עופר בורין: תהילים, פרק פג – מעשה מדין

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

המזמור מבקש מה' שיפעל כנגד אויביו, שהם גם אלה המבקשים להכחיד את עם ישראל:

  • ב אֱלֹהִ֥ים אַל־דֳּמִי־לָ֑ךְ אַל־תֶּחֱרַ֖שׁ וְאַל־תִּשְׁקֹ֣ט אֵֽל ׃
  • ג כִּֽי־הִנֵּ֣ה אוֹיְבֶיךָ יֶהֱמָי֑וּן וּמְשַׂנְאֶ֗יךָ נָ֣שְׂאוּ רֹֽאשׁ ׃
  • ד עַֽל־עַמְּךָ יַעֲרִ֣ימוּ ס֑וֹד וְיִתְיָעֲצ֗וּ עַל־צְפוּנֶֽיךָ ׃
  • ה אָמְר֗וּ לְכוּ וְנַכְחִידֵ֣ם מִגּ֑וֹי וְלֹֽא־יִזָּכֵ֖ר שֵֽׁם־יִשְׂרָאֵ֣ל עֽוֹד ׃

ומה מבקש המחבר שה' יעשה? כמעשה מדין:

י עֲשֵֽׂה־לָהֶ֥ם כְּמִדְיָ֑ן

על מעשה מדין כתבתי במאמר שבלינק המצורף (ראו למטה): http://www.davar1.co.il/71536/

[למאמרו של עופר בורין על 'מעשה מדיין', לחצו כאן]

על מה שכתבתי שם אוסיף, שאל יתפלא זה שמתפלל - שאלוהיו יעשה כמעשה מדין - שגם אויביו עושים לו מעשה מדין.

בספרו של אמיר גוטפרוינד (ז"ל), "שואה שלנו", שואל הרב הירש (כשדויד יוסף, הילד יוסף אינגברג שומע) שאלה: "על שום מה ההשמדה"?

[בתמונה משמאל: כריכת ספרו של אמיר גוטפרוינד, 'שואה שלנו', שראה אור בהוצאת זמורה ביתן בשנת 2000. אנו מאמינים שאנו עושים בתמונה שימוש הוגן]

והרב הירש עונה בעצמו: "על שום החיים שקטנו". ומפרט הרב הירש בעודו מסתובב בעיר לאחר עוד אקציה: "עוד בטרם המלחמה...., כבר אז הבטתי סביב, על החיים אצלנו, בחצר הרבי. הכל כה פשוט, הדאגות רגילות, ב'חדרים' לומדים הדרדקים ובישיבות לומדים הבחורים, ורבנים מוסיפים תורה, ואדמו"רים מנחים העם הפשוט, ואין הדעה מתפנה לשאלות החיים הגדולות. החכמים רוצים להתעמק בכתבי הרבנים, לתסף שינויים להלכות, לפרש דעת גדולים. והשאלות הולכות וקטנות, יורדות לעמק דינה של נוצה, עצם, ביצה.

השאלות קטנו. האמן לי,....עניינים עלובים – בצל שנפל על כיריים טמאות, פירור שהסתתר בתבן. שאלו קטנות, צל שאלות... וכשקטנות השאלות, גם קטנה הנשמה וקטנה האמונה. העיניים משלימות עם חטאים קטנים, והלב משתרך אחרי העיניים. עושק לא מנקר המצפון, שקר לא מחמיץ הנשימה...  משום כך בא עלינו עכשיו הכול. כיוון שחדלנו לשאול שאלות"

ויוסף שואל: והילדים? והאב הירש עונה: "נאמר בתורתנו 'עתה לך והכית את עמלק... ולא תחמול עליו והמתת מאיש ועד אישה מעולל ועד יונק...מעולל ועד יונק...'!!"

[הכרזה: ייצור ידע]

מצמרר.

כל פעם שמישהו בשיחה או בטוקבק בפייס מתבטא כלפי אחר במילים כו "אתה עמלק", אני נזכר במעשה מדין ובדברי האב הירש. ובשנים האחרונות אני חש שהמקרים האלה הולכים והופכים תכופים יותר ויותר.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

   

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *