עופר בורין: תהילים, פרק צג – גלים בדכים

[בתמונה: וגלים בדכים, עולים בבכים למרומי אהבתי... היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Free-Photos לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

כאשר מדענים דנים על אפשרות קיומם של חיים בכוכבים, התנאי הראשוני, הבסיסי, הוא קיומם של מים. אם אין מים – אין חיים. וכשיש מים, מי ששולט בהם הוא השולט בעולם.

והינה, המזמור הקצר שלפנינו הוא שירה על עוצמתו ה' (הוא מופיע פה בשמו המפורש ולא במקרה) ושליטתו במים.

את גאות הים לובש ה', משל הייתה זו חליפתו:

א יְהוָ֣ה מָלָךְ֮ גֵּא֪וּת לָ֫בֵ֥שׁ; וכשהוא לבוש בחליפת הגאות, הוא מתמלא בעוז:

לָבֵ֣שׁ יְהוָה עֹ֣ז הִתְאַזָּ֑ר אַף־תִּכּ֥וֹן תֵּבֵ֗ל בַּל־תִּמּֽוֹט׃ ומרגע שהוא שולט במים ובגאות הים, נכון כסאו בעולם.

אמנם ה' הוא אינסופי, אבל שליטתו בטבע מתחילה מרגע שהוא שולט במים: ב נָכ֣וֹן כִּסְאֲךָ֣ מֵאָ֑ז מֵֽעוֹלָ֣ם אָֽתָּה׃

[בתמונה: אמנם ה' הוא אינסופי, אבל שליטתו בטבע מתחילה מרגע שהוא שולט במים... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Schäferle לאתר Pixabay]

נכון כסאך מאז! 

מתי זה אז? יש לכך מספר פירושים. אני מעדיף את זה של מעשה הבריאה.

מיד לאחר בריאת הזמן והאור, אלוהים משתלט על המים. חלקם נשאר על הקרקע וחלקם מעל הרקיע. את אלה שעל הקרקע הוא מסיט הצידה כדי לפנות מקום ליבשה.

  • ו וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֔ים יְהִ֥י רָקִ֖יעַ בְּת֣וֹךְ הַמָּ֑יִם וִיהִ֣י מַבְדִּ֔יל בֵּ֥ין מַ֖יִם לָמָֽיִם ׃
  • ז וַיַּ֣עַשׂ אֱלֹהִים֮ אֶת־הָרָקִיעַ֒ וַיַּבְדֵּ֗ל בֵּ֤ין הַמַּ֨יִם֙ אֲשֶׁר֙ מִתַּ֣חַת לָרָקִ֔יעַ וּבֵ֣ין הַמַּ֔יִם אֲשֶׁ֖ר מֵעַ֣ל לָרָקִ֑יעַ וַֽיְהִי־כֵֽן ׃
  • ח וַיִּקְרָ֧א אֱלֹהִ֛ים לָֽרָקִ֖יעַ שָׁמָ֑יִם וַֽיְהִי־עֶ֥רֶב וַֽיְהִי־בֹ֖קֶר י֥וֹם שֵׁנִֽי ׃ פ
  • ט וַיֹּ֣אמֶר אֱלֹהִ֗ים יִקָּו֨וּ הַמַּ֜יִם מִתַּ֤חַת הַשָּׁמַ֨יִם֙ אֶל־מָק֣וֹם אֶחָ֔ד וְתֵרָאֶ֖ה הַיַּבָּשָׁ֑ה וַֽיְהִי־כֵֽן ׃
  • י וַיִּקְרָ֨א אֱלֹהִ֤ים׀ לַיַּבָּשָׁה֙ אֶ֔רֶץ וּלְמִקְוֵ֥ה הַמַּ֖יִם קָרָ֣א יַמִּ֑ים וַיַּ֥רְא אֱלֹהִ֖ים כִּי־טֽוֹב ׃

והמים לא ממש התלהבו מהשליט החדש: ג נָשְׂא֤וּ נְהָר֨וֹת׀ יְֽהוָ֗ה נָשְׂא֣וּ נְהָר֣וֹת קוֹלָ֑ם יִשְׂא֖וּ נְהָר֣וֹת דָּכְיָֽם׃ הם נשאו את ה', השמיעו קולות, אבל בסופו של דבר התנפצו ונשברו אל היבשה (דכים == משברי הגלים)

כך הכניע ה' את המים: ד)  מִקֹּלוֹת, מַיִם רַבִּים--אַדִּירִים מִשְׁבְּרֵי-יָם;    אַדִּיר בַּמָּרוֹם יְהוָה.

והערה אחרונה: אלוהים == אלוהי הים; ואלוהים-יהוה, חזק מאלוהי הים.

[בתמונה: והמים לא ממש התלהבו מהשליט החדש... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי dimitrisvetsikas1969 לאתר Pixabay]

לאה גולדברג כתבה את "האוהבים על שפת הים"

[תמונתה של לאה גולדברג משמאל היא נחלת הכלל]

למשברי הגלים בשירה נתנה לאה גולדברג את פעולת הדכי  - "גלים בדכים". היא בוודאי הכירה את המזמור שלנו.

  • הביצוע המוכר הוא של אחינועם ניני, שנתנה לא את השם – "בואי כלה" והלחינה להפליא עם גילי דור.
  • אריק אינשטיין ביצע במקור, עפ"י לחן של מיקי גבריאלוב.

[תמונתה של לאה גולדברג משמאל היא נחלת הכלל]

הגלים בדכים מככבים בשיר האהבה והפרידה הנפלא:

קרבתך וקרבת הים

גזלו את שנתי.

נשמת אפך נשבה מן הים

ותחדור, מלוחה, אל ביתי.

וגלים בדכים

עולים בבכים

למרומי אהבתי.

בואי כלה.

*

בירח אדום מול הים

מפכה דמך.

בירח אדום מול הים

דמי ודמך.

וגלים בדכים

זועקים בבכים

את שמך, את שמך, את שמך,

בואי כלה.

*

איך אסגור את חלוני

וקרובה הסופה?

איך אסגור את חלוני

ואת יחפה?

האוח מלב הליל

את שנתי קרע?

וגלים בדכים

זועקים בבכים

את שמך, את שמך, את שמך...

*

איך אסגור את חלוני

והים קרא?

איך אסגור את חלוני

ואת ערה?

והאוח מלב הליל

את שנתי קרע

*

קרבתך וקרבת הים

גזלו את שנתי.

.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *