוזי ובית הדין הרבני.

העבודה בודקת את ישום המודל בבאר שבע, בתקופה הראשונה להפעלתו בחודשים יולי - דצמבר 1991 ומשווה את הטיפול המשטרתי בתקופה המקבילה בשנת 1990, בה לא הופעל המודל. במחקר הועלו מספר השערות בנוגע לאפקטיביות הטיפול.

הוגדרו ונבדקו מדדים לאופן הטיפול ומדדים לאפקטיביות הטיפול.

לגבי אופן הטיפול, נמצא כי הפעלת המודל בחצי השנה הראשונה היתה חלקית בלבד. במסגרת המודל שוחררו בערובה בתנאים לטיפול רק 38.1% מהמקרים. מספר התלונות הכללי ירד ב- 45%. חלה עליה של 100% בסיווג תלונות כתיקים פליליים. ירדה כמות התיקים הפליליים שנסגרו בעילה של "אין עניין לציבור" ב- 60.5%. חלה עליה בשימוש במעצר.

באשר לתוצאות הטיפול, נמצא כי רמת הרצידיביזם ירדה מ- 21.7% ל- 10.9%.

זו הפעם הראשונה שיש התייחסות בכתובים לתופעת תלונות השווא. הן קרויות בעבודה "תלונות פינג פונג". לפני הפעלת המודל היה שיעורן מתוך סך המקרים 14.2% ןהוא ירד בעקבות הפעלת המודל ל- 2%:

[להורדת העבודה לחץ כאן: אורית שלו - הטיפול המערכתי באלימות בני זוג]

[לקובץ המאמרים אודות 'אלימות נגד נשים', לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *