יורם אטינגר: העיתונאי תום פרידמן – טעות או הטעיה סדרתית?

תקציר: ב-4 נובמבר 2022, בעקבות חילופי השלטון בישראל קבע תום פרידמן, עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" הבכיר, המבטא – ברהיטות וביצירתיות – את תפיסת העולם של מחלקת המדינה: "ישראל שהיכרנו איננה עוד". המאמר מוקדש לפער בין דעותיו של פרידמן למציאות ושואל: האם תום פרידמן טועה או מטעה סידרתי?

[בתמונה: העיתונאי, והסופר יהודי אמריקאי, זוכה פרס פוליצר שלוש פעמים, תום פרידמן. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Charles Haynes. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 2.0]

[המאמר ראה אור לראשונה בבלוג של יורם אטינגר. הוא מופיע כאן באישור המחבר. לגישה לבלוג של יורם אטינגר לחצו כאן]

יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית. בתמונה: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל

יורם אטינגר הוא מומחה ביחסי ארצות הברית-ישראל, כיהן בעבר כציר בשגרירות ישראל בארצות הברית וכמנהל לשכת העיתונות הממשלתית.

[בתמונה משמאל: יורם אטינגר בעת הרצאה. טקסס, מאי 2011. התמונה היא נחלת הכלל]

*  *  *

ב-4 נובמבר 2022, בעקבות חילופי השלטון בישראל קבע תום פרידמן, עיתונאי ה"ניו יורק טיימס" הבכיר, המבטא – ברהיטות וביצירתיות – את תפיסת העולם של מחלקת המדינה: "ישראל שהיכרנו איננה עוד".

על הפער בין תפיסת העולם של תום פרידמן ומחלקת המדינה, לבין מציאות המזרח התיכון, אפשר ללמוד מהתקדימים (מאמרים) הבאים:

- בספטמבר 1993, התייחס תום פרידמן ליאסר ערפאת כמדינאי שוחר-שלום, ויצר סימטריה-מוסרית בין ערפאת לבין רה"מ רבין:

"שתי הידיים ששלחו לקרב הרבה צעירים, שני אגרופים שאיימו זה-על-זה, משתלבים ברגע של פיוס." תום פרידמן היה שבוי בהתבטאויות מתונות של ערפאת (באנגלית), ביטל את משקל התבטאויותיו האלימות של ערפאת (בערבית), התעלם ממרכזיות ה"תקייה" בתורת הלחימה האסלאמית (שימוש יצירתי במלל להסתרת כוונות ולהטעיית אויבים), והמעיט במשמעות הטרור והחינוך לשנאה חסרי-התקדים שאפיינו את ערפאת מאז החתימה על הסכם אוסלו.

- ביולי 2000 שאל תום פרידמן: " מיהו ערפאת? האם הוא נלסון מנדלה או (כוכב זמר הקאונטרי בארה"ב) ווילי נלסון? אבל, מציאות המזרח התיכון מלמדת שהשאלה הראויה הייתה צריכה להיות: מי הוא ערפאת? האם הוא החונק מבוסטון או ג'ק המרטש?

[בתמונה: יאסר ערפאת - מדינאי שוחר שלום? בתמונה ערפאת עם חבר... למקור התמונה, לחצו כאן]
[בתמונה: מיהו יאסר ערפאת - מדינאי שוחר שלום? בתמונה ערפאת עם חבר... למקור התמונה, לחצו כאן]

- על הזדהות תום פרידמן. עם הפלסטינים אפשר ללמוד מתקופת לימודיו באוניברסיטת ברנדייס, כאשר השתלב בפעילות הפרו-פלסטינית של הארגונים הרדיקלים Middle East Peace Group ו"ברירה". תפישת עולמו התחזקה בתקופת עבודתו בלבנון כעיתונאי סוכנות הידיעות AP וה"ניו יורק טיימס", כאשר התעלם מההרס שאש"פ המיט על לבנון, מרכזיות אש"פ בפעילות ואימון ארגוני טרור מאמריקה הלטינית, מאפריקה, מאירופה ומאסיה, ומהיעד האסטרטגי של אש"פ: חיסול – ולא צמצום שטחה של – הישות הציונית. תום פרידמן אף שיבח את ההגנה (חסות) שהעניק אש"פ לעיתונאי החוץ בלבנון (שידעו כי עליהם להכיר תודה באמצעות תוכן ואופן דיווחי התקשורת).

- ב-2020 נחתמו "הסכמי אברהם" בגיבוי נמרץ של סעודיה, ובניגוד לתפיסת העולם של תום פרידמן, הרואה בסוגייה הפלסטינית כאילו היא שורש הסכסוך הערבי-ישראלי, בבת העין של מנהיגי ערב וגורם מרכזי בזעזועי המזרח התיכון. בניגוד לתפיסת העולם של תום פרידמן, מנהיגי ערב – ובמיוחד מנהיגי מצרים, ירדן, סעודיה, איחוד האמירויות, בחריין, מרוקו וסודן מתמקדים באינטרסים שלהם, עוקפים את הסוגייה הפלסטינית (שאף פעם לא הייתה בראש מעייניהם), ואינם מעניקים לפלסטינים זכות ווטו על הסכמי שלום עם ישראל.

[בתמונה: ב-2020 נחתמו "הסכמי אברהם" בגיבוי נמרץ של סעודיה, ובניגוד לתפיסת העולם של תום פרידמן.. טקס חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן. מימין לשמאל: שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, שייח' עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ושר החוץ של ממלכת בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: ב-2020 נחתמו "הסכמי אברהם" בגיבוי נמרץ של סעודיה, ובניגוד לתפיסת העולם של תום פרידמן.. טקס חתימת הסכמי אברהם בבית הלבן. מימין לשמאל: שר החוץ של איחוד האמירויות הערביות, שייח' עבדאללה בן זאיד אאל נהיאן, נשיא ארצות הברית, דונלד טראמפ, ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו ושר החוץ של ממלכת בחריין, עבד א-לטיף א-זיאני. התמונה היא נחלת הכלל]

- ב-15 ליולי 2022 כתב תום פרידמן, שסעודיה מעמידה את הסוגייה הפלסטינית בראש סדר העדיפויות, ובכך התעלם מהפער הענק בין המלל המחבק שהערבים מרעיפים על הפלסטינים, לבין המעש האדיש-שלילי המאפיין את התייחסותם לפלסטינים. הערבים נמנעו מסיוע מעשי לפלסטינים במלחמות ישראל באש"פ ("שלום הגליל", אינתיפאדה 1 ו-2) ומלחמות ישראל-חמאס. הם מפגינים אי-תמיכה בהקמת מדינה פלסטינית. בניגוד לתום פרידמן, הערבים מודעים לטרור הפלסטיני נגד מארחיו בזירה הערבית, שהפך אותם לאב-טיפוס בינערבי של חתרנות, טרור וכפיות-תודה: מצרים – תחילת שנות ה-50 של המאה הקודמת; סוריה – אמצע שנות ה-60; ירדן – 1970-1968; לבנון – 1982-1970; כווית – 1990. הערבים מעריכים שמדינה פלסטינית תוסיף דלק, ולא מים, למדורת המזרח התיכון.

- ב-15 ליולי 2022 התייחס תום פרידמן למחמוד עבאס כמנהיג מתון, שואף שלום ומתנגד לטרור, ובכך התעלם ממורשת מחמוד עבאס המושרשת מ-1993: חינוך לשנאה, הסתה במסגדים ובתקשורת, אנדרטאות פומביות המהללות טרוריסטים ומענקים חודשיים למשפחות טרוריסטים. מחמוד עבאס הקים ומנהל קו-יצור וחממה יעילים של טרוריסטים המונחים על ידי התקווה לחיסול הישות הציונית "הכופרת".

[בתמונה: אבו מאזן - מדינאי שוחר שלום? מקור התמונה: התקשורת הערבית, לחצו כאן]
[בתמונה: אבו מאזן - מדינאי שוחר שלום? מקור התמונה: התקשורת הערבית, לחצו כאן]

- בינואר ויוני 2000 הוקסם תום פרידמן על ידי קורות החיים של בשאר אסד: רופא עיניים שהשתלם בבריטניה, נשוי לילידת בריטניה ממוצא סורי, שולט באנגלית וצרפתית ונשיא אגודת האינטרנט הסורית. הוא הישווה את רב-הטבחים הסורי לדנג שיאופינג, המנהיג הסיני (1997-1976) שהנהיג רפורמות כלכליות, מודרניזציה ופתיחות לארה"ב. הוא טען שבשאר אסד יפעל לליברליזציה של כלכלת סוריה, ימשוך משקיעים זרים, יקטע את הציר סוריה-איראן ואת מעורבות איראן בלבנון (חיזבאללה), ויביא להכרה כלל-ערבית במדינה היהודית.  לפי תום פרידמן, התנאי להפגנת המתינות הסורית הוא נסיגת ישראל מרמת הגולן. אבל, ההתפרצות הוולקנית בסוריה וההתנהלות האלימה של אסד (מיליוני פליטים, מאות אלפי הרוגים והרס ערים ועיירות) – ללא שום קשר לישראל, לרמת הגולן ולסוגייה הפלסטינית – מציגים את הרהורי-הלב של תום פרידמן במערומיהם.

- באוגוסט 2006 אמר תום פרידמן לתחנת הרדיו האמריקאית הפופולרית (שמאל מהמרכז), NPR, שסוריה אינה בעלת-ברית טבעית של איראן, ועשויה להפוך לבעלת-ברית של ירדן, סעודיה ומצרים הפרו-אמריקאיות. אבל, המציאות ממחישה שסוריה מתמידה בהיצמדות לאיראן ובמדיניות אנטי- אמריקאית.

[בתמונה: אישיותו המלבבת של אסד... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Freedom House לאתר flickr]
[בתמונה: אישיותו המלבבת של אסד... תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Freedom House לאתר flickr]

- ביוני 2009 כתב תום פרידמן: "בפעם הראשונה כוחות הגונים, דמוקרטים ופלורליסטים [במזרח התיכון] נהנים מרוח גבית…. שילוב של האינטרנט, יוטיוב ואפליקציות הטלפון הסלולרי" מסיט את המזרח התיכון לכיוון ארה"ב.  תום פרידמן נחוש להקריב את המציאות המורכבת ומתסכלת במזרח התיכון על מזבח חזונו הקוסמופוליטני, דמוקרטי ומודרני, של דו-קיום בשלום וזכויות האדם, הממשיך להתנפץ על צוקי הצונאמי (ולא האביב!) הערבי מהמפרץ הפרסי ועד מרוקו.

- בפברואר 2011 קבע תום פרידמן ש"האחים המוסלמים אינם מובילים את המחנה המצרי המתקומם נגד מובארק."  הוא הזהיר ש"כל ארגון [האחים המוסלמים] שינסה להשתלט על מחאת הצעירים נגד מובראק צפוי לכישלון…. האיש המייצג את ההתקוממות במצרים הוא וואל גונים, מנהל מחלקת השיווק של גוגל במזרח התיכון וצפון אפריקה…. הרחוב המצרי ניסה את הנאצריזם והאיסלאמיזם, וכעת הוא מנסה את הדמוקרטיה… המזנקת כנמר בהפגנות כיכר תחריר בקהיר…. כל מי שינסה להחזיר את נמר הדמוקרטיה לכלוב יאבד את גולגלתו למלתעות הנמר…. זאת התנועה הפאן-ערבית הראשונה המתמקדת בערכים אוניברסלים…."  אבל, האחים המוסלמים השתלטו על מצרים בשנים 2012-2011 וחשפו את אשליית ה"אביב הערבי", "מהפיכת הנוער ופייסבוק" ו"מצעד השלום הערבי".

- תום פרידמן הקל ראש בהתעצמות האחים המוסלמים (ארגון הטרור הסוני הגדול בעולם, המפעיל זרועות חינוך, פוליטיקה, תקשורת ודת) ובחזון הארגון: "אללה הוא מטרתנו; הקוראן הוא חוקתנו; הנביא מוחמד הוא מנהיגנו; הג'יהאד [מלחמת הקודש] הוא דרכנו; התאבדות למען אללה היא שאיפתנו הנעלה ביותר". מטרת הארגון היא להפוך את השריעה למסד הדתי-משפטי-אזרחי של מדינות "מאמינים" ומדינות "כופרים" (בדרכי שלום או מלחמה) כצעד להקמת חליפות מוסלמית כלל-עולמית.

[בתמונה: האחים המוסלמים אינם פועלים נגד מובארכ? חוסני מובארק אחרי מעצרו. התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: האחים המוסלמים אינם פועלים נגד מובארכ? חוסני מובארק אחרי מעצרו. התמונה היא נחלת הכלל]

- ב-25 למאי 2021 כתב ת.פ. שמדינה פלסטינית מערבית לירדן תקדם אינטרסים אמריקאים.  הוא התעלם מהעובדה שהקמת מדינה פלסטינית מערבית לנהר הירדן תדון לכליה את המשטר ההאשמי מזרחית לנהר, ותפעיל תרחיש דומינו מירדן לרחבי חצי האי ערב, ולמוטט את משטרי מדינות הנפט הערביות הפרו-אמריקאיות, לקדם אינטרסים של איראן, רוסיה וסין, ולהנחית מהלומה על כלכלת וביטחון המערב, כולל ארה"ב.

- ב-15 ליולי 2022 כתב ת.פ. ששליטת ישראל ביו"ש תביא לרוב ערבי בשטח המשולב של יו"ש וישראל בתחומי "הקו הירוק". הוא התעלם מהמציאות הדמוגרפית באזור, כולל התנופה חסרת-התקדים של הפריון היהודי (ובמיוחד במגזר החילוני); התמערבות דרמטית של הפריון הערבי; מאזן הגירה-חיובי יהודי ומאזן-הגירה-שלילי ערבי; ניפוח מלאכותי של מפקד האוכלוסין הפלסטיני ביו"ש (1.5 מיליון ולא 3 מיליון); ורוב יהודי של 68% בשטח המשולב של יו"ש ו"הקו הירוק" הנהנה מרוח גבית של פריון ומאזן-הגירה-חיובי.

האם תום פרידמן טועה או מטעה סידרתי?

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

One thought on “יורם אטינגר: העיתונאי תום פרידמן – טעות או הטעיה סדרתית?

  1. תודה על המאמר, שמאיר את הדברים באופן מסודר.
    לא יאומן (או שכן) כמה הזיות מייצר תום פרידמן.

    חשוב לציין שתום פרידמן הוא ה- גורו הגדול של השמאל הישראלי.
    השמאל הישראלי כולל אנשים ציוניים וטובים, אבל הם שוגים בצורה קשה ביותר, ולא לומדים דבר.
    בנוסף, חלק גדול מהם לא מקשיב, נעול לגמרי על הקונספציות השגויות, לא נותן לעובדות ולמציאות לבלבל אותו.

    הדבר הקשה מכל הוא מאמציהם הלא יאומנו לכפות את המדיניות שלהם על הציבור בישראל באמצעות כלים לא דמוקרטיים, להם הם קוראים הדמוקרטיה בהתגלמותה – בג"צ ושלטון המשפטנים, הפקידות, הקצונה הבכירה….

    בבחירות הבאות אני מניח שתהיה הקצנה נוספת ומצערת. העבודה ומרץ כאחד כנראה לא יהיו יותר – הפוסט ציוניים ילכו למפלגות הערביות מהללות השהידים, והאחרים ילכו לבני גנץ או לפיד. ובאופן כללי – השמאל כולל גנץ ולפיד ימשיך להצטמצם, אם ימשיכו להתעלם מהמציאות כמו תום פרידמן.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *