טיפשות ההמונים או טיפשות העדר

תקציר: טיפשות ההמונים או טיפשות ההמון או טיפשות העדר או טיפשות האספסוף או טיפשות קולקטיבית הינה התנהגות קולקטיבית הרסנית, שמביאה לתוצאה שהסך הכל שלה נמוך בהרבה מסכום מרכיביה. ההפך מטיפשות העדר היא חכמת ההמונים...עדר

[תמונה חופשית שהועלתה על ידי Stacy לאתר flickr]

[לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חוכמת ההמונים, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

טיפשות ההמונים או טיפשות ההמון או טיפשות העדר או טיפשות האספסוף או טיפשות קולקטיבית הינה התנהגות קולקטיבית הרסנית, שמביאה לתוצאה שהסך הכל שלה נמוך בהרבה מסכום מרכיביה. ההפך מטיפשות העדר היא חוכמת ההמונים, שנדירה הרבה יותר מטיפשות ההמונים.

דוגמה ל- טיפשות ההמונים היא למשל הפניקה שתוקפת בורסות בעולם ברגעים מסוימים, שבה אנשים נסחפים ומוכרים בפרוטות את רכושם, כשבתום המשבר מחירי המניות מתייצבים ועם הזמן חוזרים לערכן הקודם.

דוגמה שכיחה הרבה יותר היא הלהג הגדוש לעייפה ברשתות החברתיות. האלוף יעקב עמידרור נוהג לומר, ש"משיח בורים יוצאת תמיד בורות מזוקקת". הבורות המזוקקת הזו ברשתות החברתיות מתובלת בהרבה חדשות מזויפות (Fack News), שעליהן מתפתים אנשים לחזור, שוב ושוב...

שיח בורים - עמידרור

 [להרחבת המושג: התנהגות קולקטיבית - התנהגות עדרית, לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'חוכמת ההמונים', לחצו כאן]

מדוע טיפשות המונים שכיחה הרבה יותר מחוכמת ההמונים?

חוכמת ההמונים נדירה הרבה יותר מטיפשות ההמונים כיוון שלצורך השגת חוכמת ההמונים נדרשים תנאים ייחודיים, שאינם קיימים תמיד:

העיתונאי האמריקני ג'יימס סורוביצקי (2006), מחבר הספר "חוכמת ההמונים" (ראה כריכת הספר משמאל), מונה ארבעה אלמנטים הכרחיים, שמבחינים בין המון "חכם" ובין המון 'לא רציונאלי':

  • מגוון דעות: שלכל אדם תהיה דעה אישית, גם אם מדובר בפרשנות אקסצנטרית של עובדות ידועות;
  • עצמאות: דעתם של אנשים לא תושפע מדעותיהם של הסובבים אותם;
  • ביזור: אנשים מסוגלים לשאוב מידע אישי מסוים;
  • צבירה: קיומם של מנגנונים האחראים להפוך שיפוט אישי להחלטה קולקטיבית.

[בתמונה משמאל: כריכת הגרסה העברית של ספרו של ג'יימס סורוביצקי, "חוכמת ההמונים. מדוע הרבים חכמים מהמעטים; ואיך תבונה קולקטיבית מעצבת עסקים, תרבויות ומדינות". הספר ראה אור בהוצאת כתר, ב- 2006. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

התנאים הללו אינם מתקיימים, למשל, ברשתות החברתיות... התוצאות בהתאם! אבל, ניתן לייצר קהילות ידע אפקטיביות מאוד ברשתות החברתיות, כאשר מודעים לכללים הללו, ופועלים לפיהם.

[להרחבת המושג 'אפקטיביות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על 'קבוצות', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חוכמת ההמונים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה