אלון שוורץ: המרחב הדיגיטלי חזר והוא כאן כדי להישאר – חלק שני

[בתמונה: בעצם בני האדם נמצאים רגע לפני היכולת להתנתק באופן מוחלט מהטבע ולהעביר את מירב חייהם למרחב חדש (אולי, בעצם, אנחנו כבר שם)... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי andymeyer67 לאתר Pixabay]

[למאמר הקודם של אלון שוורץ בסוגית המרחב הדיגיטלי, לחצו כאן]

אלון שוורץ הוא יועץ ארגוני ואסטרטגי, עובד כבר מעל 15 שנים בסביבות ארגוניות ובתפקידים בכירים (לשעבר מנכ"ל התאחדות המלאכה). הוא מתמחה במרחבים; ומספק לארגונים כלים ושיטות לייצור סביבות עבודה שיתאימו לפעילות הארגונית. סביבת עבודה צריכה לספק איכות חיים לעובדים, לייצר תקשורת ארגונית זורמת ויעילה, להיות סביבה המאפשרת למידה ושיתופי פעולה נכונים, ליצור חדשנות ארגונית ומעל לכל שורת רווח- פריון!

לבלוג של אלון שוורץ, לחצו כאן.

זהו מאמר שני בסוגיית המרחב הדיגיטלי. למאמר הראשון:

*  *  *

במאמר הקודם התייחסתי לכך שהמרחב הדיגיטלי אינו עוסק רק בתיווך ממוחשב של המציאות האנושית. נגעתי בכך שהוא מקבל יותר ויותר ביטויים עצמאיים ומתנתק מהחיבור והקשר שלו למציאות הפיזית הקונקרטית. בעצם בני האדם נמצאים רגע לפני היכולת להתנתק באופן מוחלט מהטבע ולהעביר את מירב חייהם למרחב חדש. ( אולי בעצם אנחנו כבר שם). אז מי שלא קרא את המאמר הראשון זה הזמן להשלים (הוא קצר אנחנו נמתין לכם כאן).

[למאמר הקודם של אלון שוורץ בסוגית המרחב הדיגיטלי, לחצו כאן]

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

השינוי שמתרחש לנגד עיננו מייצר בעצם ארבעה מרחבים שלכל אחד מהם השפעה שונה והתנהגות שונה. בכל אחד מהמרחבים הללו אנו מתנהלים קצת אחרת ומדגישים תכונות מסוימות או אם תרצו יכולות אנושיות.

א. המרחב הפיזי: זה מרחב של הצרכים הבסיסיים שלנו - העולם אליו הותאמה מערכת החושים שלנו והביולוגיה שלנו. אנחנו ניזונים מהמרחב הזה, לא רק בהיבטי אוכל; אלא בהיבטים רחבים יותר, הנוגעים למשל לאיכות האוויר שאנו נושמים, לחשיפה לאור מיטיב וכד'. המרחב הזה משמר את יכולת הקיום שלנו כאורגניזמים על הכדור ;אבל מאידך, גם מסכן אותנו על ידי מגוון אפשרויות, ראו מקרה "מגפה עולמית"...

ב. המרחב הדיגיטלי: זה המרחב הנפשי, אם תרצו הצד השני של בעיית גוף נפש, האזור המחשבתי הרוחני שלנו. הקולות בראש שלנו והתקשורת שלנו עם בני אדם אחרים. נכון שיש לה היבט פיזי בדמות קול; אבל, המהות שלה היא הבנת המסר. כלל הפעילויות המדומיינות שלנו נמצאות במרחב הזה; ובכלל זה המדינה, הארגון או הקבוצה. לכל אלה יש גם היבט פיזיולוגי אבל הוא משרת את הצד הנפשי דיגיטלי.

ג. המרחב הפיזי-דיגיטלי: מציאות מדומה, הולגרמות וכל תקשורת המחשבים. מרחבים שלמים שאינם מגיבים לפיזיקה; ומאפשרים ליצור סביבות מדומיינות בהן אנחנו מתפקדים באופן פיזי. ככל שהזמן חולף, אנחנו נמצא במרחבים הללו באופן גופני רחב יותר; ונהיה חלק מהחוויה, גם בהיבטים הפיזיים-דיגיטאליים שלה.

ד. המרחב הדיגיטלי-פיזי: יותר ויותר מרחבים דיגיטאליים נכנסים לתוך העולם הפיזי שלנו ומתמזגים בתוכו. לוחות פרסום; מרחבים תלת ממדיים, המציגים מציאות אחרת; מייצגים דיגיטליים שהם מציאות אלטרנטיבית (קבוצת TEAM LAB ודומים לה); משקפי מציאות רבודה המאפשרים תוספת למציאות הקיימת; וכדומה.

אנו נמצאים בעידן שבו יש עירוב בין מציאות לדמיון באופן בולט. זהו עידן, שבו מושג האמת משתנה ומאבד מיכולתו לקשור בין מחשבה סובייקטיבית לקיום אובייקטיבי במציאות. אנחנו נמצאים בתחילת דרכו של עולם, המשתנה בהתאם לרצונות ולצרכים האישיים שלנו או של מי שישלטו בטכנולוגיה.

[למאמר הקודם של אלון שוורץ בסוגית המרחב הדיגיטלי, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *