הרן פינשטין: התקשורת כבר הרשיעה את משי זהב!

[בתמונה: אז אין לנו חבר משובעים. לעומת זאת, יש לנו "חבר מושפעים" (אין שגיאת כתיב). התקשורת, על כל מרכיביה, כבר הרשיעה וגזרה את עונשו של משי-זהב... התמונה היא צילום מסך מכתבת כאן 11]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

במדינות רבות בעולם קיים חבר מושבעים במשפט פלילי ולעתים גם במשפט אזרחי. בישראל, שיטה זו לא קיימת.

הסיבה לכך היסטורית-מתנשאת: הבריטים שניהלו בארץ ישראל את המנדט מטעם האו"ם לא האמינו כי איכר יהודי או איכר ערבי מסוגל לכהן בחבר המשובעים. התושבים המקומיים פרימיטיביים, בהשוואה לאיכר בריטי מ"סוף העולם", בכפר כלשהו באי האנגלי. הוא מסוגל לשבת בחבר מושבעים. הם לא!

הבריטים, בצביעותם כי רבה, התעלמו מכך שאלפי שנים לפני שמדינתם נוסדה ואימצה את המושבעים, עם ישראל כתב את התנ"ך לאורו הם הולכים.

מומלץ לצפות שוב ושוב [כמוני] בסרט הנדיר "12 המושבעים" (Twelve Angry Men), המלמד עד כמה השיטה הזו גרועה. אגב, מי שיראה את הסרט בוודאי ישים לב כי מדובר ב-12 גברים. נשים? לא בבית ספרנו. אמריקה השמרנית, ותסלחו לי, קצת פרימיטיבית.

אז אין לנו חבר משובעים. לעומת זאת, יש לנו "חבר מושפעים" [אין שגיאת כתיב]. התקשורת, על כל מרכיביה, כבר הרשיעה וגזרה את עונשו של משי-זהב.

אין ספק. אין עדיין תלונות. אין עדיין חקירות. אין קבלת עמדתו. אין עדיין משפט. אין תוקף לכלל ה"סוב יודיצה". אבל - יש ויש "המוכרים בכסף צדיק ואביון בעבור נעליים".

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי MarioBe לאתר Pixabay]

למען הסר כל ספק, ולו המזערי ביותר, אין לי כל דעה לגבי משי-זהב, אם כי מתקבל הרושם הברור כי הכף נוטה לחובתו. [המילה "צדיק" מופיעה ר ק כחלק מדברי הנביא. אין בה כל קשר ליהודה משי זהב].

ההרשעה על ידי ההמון התקבלה לאחר שקלא וטריא שלו על פי ה"ראיות" של התקשורת.

  • חזקת החפות? אין.
  • חזקת החשפנות? יש.

היטיב לצייר מצב זה עורך דין ד"ר חיים זיכרמן (ראו תמונה למטה) במאמרו על השפעת המעורבות התקשורתית על גזרי דין של נאשמים מפורסמים: "אופי מיוחד יש להליכים פליליים בהם מעורבים אישים מפורסמים. ההד הציבורי הכרוך בפרשיות אלו, מעמיד במוקד העבירה לא את ה ח ש ד, אלא את ה ח ש ו ד". ["הסניגור" 175].

[בתמונה: עורך דין ד"ר חיים זיכרמן. התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי חיים זיכרמן קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

לא כך חינכונו מורינו בפקולטה למשפטים בשנות השישים של המאה ה-20. וכפי שלמדתי מהם - כך מעביר אני את תורתם לסטודנטים בבר אילן בשלושת העשורים האחרונים.

יום טוב ובריא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *