יאיר רגב: פרשת הבנק למסחר – אירוע מכונן של הפשע המאורגן בישראל

[בתמונה: קריסה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Myriams-Fotos לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

עו"ד יאיר רגב הוא קצין משטרה בגמלאות, שמילא תפקידים רבים במערך החקירות והמודיעין. בין היתר שימש כעוזר לראש האגף לחקירות ולמודיעין, ראש מפלג חקירות כלכליות וביטחוניות ביאחב"ל, ראש לשכת החקירות במרחב השפלה ועוד.

רגב ניהל מספר רב של חקירות - בישראל ובחו"ל - כנגד ארגוני הפשיעה הפעילים בישראל, ופענח מקרי שוד ורצח רבים.

הוא משמש כיום כעורך דין פרטי (משרד עורכי-דין‏ יאיר רגב ושות'); וכמרצה בסוגיות של חוק ופשיעה.

*  *  *

פרשת הבנק למסחר הייתה פרשת ההונאה והמעילה החמורה והגדולה שהייתה בישראל; אירוע מכונן ממש בתולדות הפשיעה המאורגנת בישראל. פקידה אחת - אתי אלון, סגנית מחלקת ההשקעות בבנק - הקריסה בנק שלם, באפריל 2002, כשהעבירה במהלך חמש שנים 254,199,600 (!) שקל לארגוני פשע, על מנת לכסות את הפסדיו של אחיה, המהמר הכפייתי עופר מקסימוב. הבנק קרס, והכסף הזה מינף את ארגוני הפשיעה למעמד של ארגונים בינלאומיים, אדירי אמצעים. 

בסוף יולי 2021 התבשרנו, כי סדרה חדשה שעלתה ב-yes תשחזר את הפרשה שטלטלה את ישראל, ותתחקה אחר חייהם של האחים מקסימוב. יהודה לוי ייכנס לנעליו של עופר, ואילו דאנה איבגי תשחק את אתי:

[לכתבה המלאה של איילה חסון, ב'חדשות 13', לחצו כאן]

עד 2002 היו ויכוחים, עקרים לטעמי, אם יש או אין פשע מאורגן בישראל. לאחר הפרשייה, נפלו אחרוני האסימונים, גם אצל אלו שהעדיפו להאמין, שבישראל אין פשע מאורגן. מאז ברור לכל, שלא רק פשע מאורגן גידלנו בחצרנו; אלא פשע מאורגן בינלאומי, חובק עולם.

המעילה שינתה את עולם הפשע הישראלי. המחוקקים, מצידם, האיצו את חקיקת החוק למאבק בארגוני פשיעה, שיחד עם החוק להגנת עדים, והחוק לאיסור הלבנת הון, הפכו ל'כלי הנשק' העיקריים של חוקרי המשטרה, בהתמודדות מול הפשע המאורגן תוצרת ישראל.

ולנו, נותר רק לצפות בסדרה, על אותה תעלומה לא פתורה; ולתהות, על הקלות הבלתי נסבלת שבה כל זה התרחש. בפרשה הזאת התברר, שהרבה יותר פשוט למוטט בנק קטן מבפנים מאשר לשדוד אותו עם מסכה ואקדחהמעילה בבנק למסחר לא הייתה רק קנוניה משפחתית, אלא גם יום הכיפורים של מערכת גדולה, חזקה וקריטית. יש לקוות שהבנקים השומרים על כספנו יפיקו לקחים וימנו בעלי תפקיד מקצועיים על מנת למנוע ולבלום כל מקרה דומה בעתיד.

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על קריסת הבנק למסחר, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *