עדו הכט: אוקראינה – תמונת מצב צבאית מס' 11

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

אין שינוי מהותי במצב שתואר בעדכון הקודם. בצד הרוסי אין מאמצים התקפיים גדולים. נראה שלמעט בחזית של לוגנסק ודוניצק ובעיר מריופול, המאמץ העיקרי הפך להיות מאמץ האש. הרוסים פרסמו הרבה דיווחים על תקיפות באמצעות מטוסים וטילים על מגוון מטרות צבאיות ברחבי אוקראינה...

[לאוסף המאמרים על יחסי רוסיה - אוקראינה, לחצו כאן]

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

סא"ל במיל' ד"ר עדו הכט הוא חוקר מלחמות, המלמד במחלקה למדעי המדינה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "ההבקעה המערכתית בחשיבה הצבאית הגרמנית, 1945-1870".

*  *  *

מהי תמונת-המצב המסתמנת מכלל הדיווחים?

הערות לגבי המפה שלמטה: במפות רבות מציירים שטח כבוש וצובעים מרחבים שלמים. לי נראה שהם מגזימים – הכוחות הרוסים נעים בטורים ולא בקווים רחבים. הם חודרים עמוק ולא עוסקים בטיהור יסודי של כל המרחב שמאחוריהם או שעקפו אותו.

לכן, הצביעה של שטחים שלמים מטעה יותר מאשר מועילה ובחרתי להמשיך להציג חצים שממחישים כיוונים ולא כיסוי מדויק שממילא לא ידוע לנו.

.

.

[בתמונה: מפת הקרבות, עדכנית ל- 22-18 במרץ 2022. המפה: עדו הכט]

[בתמונה: מפת הקרבות, עדכנית ל- 22-18 במרץ 2022. המפה: עדו הכט]

כללי

אין שינוי מהותי במצב שתואר בעדכון הקודם. בצד הרוסי אין מאמצים התקפיים גדולים. נראה שלמעט בחזית של לוגנסק ודוניצק ובעיר מריופול, המאמץ העיקרי הפך להיות מאמץ האש. הרוסים פרסמו הרבה דיווחים על תקיפות באמצעות מטוסים וטילים על מגוון מטרות צבאיות ברחבי אוקראינה. דיווח אחד רמז גם לכך, שהם שולחים כוחות-מיוחדים לעומק שטח האויב אם בפשיטות ואם כדי לאתר ולהכווין תקיפות.

נמשכים קרבות המצור על מספר ערים: סומי, קונוטופ, צ'רניהיב. בניגוד למאמץ הרוסי לכבוש את מריופול, בכל הערים הללו וגם בקייב ובחרקוב, ששתיהן לא כותרו ונראה שהרוסים ויתרו על המאמץ לכתרן, שיטת הלחימה הרוסית היא בעיקרה אש-מנגד – תקיפות מטוסים וארטילריה בתוך הערים ופה ושם מעת לעת התקפה קטנה לכבוש עוד כמה בתים בפאתי העיר.

האוקראינים ממשיכים לטעון להצלחות מקומיות בהתקפות-נגד קטנות בעיקר ליד קייב.

בניהול הקרבות מצד הרוסים אנחנו רואים יותר ויותר את מימוש התורה הרשמית: גדודים רב-חיליים, שימוש רב ב-כטמ"מי סיור לאתר כוחות אויב ולהכווין נגדם אש ארטילרית או אווירית ולהכווין את תמרון הגדודים לעמדות לחימה מתאימות.

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

חזית קייב

אין חדש – הרוסים ממשיכים לתקוף מטרות בתוך העיר. הם הפציצו קניון ומרכז ספורט צמוד לו שככל הנראה שימשו כמחסן תחמושת ושטח-התארגנות של כוחות אוקראינים – כטמ"מ רוסי עקב אחרי תנועה של מטל"ר מתנייע מסוג גראד שירה ואז נסע לקניון, צילום אחר הראה חיילים וכלי-רכב חוסים מתחת לקניון ואז פגיעה של פצצה רוסית אחת הציתה פיצוץ ענק שהחריב את שני הבניינים.

האוקראינים טוענים שכבשו חזרה כפר אחד והדף לאחור כוחות רוסיים ליד שלושה כפרים אחרים. הרוסים מצדם דיווחו ההיפך. ככלל נראה שהכוחות הרוסיים במרחב מתחפרים ואינם מנסים יותר לתקוף לעבר העיר.

חזית חרקוב

אין חדש. ממשיכים להפגיז את העיר מרחוק ללא ניסיונות לכבוש או לכתר אותה. גם בפאתי חרקוב מתנהלים קרבות קטנים על כפרים ושני הצדדים טוענים להצלחות.

חזית דוניצק ולוגנסק

נמשכות ההתקפות הרוסיות כדי להרחיב את השטח הנשלט על-ידם מערבה לעבר הגבולות המקוריים של מחוזות לוגנסק ודוניצק. שני הצדדים מדווחים על הצלחות מקומיות – הרוסים טוענים שכבשו עוד כפר או שכונה בעיירה כזו או אחרת ואילו האוקראינים מדווחים ששחררו עוד כפר או שכנה בעיירה כזו או אחרת או שהשמידו כוח רוסי גדול. בסך הכל, נראה שמגמת הקרבות ממשיכה לנטות לטובת הרוסים גם אם הם משלמים על כך ביוקר.

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

חזית דרום-מזרח אוקראינה וחוף ים אָזוֹב

הרוסים פיצלו את הפיקוד על הכוחות שלהם במרחב דרום-מזרח אוקראינה: במקור ארמיה אחת (58) הייתה אחראית על כל הכוחות שיצאו מקרים בשלושה כיוונים שונים. כעת הוסיפו מפקדת ארמיה נוספת (49) וחילקו בין שתיהן את האחריות – ארמיה 58 ממשיכה לפקד על הכוחות הנלחמים מכיוון קרים צפונה במרחב שבין נהר הדניפר במערב לבין ים אזוב במזרח לעבר דוניצק; וארמיה 49 אחראית על הכוחות הנלחמים מערבה לעבר ניקולאיב ואודסה.

ארמיה 58 ממשיכה בביסוס ועיבוי הפרוזדור שכבשו בין קרים לבין דוניצק ורוסיה ובקרב לכיבוש מריופול. במריופול נראה שהרוסים לא מסתפקים במצור והפגזה, כפי שהם נוהגים בערים הנצורות האחרות, אלא מנסים לכבוש את העיר. לפי הסרטונים המתפרסמים על קרבות אלה, הכוחות המובילים את כיבוש העיר הם בעיקר כוחות צ'צ'נים. בינתיים הם הצליחו לפצל אותה לשני חלקים לפחות ומטהרים אותה גוש בניינים אחרי גוש בניינים תוך הפעלת ארטילריה כבדה וטנקים בסיוע צמוד לרגלים. על הדרך הם מפרסמים סרטונים וצילומים של אזרחים, שהם מחלצים מהמרתפים של הבניינים שהם כובשים ומסיעים אותם אל מחוץ לעיר. בסרטונים טוענים האזרחים שהלוחמים האוקראינים המגינים על העיר, הכוללים שיעור גדול של אנשי 'אזוב', שמקורם בתנועה הניאו-נאצית באוקראינה, מנעו מהם לצאת לבדם. כמובן שלא ניתן לדעת עד כמה טענות אלה נכונות או נדרשו על-ידי 'המחלצים' הרוסים. חלק מהאזרחים מוסעים לעבר אזור דוניצק (כלומר, האזור שהיה בידי הרוסים לפני המלחמה) וחלק משוחררים לנסוע למקומות אחרים באוקראינה, או במרחב שכבשו הרוסים בדרום-מזרח אוקראינה.

הרוסים החלו לחקות את האוקראינים ולפרסם סרטונים של שבויים וצילומים של קציני אויב שנהרגו או נשבו.

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

חזית חוף הים השחור מחצי-האי קרים מערבה

בינתיים נראה שבגזרה זו, עליה מופקדת כעת ארמיה 49, נעצר מאמץ ההתקפה הרוסית ועבר להגנה, והאוקראינים טוענים שהם אף הדפו את הרוסים אחורה (מזרחה) כמה עשרות קילומטרים. ההתקפה על אודסה ועל ניקולאיב נמשכת באש בלבד – טילים ארוכי-טווח מהיבשה ומהים ותקיפות מטוסים על מגוון רחב של מחנות, תשתיות ותעשייה צבאיים וגם תעשייה אזרחית.

הערה

דוברים ואנשי תקשורת אוקראינים ו-'מערביים' מציגים את ההפגזות הרוסיות כ-'חסרות הבחנה'. אין ספק שאזרחים נהרגים וכי יש מקומות שבהם הטענה הזו נכונה, אבל, לעתים קרובות זוהי תעמולה בלבד – כך, הדוגמא של הקניון ומרכז הספורט שהופצצו, כאשר יש הוכחות מצולמות לנוכחות של כוחות צבאיים שם, ולמחסן תחמושת. כמו-כן, פורסמו צילומים שמראים עמדות-לחימה וחיילים אוקראינים פרוסים או שוהים בתוך מגוון בניינים אזרחיים כגון בתי-ספר ואחרים וכשהם מותקפים נטען שהתקיפה התרחשה על יעד אזרחי תמים.

מגמות

בתקשורת מציגים התקדמות במשא ובמתן על הסכם סיום המלחמה. אמנם לא ניתן לדעת מתי יחתם הסכם ומה תנאיו הסופיים, אבל סביר להניח שהרוסים ינסו לזרז את הכיבוש של השטחים שהם רואים אותם כתנאי סף לסיום המלחמה.

במגמות הכלליות של הלחימה אין חדש. נראה שהמגמות שהחלו לפני כשבוע ממשיכות גם בחמישה הימים הללו. מאמץ התמרון העיקרי ממשיך להיות בדרום-מזרח אוקראינה כדי להשלים את כיבוש המרחב שבין קרים, הים השחור וים אזוב בדרום לבין נהר הדנייפר במערב לבין הגבול הצפוני של מחוז לוגנסק בצפון וגבול רוסיה במזרח.

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

[בתמונה: רוסים באוקראינה... התמונה היא צילום מסך]

המאמצים בצפון אוקראינה נגד חרקוב ונגד קייב, ומאמצי-המשנה המסייעים להם סביב סומי, קונוטופ וצ'רניהיב נראים יותר ויותר כמאמצי רתק, כדי לאפשר השלמת המשימה בדרום מזרח אוקראינה. המאמצים הללו מבוססים בעיקר על אש. באותה עת, הולך ומועצם מאמץ אש הפוגע במטרות תשתית צבאית ותעשייתית בכל רחבי אוקראינה.

גם אם אני צודק לעת עתה, זה לא אומר שהרוסים לא יוכלו בעתיד לשנות שוב את סדר העדיפות ולהחזיר את קייב לראש רשימת היעדים שלהם. לפיכך, אני מעריך שחלוקת המאמצים הצבאיים הרוסיים בימים הקרובים לא תשתנה בימים הקרובים ותתנהל לפי סדר החשיבות שלהלן, אשר להערכתי הרוסים מקנים לכל מאמץ נפרד:

המאמץ העיקרי:

    • עיבוי הפרוזדור בין קרים לבין דוניצק.
    • הכנעת מריופול באש בליווי התקפות קטנות לכיבוש נתחים ממנה.
    • השלמת כיתור הכוחות האוקראינים הערוכים מול לוגנסק.
    • המשך ההתקדמות מדרום לצפון על שתי הגדות של נהר הדניפר.

מאמצים משניים:

    • לחימה בעורף 'החצים' במרחב שבין חרקוב לבין קייב כדי לטהר את המרחב ולהגן על שיירות האספקה.
    • המשך הלחץ 'המתון' לעבר קייב.
    • המשך ההפגזה על חרקוב. יתכן שיהיו שם מבצעים קטנים לכיבוש שכונה כזו או אחרת בפאתי העיר.
    • המשך הכיתור וההפגזה של הערים המכותרות בצפון מרכז אוקראינה.

נכון להרגע נראה שאין לרוסים כוונה להמשיך לתקוף לעבר אודסה למעט באמצעות הפגזתה מהים.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא דווח לנו!

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *