אלי בר און: מתקפת המזל"טים המתאבדים

[בתמונה: רחפן Harpy 1 UAV sin marcar modelo 3d]

[לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

כולם עוסקים כעת, ובצדק, בסכנת הטילים הבליסטיים המדויקים; שהפכו בשנים האחרונות לאמצעי התקיפה המסוכן ביותר של הצבאות בעולם, מסוכן יותר ממטוסי הקרב היקרים.

לטילים הבליסטיים המדויקים, וגם לטילי השיוט המדויקים עוצמה אדירה. הם משוגרים מרכב נייד לטווח גדול של מאות ק"מ, יש להם רש"ק כבד של כ 450-700 ק"ג ומהירות הפגיעה האדירה שלהם במטרה, מוסיפה על הנזק שנגרם מהראש הקרבי. החשש הגדול הוא שהפגיעה הישירה המדויקת שלהם בבניין מטרה מוגדר מראש וחשוב, צפוי שתגרום להחרבת הבניין על יושביו.

ברור כי הטילים המדויקים - לכשיהיו בידי הגורם העוין, נניח החיזבאללה ובמספר גדול מספיק - יאפשרו להכות כהוגן גם במדינה חזקה; לפגוע קשה באזרחים ובסמלי שלטון; וגם, לנטרל את האתרים האסטרטגיים החיוניים, לרבות חלק ניכר ממרכזי הכוח הצבאי.

לכך, חייבים להיערך נכון  נוכח הסכנה, באמצעות מודיעין מעולה ועדכני, על מיקום הטילים והמשגרים; הגנה אקטיבית יעילה, מבוססת על קרני לייזר; הגנה פסיבית משופרת; ואש מנגד יעילה. 

[התמונה מתוך התקשורת האיראנית]

"עוד זה מדבר וזה בא"...

אבל יש להכניס לתודעת הסיכונים גם אמצעי לחימה אחר, אמצעי שלהערכתי יהיה כבר בעתיד הקרוב מסוכן מאוד: המזל"טים המשוטטים המתאבדים (ראו תמונה בראש המאמר). זה אמצעי זול מאוד ולכן ניתן להצטייד בו בכמויות של אלפים רבים.

ראשי הנפץ של המזל"טים זעירים - לרוב הם במשקל של פחות מ 20 ק"ג - ולכן, לא יוכלו להחריב בניין על יושביו. אבל, המזל"טים טסים, בדרך כלל, נמוך מאוד; וכך קשה לאתר אותם. המשוכללים שבהם שקטים מאוד, כי הם מונעים באמצעות מנוע חשמלי. הם מונחים ע"י מפעילים בודדים באמצעות מצלמה עד להתנפצות על חלק מסוים על המטרה.

יתרונם על הטילים ביכולתם לשוטט, חלקם גם למשך עשרות דקות ויותר, מעל לאזור המטרה. הם מוכוונים לאתר ולתקוף מטרה מזדמנת לרוב מטרה ניידת, כלי רכב, שריון וגם אנשים; ואם לא נימצאה להם מטרה איכותית, הם יכולים - כמו מטוסי הקרב - לחזור למפעיל לתדלוק ולשיגור נוסף.

הפצצה המעופפת הזו מדויקת, עד לרמת הכניסה מבעד לחלון או המרפסת. הדיוק שלה אבסולוטי. הכלי הזה יעיל מאוד נגד מטרות אדם וכלי רכב וקשה מאוד לאתר אותו, והחידוש? הוא מסוגל לתקוף גם בנחילים.

[למאמרו של אלי בר און: 'נחילי המל”טים של האיראנים', לחצו כאן]

[בתמונה: תקיפת מל"טים איראנים מתאבדים בעדן, בינואר 2021. התמונה היא צילום מסך]

יש לדעת כי הכוחות המיוחדים של צבא ארה"ב, רוכשים כעת חימוש משוטט קל, שמופעל ע"י חייל אחד מסוג SWITCHBLADE 600.

צפוי שבגלל העלות הזולה שלהם והתחזוקה והתפעול הפשוטים שלהם, הם יהיו בשימוש נרחב גם בידי ארגוני הטרור באזור ובעולם. להערכתי, בעוד כ- 5 שנים לכל היותר, יהפכו נחילי המזל"טים המתאבדים לסיכון הגדול לכוחות צבא ולאזרחים כאחד:

[לכתבה המלאה ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

גם כאן - בנוסף לפתרונות של שיבוש התקשורת בין המפעיל למזל"ט; הפתרון המועדף חייב להיות פתרון כלכלי - וזה הלייזר. זאת כיוון שעלות קרן הלייזר זניחה בהשוואה לעלות 'הטילים נגד טילים' וגם לזו של צרורות של פגזי נ"מ.

יתרון גדול נוסף של הלייזר הוא מהירות האור; כי לעיתים קרובות, פרק הזמן שבין גילוי המזל"ט התוקף לפגיעתו במטרה, הוא של שניות בודדות.

[לאוסף המאמרים על מטוסים ללא טייס, והשפעותיהם, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *