יאיר רגב: סא"ל דן שרוני לא ביצע עבירה של הטרדה מינית!

[בתמונה: האם הייתה הטרדה מינית במעשיו של סא"ל דן שרוני? מקור התמונה: Photo by Markus Winkler from Pexels]

[בתמונה: האם הייתה הטרדה מינית במעשיו של סא"ל דן שרוני? מקור התמונה: Photo by Markus Winkler from Pexels]

מעשיו של סא"ל דן שרוני - שחשוד כי במשך כחמש שנים, ובמספר בסיסים שונים, תיעד בסתר חיילות ומשרתות קבע באמצעות מצלמות נסתרות - חמור וצריך שיטופל בחומרה; אבל - לפחות ע"פ הפרסומים בתקשורת - איננו הטרדה מינית!

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד. רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים. הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה

[עו"ד יאיר רגב]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

הפרשה המטרידה של סא"ל דן שרוני הייתה במרכז הדיון הציבורי בעת האחרונה: סא"ל שרוני חשוד, ש"במשך כחמש שנים, ובמספר בסיסים שונים, תיעד בסתר חיילות ומשרתות קבע באמצעות מצלמות נסתרות והעביר את החומרים למכשיר הטלפון הנייד שלו. הוא אסף תמונות אינטימיות של חיילות ששירתו תחת פיקודו, ועולה החשד כי פעל לצילום אזרחיות. חקירת מצ"ח נפתחה בעקבות תלונות רבות נגדו, ונכון לעכשיו שרוני נחשד בעשרות מקרים שונים בהם צילם נשים" (ראו הכתבה למטה): קורין אלבז-אלוש ומאיר תורג'מן ב- ynet: החיילות סמכו על המפקד, הוא צילם אותן בסתר: "הכול התגלה כשקר" סגן אלוף דן שרוני החזיק במשך שנים בתמונות אינטימיות של חיילות ומשרתות קבע ביחידתו, כך הותר לפרסום. בעוד שהפקודות שלו ראו בו דמות להערצה - שרוני, מפקד בית הספר לנהיגה בבה"ד 6, ביצע בהן עבירות מין. הרל"שית שלו שיתפה בכאב: "דן היה יותר מאבא. הוא צילם יותר מ-30 בנות, אני אחת מהן"

[למאמרם של קורין אלבז-אלוש ומאיר תורג'מן ב- ynet, לחצו כאן]

המעשה חמור וצריך שיטופל בחומרה; אבל - לפחות ע"פ הפרסומים בתקשורת - איננו הטרדה מינית!

על פי הפרסומים בכתבות בכלי התקשורת, המעשים שביצע לכאורה מהווים מעשים מגונים ופגיעה בפרטיות, לא הטרדה מינית. הטרדה מינית מוגדרת כ- ״פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום…״. מאחר והצילומים לא פורסמו, לא נעברה עבירה של הטרדה מינית.

מאידך, חוק הגנת הפרטיות אוסר על צילום ופרסום תמונות וסרטונים ללא ידיעת ואישור המצולם. איסור על צילום ברשות היחיד ללא הסכמתו וידיעתו של המצולם: סעיף 2(3) לחוק הגנת הפרטיות, קובע כי צילום אדם ברשות היחיד מהווה פגיעה בפרטיות. כאשר צד אחד מצלם סרטון בעל אופי מיני ללא הסכמת הצד השני, הוא עובר על החוק ואף ניתן לראות במעשיו מעשה מגונה, על אחת כמה וכמה כאשר הצילום נעשה בהסתר ובמרמה.

עו"ד יאיר רגב: הטרדה מינית מוגדרת כ- ״פרסום תצלום, סרט או הקלטה של אדם, המתמקד במיניותו, בנסיבות שבהן הפרסום עלול להשפיל את האדם או לבזותו, ולא ניתנה הסכמתו לפרסום…״.   מאחר והצילומים לא פורסמו, לא נעברה עבירה של הטרדה מינית [הכרזה: ייצור ידע]

[הכרזה: ייצור ידע]

לציין שצילום אדם, בלא ידיעתו, במהלך קיום יחסי מין נחשב לחדירה בוטה לתחום הפרט, גם כאשר המצלם שותף למעשים שבוצעו בהסכמה ובהדדיות. סעיף 348 בחוק העונשין קובע כי מעשה מגונה הוא מעשה לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיניים. כאשר הצילום מבוצע ללא הסכמה, לצורך מימוש פנטזיה מינית או לגרום לסיפוק מיני, הוא יכול להיחשב למעשה מגונה.

התקנת מצלמה בסתר ובעורמה לצורך תיעוד החיילות כאשר הן מתפשטות עלול להיחשב גם כמעשה מגונה, כאשר מהמעשים והנסיבות ניתן לייחס לדן שרוני כוונה מינית. גם מעשה שנראה לכאורה תמים נבחן בהתאם לנסיבות ועלול להיחשב כעבירה פלילית. ניתן לומר בצורה מופשטת כי "אופיו המגונה" של המעשה נגזר מנסיבות ביצוע המעשה. אם המצלמות גם מקליטות אודיו בנוסף לוידאו נעברה גם עבירה של האזנת סתר

[לריכוז המאמרים אודות תופעת ה- MeToo# והשלכותיה, לחצו כאן]

One thought on “יאיר רגב: סא"ל דן שרוני לא ביצע עבירה של הטרדה מינית!

  1. הי רגב
    שלח לי למייל בבקשה את הכתוב כאן. רוצה להגיב בפרטי. תודה.סוזי

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *