משטרת המנדט הבריטי ומורשתה באתר ייצור ידע

[בתמונה: סמל המשטרה המנדטורית. המקור: טוויטר]
[בתמונה: סמל המשטרה המנדטורית. המקור: טוויטר]

תקציר: משטרת המנדט היא אימה הורתה של משטרת ישראל; שהורישה לה את הבסיס החוקי לפעולתו ואת הדנ"א שלה. ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות הפסח, יציאת מצרים, משה וכדומה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה!

עודכן ב- 21 בדצמבר 2022

משטרת המנדט או "כוח המשטרה הפלשׂתינאי" (Palestine Police Force) היה כוח משטרה, שפעל בארץ ישראל בתקופת המנדט הבריטי, בין 1920 ל-1948, והיווה את הארגון המרכזי של שלטונות המנדט הבריטי לאכיפת החוק בתקופת שלטונם, ביחד עם כוחות הנוטרים הנספחים אליה. משטרת המנדט היא אימה הורתה של משטרת ישראל; שהורישה לה את הבסיס החוקי לפעולתו ואת הדנ"א שלה (למעט חלוקת הסמכויות בין השר למפכ"ל, ששונתה, כפי הנראה בתמיכת דוד בן גוריון).

משטרת המנדט מלאה תפקידים היסטוריים חשובים, הן בדיכוי מהומות ופרעות, כגון מאורעות תרפ"ט או המרד הערבי הגדול, והן באכיפת מדיניות הבריטים על היישוב, כולל מאבק נגד המחתרות היהודיות, וכל זאת בנוסף לפעולות שיטור ואכיפת חוק שוטפות על כלל האוכלוסייה. שירת בה סגל מעורב, שכלל בריטים, ששימשו לרוב בתפקידי פיקוד, ערבים ויהודים. עם הקמת מדינת ישראל היוו 700 מהשוטרים הוותיקים של משטרת המנדט את הבסיס שממנו הוקמה משטרת ישראל.

ריכזנו עבורכם את כל המאמרים שהופיעו באתר 'ייצור ידע', אודות הפסח, יציאת מצרים, משה וכדומה, על פי הכותבים (בסדר הא"ב). קריאה נעימה:

יוסף אבני

הוא תת- ניצב (גמלאי). שימש בעבר כמפקד מרחב הנגב של משטרת ישראל. מוסמך להיסטוריה מאונ' בן –גוריון בנגב

 .

.

.

.

.

אבי ברוכמן

ד"ר אבי ברוכמן (בתמונה משמאל) הוא מרצה בכיר במחלקה לקרימינולוגיה המכללה האקדמית אשקלון. שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

.

.

.

.

.

.

אבי הראל

אבי הראל הוא בעל תואר שלישי בפילוסופיה והיסטוריה יהודית, שירת בצה"ל מג"ב ומשטרת ישראל שלושה עשורים, בתפקידי פיקוד שונים. בתפקידו האחרון היה ההיסטוריון של משטרת ישראל. פרסם ארבעה ספרים ועשרות מאמרים בתחומי עיסוקו.

.

.

פנחס יחזקאלי

.

.

.

.

.

רבקה שפק ליסק

[תמונתה של רבקה שפק ליסק משמאל באדיבות אימגו מגזין מאמרים, כתב עת בנושאי תרבות ותוכן. שם הצלם אינו מוזכר. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

.

.

.

.

.

.

.

.

.

.

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *