חוק ברט אנדרסון דנינג

רשת מפשטת מורכבות

[תמונת המקור]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

מה שמכונה, 'חוק ברט-אנדרסון-דנינג' (Burt Anderson Danning's Low) הוא בעצם חיבור - שביצע ד"ר אשר עידן בספרו "הכוח החמישי" (ראה תמונת כריכה משמאל) - בין שלוש קביעות שביצעו שלושה חוקרים שונים בנפרד, לאמירה משמעותית אחת (עידן 2014).

ה'חוק' גורס כי, שככל שזורם ידע רב יותר בין קבוצות וככל שתדירות האיטרציות בין הקבוצות גדולה יותר, דרגת העדכון בין הארגון ללקוחותיו, ובין מחלקות בארגון, גדלה יותר, ודרגת החדשנות עולה.

זהו החוק המשלים לחוק אקסלרוד. בעוד שחוק אקסלרוד עוסק בהון קישור בתוך קבוצה, חוק ברט-אנדרסון-דנינג עוסק בהון גישור בין קבוצות מחוץ לארגון, ובין יחידות בתוך ארגון. משמע, 'חוק ברט-אנדרסון-דנינג' מהווה בעצם מעין פרקטל של חוק אקסלרוד. הוא זהה לו, רק שבעוד שחוק אקסלרוד עוסק בפרטים, 'חוק ברט-אנדרסון-דנינג' עוסק ביחידות ארגוניות חברתיות.

מרכיבי ה'חוק'

אשר עידן מכנה את ה'חוק' 'ברט-אנדרסון-דנינג', על שם שלושת החוקרים שאת קביעותיהם חיבר:

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של אשר עידן: הכוח החמישי, שראה אור בהוצאת ידיעות ספרים ב- 2014. אנו מאמינים שאנו עושים תמונה שימוש הוגן]

זהו בעצם היישום של שלושה 'חוקים':

  • חוק ה'חורים' בין הרשתות של פרופ' רולנד ברט: ככל שזרימת המידע בין מחלקות בארגון ובין ארגונים גדלה, גדלה גם החדשנות. על כן, טיפול ב'חורים שבין הרשתות' (Structural Holes) מונע הינעלות בתוך קונספציות או פרדיגמות מוגבלות או בתוך בועה, ומהווים מפתח לחדשנות (עידן, 2014, 188).
  • תיאוריית הזנב הארוך של כריס אנדרסון: רשתות מגדילות את ההטרוגניות, את מספר המשתתפים בתהליך נתון (אורך הזנב), את כמות המידע בתהליך (עובי הזנב), ואת קלות המפגש בין היצע לביקוש (עלויות השיתוף, על פי חוק שירקי).
  • תיאוריית הניהול הרדיקלי של סטיב דנינג: על פי דנינג, דרגת העדכון בין הארגון ללקוחותיו ובין מחלקות בארגון גדלה, ככל שמספר האיטרציות ותדירותן גדול יותר.יש להגיע לאיזון בין "שונויות" כדי להימנע מחפיפה ומחזרתיות, אשר נובעות מהלכדות כבועה של אותם אנשים, ה'טוחנת אותם מים' שוב ושוב. יש להימנע גם משונות גדולה מידי, היוצרת אי הבנות בין המחלקות השונות בארגון, שפוגעות בתפקוד.

מקורות