פנחס יחזקאלי: אוונגליזם ואהבת ישראל – לא לעולם חוסן!

תקציר: אוונגליזם (Evangelism) הוא זרם בדת הנוצרית אשר החל באירופה בתקופת המאה ה-18. מקור שם התנועה הוא באוונגליונים, כתבי הקודש הנוצריים, שהתנועה הטיפה להפיכתם למרכזיים בחיי היום יום של המאמינים. זרם זה זכה לתנופה רבה והוא מתפשט בשנים האחרונות. עובדה זו חשובה לישראל, כי מרכיב חשוב באמונתם של האוונגליסטים הוא האהבה והתמיכה בישראל. אבל, לא לעולם חוסן; והדור הצעיר של האוונגליסטים שונה מאוד מהוריו!

[בתמונה: כנס אוונגליסטי, עם המטיף דומינגו פילארטה; הצילום נוצר והועלה לויקיפדיה ע"י Domingopilartejr. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[בתמונה: כנס אוונגליסטי, עם המטיף דומינגו פילארטה; הצילום נוצר והועלה לויקיפדיה ע"י Domingopilartejr. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אוונגליזםEvangelism) ) הוא זרם בדת הנוצרית אשר החל באירופה בתקופת המאה ה-18. מקור שם התנועה הוא באוונגליונים, כתבי הקודש הנוצריים, שהתנועה הטיפה להפיכתם למרכזיים בחיי היום יום של המאמינים. זרם זה זכה לתנופה רבה והוא מתפשט בשנים האחרונות. עובדה זו חשובה לישראל, כי מרכיב חשוב באמונתם של האוונגליסטים הוא האהבה והתמיכה בישראל. אבל, לא לעולם חוסן; והדור הצעיר של האוונגליסטים שונה מאוד מהוריו!

[לאוסף המאמרים על נצרות ונוצרים, לחצו כאן]

ד"ר פנחס יחזקאלי - העורך הראשי של אתר 'ייצור ידע'

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדיניות של המכללה לביטחון לאומי, צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

אוונגליזם (Evangelism) הוא זרם בדת הנוצרית אשר החל באירופה בתקופת המאה ה-18. מקור שם התנועה הוא באוונגליונים, כתבי הקודש הנוצריים, שהתנועה הטיפה להפיכתם למרכזיים בחיי היום יום של המאמינים. זרם זה זכה לתנופה רבה והוא מתפשט בשנים האחרונות.

עובדה זו חשובה לישראל, כי מרכיב חשוב באמונתם של האוונגליסטים הוא האהבה והתמיכה בישראל. האוונגליסטים רואים בהקמתה של מדינת ישראל את נס התגשמות חזון הנביאים שבתנ"ך, כשלב בדרך לגאולה הנוצרית, שאחריה יתנצרו גם היהודים. לכן, הם תומכים בישראל, בעם היהודי ובציונות באופן נחרץ, ותמיכה זו היא חלק עיקרי באמונתם.

ישנן טענות שהצהרת בלפור ניתנה על ידי בריטניה לעם היהודי, בין היתר, כחלק מרצון דתי שנובע ממגמות חדשות בנצרות.

בתמונה: הצהרת בלפור. ישנן טענות שהצהרת בלפור ניתנה על ידי בריטניה לעם היהודי, בין היתר, כחלק מרצון דתי שנובע ממגמות חדשות בנצרות...

[תמונה זו היא נחלת הכלל]

כיום, האוונגליסטים פועלים למען מדינת ישראל ותורמים לה כספים. רובם תומכים לתנועות הימין הישראליות.

היכן מצויים אוונגליסטים?

[דיוקנו של ג'ון אדאמס היא נחל הכלל]
  • מרכזם הגדול של הפרוטסטנטים האוונגליסטים כיום הוא בארצות הברית. הם העדה הדתית הגדולה ביותר בה, יש הטוענים כ היא מהווה כ -25% מכלל האוכלוסייה - כ -80 מיליון אמריקאים. שורשיה ההיסטוריים של התנועה, מגיעים עד ראשיתה של ארה"ב. כך למשל, הנשיא השני, ג'ון אדמס (John Adams; ראו תמונה משמאל), יכול להיחשב לאוונגליסט, בשל יחסו האוהד לשיקום העצמאות היהודית בציון...

[דיוקנו של ג'ון אדאמס משמאל היא נחל הכלל]

רבים מהם תורמים סכומי כסף ניכרים לגופים בישראל. הם תומכים בנו בסנאט ובקונגרס האמריקני, וגם עומדים מאחורי הלובי הפרו-ישראלי בארצות הברית. לאורך שנים, הם נחשבו כעמוד השדרה של המפלגה הרפובליקנית במדינות רבות בארה"ב, במיוחד בדרום. זאת למרות ששם, תמיד, היה תיאור מוגזם של רגשותיהם הפרו-ישראליים. תמיד היו אוונגליסטים שהיו אנטי ישראלים, ואפילו אנטישמיים (אולמרט, 2021).

  • יש להם מרכזים נוספים גם בהולנד, בניו זילנד ובאוסטרליה.
  • המספר הגדול של אוונגליסטים נמצא דווקא באפריקה: יותר משליש מהאוונגליסטים מתגוררים באפריקה שמתחת לסהרה, ולעובדה זו יש משמעות משמחת עבור ישראל: סקר שערכה רשת BBC מגלה כי התמיכה בישראל במדינות אפריקה (גאנה, ניגריה וקניה, שהשתתפו בסקר) היא הגבוהה בעולם. כמו כן, חלקן נמנעות מתמיכה בהצבעות אנטי־ישראליות באו"ם. ואם לא די בכך, משלחת ענקית של 25 חברי פרלמנט מחוף השנהב – עשירית מכלל חברי הפרלמנט במדינה – הגיעו לירושלים, להשתתף בכנס סוכות 2015.
  • אפילו בעולם הערבי מיליונים מאזרחי המדינות הללו הופכים לנוצרים אוונגליסטים ומאמצים הערצה לישראל והערכה לעם היהודי.
  • מלזיה, מדינה איסלאמית שעוינת את ישראל, היא אחד המרכזים האוונגליסטים הגדולים בעולם.
  • בסין יש עשרות מיליוני נוצרים – קרוב למאה מיליון, על פי הערכות שונות - רובם הופכים אוונגליסטים.
  • ברזיל, המדינה הקתולית הגדולה בעולם, עוברת אף היא שינויים דרמטיים. האוונגליסטים במדינה צוברים עוצמה וכוח. במערכת הבחירות האחרונה לנשיאות במדינה התמודדה לראשונה מועמדת אוונגליסטית, מרינה סילבה. אחד המנהיגים הנוצרים בברזיל אף בנה דגם של בית המקדש, הקרוי "מקדש שלמה".

ומה בעתיד?

משבר הזהות שעובר על החברה האמריקנית אינו פוסח על צעירים אוונגליסטים המושפעים יותר ויותר מתעמולה פלסטינית, כאשר העיסוק בפעילות פרו-פלסטינית מספק להם דרך לבדל עצמם, ולתקשר עם שאר החברה האמריקנית.

הפרשן, יוסף אולמרט כותב כך, במאמרו באתר זה: 'האמנם תיקנו את היחסים עם ארצות הברית':

"... לאחרונה קיבלנו תזכורת מדאיגה וכואבת - על התרופפות התמיכה בישראל – אפילו בקרב הקבוצה ששמה בראש מעייניה ערכים. כוונתי לנוצרים האוונגליסטים. כן, אינני טועה. האש מתלקחת אפילו שם!...

[בתמונה: מריון גורדון "פט" רוברטסון (Marion Gordon "Pat" Robertson) הוא פעיל דתי, איל תקשורת ופוליטיקאי אמריקאי, כומר בפטיסטי דרומי לשעבר. רוברטסון הוא מראשי הימין הנוצרי האמריקאי, והתמודד ללא הצלחה על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בשנת 1988. הוא כבר הודיע על פרישה... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Paparazzo Presents. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אני אישית מעולם לא הייתי צריך שאחרים יספרו לי על מידת התמיכה של האוונגליסטים בישראל. ב- 1991, ייצגתי את ממשלת יצחק שמיר, כאורח הכבוד באירוע שארגן ארגונו של פט רוברטסון (Pat Robertson; ראו תמונה משמאל) - כומר בפטיסטי דרומי,  פעיל דתי, איל תקשורת ופוליטיקאי אמריקאי, מראשי הימין הנוצרי האמריקאי, שאף התמודד (ונכשל) על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בשנת 1988. ארגונו של רוברטסון חגג את פתיחת אתר הנופש שלהם בווירג'יניה ומלאת 3 שנים לתוכנית החדשות – מועדון ה- 700 - שתמך ועדיין תומך בישראל.

[בתמונה משמאל: מריון גורדון "פט" רוברטסון (Marion Gordon "Pat" Robertson) הוא פעיל דתי, איל תקשורת ופוליטיקאי אמריקאי, כומר בפטיסטי דרומי לשעבר. רוברטסון הוא מראשי הימין הנוצרי האמריקאי, והתמודד ללא הצלחה על מועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות בשנת 1988. הוא כבר הודיע על פרישה... התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Paparazzo Presents. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

אבל, זה היה אז. רוברטסון כבר הודיע על פרישה ואיננו עוד. אנשים אחרים, צעירים יותר, ישתלטו על הארגון שלו, וישנו אותו. סקר רציני מאוד - שערכו חוקרים פרו-ישראליים ושפורסם לפני כמה חודשים – מצא קריסה ברגש הפרו-ישראלי, בקרב צעירים אוונגליסטיםהמגמה בסקר ברורה מאוד,  גם אם נניח שהיא מוגזמת; וזהו רק סקר אחד: אוונגליסטים צעירים, רובם רפובליקנים, שונים מאבותיהם, ומתייחסים לישראל, בערך כמו צעירים דמוקרטים.

זו הנקודה שאני מבקש להדגיש בפניכם: רובם של האוונגליסטים תומכים מאוד בישראל, אך השחיקה ניכרת היטב. פער הדורות בארה"ב הוא אמריקאי לגמרי. גם בקרב הצעירים האוונגליסטים, המגמה היא להזדהות עם רבים מאותם גורמים חברתיים, שבהם תומכים גם הדמוקרטים הפרוגרסיביים; ומילים כמו 'צדק' מהוות צידוק ל'תמיכה בפלסטינים ברוח נוצרית טובה'..."

[למאמרו של יוסף אולמרט: 'האמנם תיקנו את היחסים עם ארצות הברית?', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על נצרות ונוצרים, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

מקורות והעשרה