יצחק בריק: במלחמה הבאה אל תסמכו על ניסים!

[בתמונה: נהגי מובילי טנקים בזמן מבצע עופרת יצוקה (2009-2008). התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דובר צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים.

בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו. יצחק בריק זכה לאות אבירי איכות השלטון בקטגורית הרשות המבקרת, לשנת 2020.

*  *  *

ב- 16 ביולי 2021, פרסם יוסי יהושוע ב- ynet כי מאות נהגי משאיות ערבים לא התייצבו לעבודתם במבצע שומר החומות, על רקע ההתפרעויות. התוצאה: פגיעה חמורה ביכולת המבצעית. על רקע זה מישהו חושב שיהיו לצה"ל הנהגים הדרושים לו בעת מלחמה?

אני שואל הכיצד הדרג הביטחוני והמדיני עמדו מהצד במשך שנים ולא עשו דבר, כאשר כל בר דעת יודע שרק הנושא הלוגיסטי לבדו (יש עוד רבים נוספים) ישתק באופן מוחלט את הצבא במלחמה ויגרום לאסון נורא. האם הפיקוד הבכיר של צה״ל והדרג המדיני בנו על ניסים?

[לכתבה המלאה של יוסי יהושוע ב- ynet, לחצו כאן]

האם הציבור יכול להשלים עם מנהיגות רופסת, שבחמש עשר שנים האחרונות אפילו לא ניסתה להתמודד עם הבעיה, התעלמה מהמצב, לא התייחסה לביקורות המטלטלות של מבקר המדינה והאחרים, הדחיקה והתעלמה, שנים ארוכות, מהנושאים הביטחוניים החשובים ביותר להישרדותה של מדינת ישראל, שעברו לידם? מדובר בכרוניקה של כישלון ידוע מראש (כפי שקרה בהר מירון) ולאף אחד לא אכפת, כל אחד מקווה שזה לא יקרה בזמנו.

בדוח החמור (דוח בריק) - שהוצאתי לפני כשנתיים וחצי על אי מוכנות הצבא למלחמה - כתבתי פרק, שכולו עסק בחוסר מוכנות המעטפת הלוגיסטית למלחמה, שבלעדיה אי אפשר לנהל מלחמה ולנצח. אי אפשר לשמור על רצף לחימה, גם בהגנה וגם בהתקפה. במלחמה הבאה הצבא יעמוד מלכת אם לא ייעשה מעשה.

מעטפת לוגיסטית זה כל המשאיות שצריכות להעביר תחמושת, דלק , מזון, ציוד וחלקי חילוף לכוחות בזירות הלחימה, כדי לשמור על מה שמכונה בעגה צבאית: 'רצף לחימה'. פה יש לנו בעיה אמיתית. יש לנו אלפי משאיות בנות 60 שנים! במשך 60 שנים לא הבינו, שאת צי הרכב צריך לרענן ולהחליף את המשאיות בהדרגה. משאיות הריאו הישנות עומדות בשורות בימ"חים, תחת רוח גשם וסערה, ואין מי שיטפל בהם כי אין אנשים... אין נגדים ואין נהגים ואין מטפלים. הן עומדות כאבן שאין לה הופכין, עם מיכלי דלק חלודים וסדוקים, עם פנצ'רים, ללא ברקסים... יש פקודה לפיה אסור להן לנסוע על כבישי הארץ (!) ואלו המשאיות שצריכות לסגור תספוקת לצה"ל במלחמה.

[התמונה היא צילום מסך. הכרזה: ייצור ידע]

למי שטרם עיכל, 'שעון החול' למלחמה הבאה מתקתק במהירות!

האויב האיראני וגרורותיו מכינים את עצמם להילחם; והוא סופג בשקט בסוריה, כדי להשלים את פרויקט הרקטות והטילים המדויקים שלו, ולקדם את פרויקט הגרעין. גם את 'ניסוי הכלים' הוא כבר ביצע בהצלחה רבה, על גבם של הסעודים. המלחמה הבאה תהיה מלחמת כל - מלחמה רב זירתית, ובמלחמה כזו צריך לשנע כוחות במהירות מגזרה לגזרה. אבל איך?

[בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

צה"ל עומד בפני משבר כפול בהובלה יבשתית של טנקים, נגמשים, ציוד מכאני כבד, תחמושת, דלק, ציוד ללחימה מזון חלקי חילוף ועוד. למשבר הזה שתי פנים:

  • מצד אחד, משבר קשה ביכולת ההובלה בצה״ל, כתוצאה מאלפי משאיות ישנות (ריאו) בנות 60 שנה, שאינן כשירות לתנועה ולא תוכלנה לתת מענה לוגיסטי בזמן לחימה.
  • מצד שני, משבר חמור בהובלה האזרחית, כפי שעולה מדוח מבקר המדינה לשעבר לינדנשטראוס עוד משנת 2010.

[בתמונה: אין יכולת לתגבר את מערך ההובלה הצבאי שקרס, בהובלה אזרחית בשעת חירום! התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Zachi Evenor. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

המשמעות: אין יכולת לתגבר את מערך ההובלה הצבאי שקרס, בהובלה אזרחית בשעת חירום!

לינדנשטראוס (ראו תמונה משמאל) קבע כי הרשות הארצית לתובלה יבשתית בעת חירום אינה ערוכה למלא את משימותיה. אין ברשותה די כלי רכב ונהגים. הקצאת המשאבים, לה ולצה"ל, נעשית ללא יד מכוונת. לפיכך, יכולתה לספק את צורכי המשק האזרחי בשעת חירום מוטלת בספק.

[התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי אייל כץ, א-לה כפר. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הרשות לתובלה, הנמצאת באחריות משרד התחבורה, אחראית לתכנון מערך התובלה היבשתית ולארגונו בעת חירום, ועם זאת, עפ"י חוק, לצה"ל ניתנת קדימות בגיוס הציוד הדרוש לו.

לטענת המבקר, הקצאת משאבי התובלה לצה"ל ולמשק האזרחי נעשית ללא גורם-על הרואה את הצרכים, בראייה כוללת.

למרות ההחרפה באיומים על העורף, לא חלו שינויים מהותיים בהקצאת המשאבים ולא צומצמו החוסרים שעליהם הצביע דו"ח מ-2002, שהתריע על מידת מוכנותה של הרשות לתובלה. יותר מזה-הדו"ח כלל לא נדון במשרד התחבורה והרשות לתובלה לא בחנה ולא עדכנה את הנתונים משנת 2002, אף שחלו מאז שינויים בגודל האוכלוסייה ובמבנה ענף התובלה במשק ב2010.

המבקר מעלה ממצא נוסף ולפיו מאז 2006, לא נערכו השתלמויות לנהגים האמורים להפעיל רכב כבד בשעת חירום. הדבר פוגע בכשירות הנהגים הקיימים ומונע צירופם של נוספים. הדו"ח מצביע גם על קושי בהספקת דלק לשעת חירום.

[בתמונה: מאז 2006, לא נערכו השתלמויות לנהגים האמורים להפעיל רכב כבד בשעת חירום...התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי www.esercito.difesa.it. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY 2.5]

תשאלו אם המצב השתפר מאז? ממש לא... רק החמיר! מדובר בפגיעה חמורה מאוד במוכנות הצבא למלחמה!

מי ייקח אחריות על המחדל שיקרה במלחמה הבאה? מי ייתן את הדין? מי יסביר לעם ישראל מדוע לא טיפלו במצב החמור הזה לפני המלחמה, כאשר כל הנורות האדומות הבהבו? הרי אף אחד מהאחראים לא יוכל לומר בוועדת החקירה, לאחר המלחמה, שהוא לא ידע מה שקורה פה... זה לא פחות מהפקרות ושערורייה!

עם ישראל מגיב בחומרה לכל פליטת פה של שר כזה או אחר; אך יושב בדממה ולא מוציא קול אל מול האסון המתרגש עלינו במלחמה הבאה. מדובר לא פחות מטירוף מערכות!

הרמטכ״ל, אביב כוכבי וסגנו מבינים היטב את חומרת הבעיה. הם החלו לקדם קניית משאיות חדשות; אך התקציב שניתן להם מהאוצר לא מאפשר להם לסגור את הפערים של אלפי משאיות בזמן סביר. התוצאה: במלחמה הבאה, צבא היבשה יעצור מלכת תוך פרק זמן קצר, מחוסר משאיות, מובילים ומחסור באלפי נהגים.

[בתמונה: במלחמה הבאה, צבא היבשה יעצור מלכת תוך פרק זמן קצר, מחוסר משאיות, מובילים ומחסור באלפי נהגים. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי Benjamín Núñez González. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 4.0]

והנה באה ההוכחה במבצע ״שומר החומות״...

כולם הכירו את המצב ולא עשו דבר, כפי שזה נכון בהרבה מאוד נושאים נוספים הגורמים לחוסר כשרותו של צה״ל למלחמה (זה מודל האסון בהר מירון, רק בממדים שבעשרות מונים יהיו יותר חמורים במלחמה הרב זירתית הבאה). פשוט מתעלמים מהעובדות, לא מתקנים את הליקויים החמורים של ביקרות מבקר המדינה, מבקר מערכת הבטחון ומבקר הצבא; והדוח שאני הגשתי, שבו פרק שלם עוסק בנושא משבר הובלת הלוגסטיקה בצה״ל במצבי חירום והולכים בעיניים עצומות לרווחה לאסון נורא שעם ישראל במדינתו מעולם לא חווה.

ראש אט״ל האלוף איציק תורג׳מן שזו אחריותו הישירה צריך לתת הסבר על הבזיון הזה לאזרחיי מדינת ישראל ולא רק לרמטכ״ל. ‏ במהלך העשורים האחרונים העביר צה״ל תחומי ליבה לוגיסטיים רבים ומשמעותיים לספקים חיצוניים למיקור חוץ. תחומי ליבה לוגיסטיים, עברו במכרזים לחברות אזרחיות שכוח העבודה בהם מבוסס בעיקר על ערבים, כמו למשל במקצועות-נהגי משאיות, מובילים, אוטובוסים, מפעילי צמ״ה, גנרטורים, מלגזות ,מכונאים, מסגרים, פנצ׳רים ועוד.

הערבים עושים את עבודתם נאמנה בשיגרה, אך רבים מהם עלולים שלא להגיע לעבודתם בשעת חירום, במקרה הטוב - כפי שקרה במבצע ״שומר החומות״ - או להגיע ולחבל במתכוון במאמץ הלוגיסטי. עקב כך, רוב הפעילות היצרנית והשירותים במשק ישותקו, כולל הצבא, וזה יפגע אנושות ביכולתו של הצבא להלחם.

היה מקום, שהצבא יצא מאדישותו ויבחן מה ניתן לעשות, לאור הבעיות החמורות שיווצרו בחירום, עקב העברת תחומי ליבה לוגיסטיים מהצבא לספקים אזרחיים, שאסור היה להעבירם, תחומים שהיו צריכים להשאר בצבא.

[תמונתו של האלוף יצחק תורג'מן נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי דובר צה"ל. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

----------------
הצטרפו אליי לקבוצת הואצאפ-יצחק בריק בטחון לאומי-לקבלת העדכונים והפוסטים החשובים ביותר בקישור הבא:

4 thoughts on “יצחק בריק: במלחמה הבאה אל תסמכו על ניסים!

  1. גם במלחמת יןם הכיפורים חלק מהטנקים נסעו על שרשראות לחזית ונגמשי btr על גלגים לתעלה

  2. תקשיבו למה שנאמר על ידו . לא ייתכן שיהיה מצב שאנו תלויים בנהגים ערבים אשר מובילים את הטנקים . יש לחייב אזרחים יהודים שיש ברשותם רישיון טריילר או להכשיר כאלה על חשבון המדינה .

  3. היום פורסם בעיתון הארץ שצהל הוא זה שמנע העסקת נהגים ערבים מלהיכנס למחנות הצבא ולא הנהגים הערבים עצמם.
    עקב המידע החדש- האם כותב המאמר ישנה את דעתו?

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *