אלי בר און: האם אוקראינה תקבל את מערכות היירוט מסוג קלע דוד?

תקציר: הם תקבל אוקראינה את מערכת מערכת 'קלע דוד', כמו שהיא מפרסמת? נראה שכן אבל לא דרך ישראל אלא ישירות מארצות הברית...

[בתמונה: מרכת קלע דוד. המקור: באדיבות רפאל]
[בתמונה: מרכת קלע דוד. המקור: באדיבות רפאל]

[לאוסף המאמרים על מערכות יירוט והגנה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

לאחר ביקור שר החוץ אלי כהן באוקראינה, ב- 17 בפברואר 2023, גברו הקולות האוקראינים הטוענים כי אוקראינה אמורה לקבל את מערכת 'קלע דוד' (DAVID’s SLING®); שהיא מערכת הגנה מפני טילים ליירוט רקטות לטווח בינוני ומפני מטוסים ללא טייס (ערוץ 7, 2023) (שם הטיל המיירט מוכר כ pac 4).

אוקראינה ביקשה את המערכת מישראל כמה פעמים מאז תחילת המלחמה. מערכות יירוט מהסוג הזה יקרות מאוד אבל אלו הם מערכות שיש להם יכולת ליירט טילים בליסטיים וגם יכולת ליירט מטווח גדול טילי שיוט, יכולות שכיום חסרות מאוד לצבא אוקראינה.

נשיא אוקראינה זלנסקי אמר בנאום וידאו בוועידת הביטחון במינכן כי אוקראינה עדיין לא קיבלה את "קלע דוד" מישראל "כדי להשתמש בו נגד גוליית", אך הדגיש כי הוא מאמין "שזה רק עניין של זמן" עד שזה יקרה (ערוץ 7, 2023).

שר החוץ אלי כהן היה מעורפל בתגובתו וצייץ בתגובה לנאום: "כפי שהבטחתי, ישראל תגדיל את הסיוע לאוקראינה ותסייע לה במאמצי השיקום. אני בטוח שהביקור שלי יחזק את הקשרים בין המדינות" (ערוץ 7, 2023):

ערוץ 7: זלנסקי: נקבל מערכת יירוט מישראל. הנשיא האוקראיני אמר בשיחת וידאו בוועידת הביטחון במינכן כי ישראל טרם העבירה את "קלע דוד", כפי שסוכם, אך הוסיף כי הוא סבור שזה יקרה.
[למאמר המלא בערוץ 7, לחצו כאן]

כנראה יקבלו, אבל לא מישראל...

להערכתי האוקראינים יקבלו ובקרוב את המערכת אבל לא יקבלו אותה ישירות מישראל, שחייבת ומסיבות רבות לשמור על מערכת יחסים סבירה עם רוסיה. האוקראינים יקבלו אותה ישירות מארה"ב, שמימנה את פיתוח המערכת; ושהיא השותפה - באמצעות חברת רייתאון - ב 50% כולל ביכולת ייצורה. נראה כי בתחומי היצור והאספקת, ארה"ב לא חייבת את האישור של ישראל.

[לאוסף המאמרים על מערכות יירוט והגנה, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *