גרשון הכהן: על ישראל לחפש את המניע של חיזבאללה

[בתמונה: מהו המניע של נסראללה? מקור התמונה: התקשורת הערבית]

[בתמונה: מהו המניע של נסראללה? מקור התמונה: התקשורת הערבית]

האיום של נסראללה פוגש את הנהגת מדינת ישראל מאוחדת - משמאל ומימין - במוכנות להגן על האינטרסים הריבוניים המוסכמים של מדינת ישראל. בנסיבות אלה, תזכה ממשלת ישראל לגיבוי מלא להפעלת צה״ל לתגובה רחבה ומוחצת. ראוי להבהיר לנסראללה כי אם יחליט לתקוף ולחולל סבב לחימה, יפגוש את צה״ל ערוך ומוכן למענה הולם ומפתיע.

[המאמר ראה אור לראשונה באתר ישראל היום. הוא מובא כאן באישורו ובאישור המחבר] [לאוסף המאמרים על הסכם הגז עם לבנון, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על המושג: 'ממלכתיות', לחצו כאן]

לוגו של העיתון, ישראל היום

אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.אלוף במילואים גרשון הכהן כיהן בתפקידיו האחרונים בשירות פעיל בצה"ל, כמפקד המכללות הצבאיות וכמפקד הגיס הצפוני. הוא פרש משירות פעיל בספטמבר 2014, לאחר 41 שנות שירות‏. בעל תואר שני בפילוסופיה ובספרות השוואתית מהאוניברסיטה העברית בירושלים. נשוי ואב ל-3 ילדים.

*  *  *

נכון עשה שר הביטחון בני גנץ שהתריע אתמול: ״תקיפת האסדות על ידי נסראללה עלולה לגרום למלחמה״. ההתרעה ראויה מצד אחד, כאזהרה לנסראללה; ומצד שני, כהתרעה לעם ישראל ולזירה הבינלאומית.

במערכת הביטחון מתייחסים לאיומי נסראללה - בסוגיית אסדת הגז כריש, והמחלוקת בין לבנון לישראל בעניין הגבול הימי - במלוא כובד הראש. אין ספק כי איומי המלחמה החוזרים ונשנים של מנהיג חיזבאללה, מבטאים עליית מדרגה בתעוזה חדשה, שאסור להתעלם ממנה.

[בתמונה: אסדת כריש. איומי המלחמה החוזרים ונשנים של מנהיג חיזבאללה, מבטאים עליית מדרגה בתעוזה חדשה, שאסור להתעלם ממנה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: אסדת כריש. איומי המלחמה החוזרים ונשנים של מנהיג חיזבאללה, מבטאים עליית מדרגה בתעוזה חדשה, שאסור להתעלם ממנה... התמונה היא צילום מסך]

מצב העניינים לכשעצמו בסוגיית הגבול הימי, ניתן להסדרה. אבל...

אסדת הגז כריש ממוקמת במרחב ימי המוכר כישראלי; וממש לא באזור המחלוקת. מנגד, מאגר הגז הצפוני יותר - מאגר קאנה מצוי ברובו במרחב המוכר ללא ספק כלבנוני. המדיניות הישראלית המוצהרת חזרה והבהירה כי לישראל רצוי שהלבנונים יפיקו גז ממאגר קאנה. התיווך האמריקאי מול ממשלות ישראל ולבנון יכול להביא להסדרת המחלוקת. מדינת לבנון שסובלת משבר כלכלי חמור - עם הספקת חשמל בביירות ללא יותר משלוש שעות ביממה - זקוקה נואשות להפקת הגז ממאגרי קאנה. דווקא בשל כך חייבים להסביר, מדוע איומיי נסראללה הולכים וגוברים.

ההסבר - הרווח במערכת הביטחון ובהנהגה הישראלית - תולה את איומי נסראללה באינטרסים פוליטיים פנימיים, במאבק על מעמדה ההגמוני של תנועת חיזבאללה בלבנון. בתכלית לאיומי המלחמה של נסראללה, מונחת השאיפה לנכס את הסדרת הגבול הימי והפקת הגז הלבנונית, לעמידתו התקיפה של ארגון חיזבאללה, עד כדי התנהלות על סף המלחמה. בנקודת המבט הזו, נסראללה מבקש בעיקר לאיים במלחמה, אך ממש לא חפץ בהתדרדרות והסלמה למלחמה.

אולם מדינת ישראל חייבת לקחת ברצינות גם את ההשערה האחרת, שבה הסלמת המאבק בשאלת הגבול הימי היא רק אמתלה שמנוצלת על ידי נסראללה כדי לגרור את חיזבאללה ואת לבנון לסבב לחימה נוסף עם ישראל.

[בתמונה: מדינת ישראל חייבת לקחת ברצינות גם את ההשערה האחרת, שבה הסלמת המאבק בשאלת הגבול הימי היא רק אמתלה שמנוצלת על ידי נסראללה כדי לגרור את חיזבאללה ואת לבנון לסבב לחימה נוסף עם ישראל... מקור התמונה: העיתונות הערבית]

[בתמונה: מדינת ישראל חייבת לקחת ברצינות גם את ההשערה האחרת, שבה הסלמת המאבק בשאלת הגבול הימי היא רק אמתלה שמנוצלת על ידי נסראללה כדי לגרור את חיזבאללה ואת לבנון לסבב לחימה נוסף עם ישראל... מקור התמונה: העיתונות הערבית]

נסראללה יפגוש את צה״ל ערוך ומוכן למענה הולם ומפתיע!

בהגיון הזה, מערכת הביטחון הישראלית חייבת לקחת את האיום במלוא הרצינות ולחפש אחר מניעים סמויים, שיכולים להניע את נסראללה לחילול סבב לחימה בתקופה הקרובה. יתכן והוא מבקש לנצל את נסיבות אי היציבות הפוליטית בישראל, בממשלה לקראת בחירות, כהזדמנות לסבב לחימה בתנאים נוחים מבחינתו. בנוסף יתכן ומניעיו קשורים בשיקולים רחבים אחרים, בהם הכוונה איראנית, בהקשר לקשיי ההתקדמות בהסכם הגרעין.

בכל דרך, האיום של נסראללה פוגש את הנהגת מדינת ישראל מאוחדת - משמאל ומימין - במוכנות להגן על האינטרסים הריבוניים המוסכמים של מדינת ישראל. בנסיבות אלה, תזכה ממשלת ישראל לגיבוי מלא להפעלת צה״ל לתגובה רחבה ומוחצת. ראוי להבהיר לנסראללה כי אם יחליט לתקוף ולחולל סבב לחימה, יפגוש את צה״ל ערוך ומוכן למענה הולם ומפתיע.

[בכרזה - האלוף במיל' גרשון הכהן: נסראללה יפגוש את צה״ל ערוך ומוכן למענה הולם ומפתיע... האיום של נסראללה פוגש את הנהגת מדינת ישראל מאוחדת - משמאל ומימין - במוכנות להגן על האינטרסים הריבוניים המוסכמים של מדינת ישראל. בנסיבות אלה, תזכה ממשלת ישראל לגיבוי מלא להפעלת צה״ל לתגובה רחבה ומוחצת. ראוי להבהיר לנסראללה כי אם יחליט לתקוף ולחולל סבב לחימה, יפגוש את צה״ל ערוך ומוכן למענה הולם ומפתיע. התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[בכרזה: נסראללה יפגוש את צה״ל ערוך ומוכן למענה הולם ומפתיע... התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על הסכם הגז עם לבנון, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על המושג: 'ממלכתיות', לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!      

2 thoughts on “גרשון הכהן: על ישראל לחפש את המניע של חיזבאללה

  1. יש לי השערה שמסבירה את התנהלות חיזבאללה:
    האיראנים על סף חתימת ההסכם. הם בפאניקה מהתגובה הישראלית. הם מניחים שישראל עושה הכנות אינטנסיביות לתקיפה באיראן, יתכן בשיתוף האמריקנים או לפחות בשתיקת האמריקנים והאירופים.

    הם בנו את חיזבאללה קודם כל כדי שיהיה להם משקל נגד למקרה של תקיפה ישראלית ומלחמה כוללת מולם. אבל המצב הנוכחי בו חיזבאללה לא מטריד את ישראל מספיק במב"מ, מיצה את עצמו מבחינתם. הם מעוניינים להעסיק את צה"ל ואת הנהגת המדינה מול לבנון, כדי שהם יוכלו להתקדם בשלהם בלי האיום שלנו, בשקט.

    בשביל זה הם צריכים שחיזבאללה יעלה מדרגה או שתיים. כלומר, האידיאל מבחינתם זה שאנחנו כל הזמן נהיה עסוקים בלבנון/סוריה (ועזה), אבל לא שנחריב את כוחו של חיזבאללה אם אפשר מבחינתם לשמור עליו, ושלא נערב את איראן כמובן.

    לכן הצפי שלי שבשלב הקרוב החיזבאללה ייזום פעילויות משמעותיות, כולל נסיון חטיפה, פריצה למטולה/דובב, ירי נק"ל / צלפים / טילי כתף, רחפנים ואולי קצת רקטות ואפילו הפעלת חוליות בתוך ישראל. זה לא בהכרח יהיה על כריש. זה בהחלט יכול להיות בגבול לבנון או סוריה או באזור אחר לגמרי, כמו חיפה.
    אם ישיג את מטרתו ותשומת הלב שלנו תוקדש כעת למלחמת התשה עם מכות ומכות שכנגד, הם יסתפקו בזה ולא יעלו למדרגת מלחמה כוללת. אם לא תהיה ברירה מבחינתם ואנחנו נצליח לסכל את פעילויותיהם, הם יעלו מדרגה נוספת. הם כרגע ממש מחפשים אקשן. זו מוטיבציה איראנית קודם כל, אליה מתווספת המוטיבציה הפנים-לבנונית, להצגת חיזבאללה כמושיע הגדול של לבנון בהקשר הכלכלי.

    המענה שלנו חייב להיות כזה שאיננו מתיישר עם כללי המשחק החדשים שהם מנסים לכפות. על כל פעולה מולנו, התוצאה צריכה להכות באיראן, לא רק בלבנון. יחד עם זה, זו הזדמנות לכיסוח דשא משמעותי בלבנון, תחת התובנה אצלנו שמלחמה בהיקף מלא בה החיזבאללה שומט את רוב כוחו לפני יום העין שעת השין המתאימה לאיראנים, איננה מה שהם מחפשים. הם יעלו למדרגה הגבוהה הזו רק אם ממש כלו כל הקיצין וההתשה לא מתקיימת כרצונם.

    כמובן צריך להיערך ל-3 התסריטים – עליית מדרגה והתשה שהחיזבאללה יוזם, מלחמת לבנון/סוריה בעצימות גבוהה – בהיקף מלא, ומלחמה כוללת עם איראן ושליחיה.

    • 1. מטרת האיראנים הינה לבדוק אם הם יכולים לשתק את חיל האויר הישראלי בבסיסיו.
      באופן דומה את בסיסי ארה"ב בירדן.
      נושא זה אסטרטגי עולמי לחלוטין:
      באשר זו עלולה להיות סופה של האימפריה הבריטית כולה, מראשיתה ועד קצות עולם.
      2. עוד סימן מעיד: 300 המלטים שלכאורה 'הובטחו' לרוסיה ו_לא_ הגיעו: יתכן וזהו סיפור-כיסוי להכנתם נגד ישראל.
      גם מול נחילים של המוני מלטים-מסתכנים (נינג'ה) איראניים, כמו שהמצרים צפו במהלך הפתיחה של מיה"כ,
      שרק שבריר מהסוחוי-22 שלהם יחזרו מלטחון של ש.ת. צה"ל בסיני אבל הם טחנו המון וכמעט ללא אבדות.
      ולמעשה כמו צה"ל במבצע מוקד.
      3. ברור לכווולם שאין שום ירוט נגד הטקק שלהם, לבטח לא נגד האיסקנדרים תוצרת צפון-קוריאה.
      4. לגבי התגובה ה'איראנית':
      א. במזרח התיכון הכל פוקל-פוינט של המעצמות, וגם אירן אינה אלא פרוקסי.
      ב. אירן הינה חברה חשובה ב-BRICS שהופכת לליגה העולמית המובילה.
      ג. מלחמת 2006 שכאילו 'לא יודעים את מקורה' היתה שיקוף של סיום גל 3 שנתי בכלכלה האמריקאית מאז הכרעת מבצע עירק בקיץ 2003 (שאיבת עוד נפט זול למערב). בכללה של תקופת יולי-אוגוסט 2006 גם משיכת האג"חים היפניים מהנדלן של מיאמי במהלך המלחמה הזו, שהובילה להתמוטטות שווי הנדלן שם melt-down.
      פשוט שמו-פס עבה על אמריקה וקשה על הבת שלה. ברור שהסיפורים לא נגמרו שמה ואז.
      5. כלכלת אסונות
      מאז כל שנה Tריליוני דולרים מתנות לבנקים – הכל משוקע בצ'ינדיה.
      תוצאתית:
      בועות-נדלן פסיכדליות.
      אינפלציה קטלנית.
      ריבית זניחה לחוסכים.
      כלכלת אסונות הינה הפונקציה היוצרת את המלחמות במזה"ת: הרעידות מתוך המערב מתפשטות בשלולית העולמית.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *