עופר בורין: תהילים, פרק נא – חטאתי לה' – זה לא תיקון מספק

[בתמונה: תבליט שטוח עשוי ברונזה על דלת בכנסיית מדליין בפריז. נתן הנביא נראה משמאל, ומימין נראים דוד ובת שבע עם ילדם. התמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חטא בת שבע באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

המזמור מכוון לאירוע מכונן בחייו של דויד המלך – הרגע שבו בא אליו נתן הנביא והוכיח אותו על חטא בת-שבע (משל כבשת הרש):

א לַמְנַצֵּ֗חַ מִזְמ֥וֹר לְדָוִֽד׃

ב בְּֽבוֹא־אֵלָיו נָתָ֣ן הַנָּבִ֑יא כַּֽאֲשֶׁר־בָּ֗א אֶל־בַּת־שָֽׁבַע׃

בספר שמואל ב' (פרק יב') מתואר העימות בין נתן הנביא לדויד המלך: ז וַיֹּ֧אמֶר נָתָ֛ן אֶל־דָּוִ֖ד אַתָּ֣ה הָאִ֑ישׁ.

"אתה האיש" אומר הנביא, ללא כחל ושרק, למלך. רבים רואים באמירה הזו את האמירה החשובה ביותר בתנ"ך. הינה יכול נביא לפנות למלך ולהוכיח אותו כאשם במעשה חמור. נתן אומר לדויד מילים קשות ומאשים אותו ברצח: ט מַדּ֜וּעַ בָּזִ֣יתָ׀ אֶת־דְּבַ֣ר יְהוָ֗ה לַעֲשׂ֣וֹת הָרַע֮ ֯בְּעֵינוֹ אֵ֣ת אוּרִיָּ֤ה הַֽחִתִּי֙ הִכִּ֣יתָ בַחֶ֔רֶב וְאֶ֨ת־אִשְׁתּ֔וֹ לָקַ֥חְתָּ לְּךָ֖ לְאִשָּׁ֑ה וְאֹת֣וֹ הָרַ֔גְתָּ בְּחֶ֖רֶב בְּנֵ֥י עַמּֽוֹן׃

[בתמונה: דוד מוסר את המכתב לאוריה, ציור מאת פיטר לאסטמן, שנת 1611. היוצר: פייטר לסטמן. התמונה היא נחלת הכלל]

ודויד מגיב בשתי מילים שנחשבות כתשובה (במובן של הודאה בחטא ובקשת מחילה) הגדולה ביותר האפשרית: יג וַיֹּ֤אמֶר דָּוִד֙ אֶל־נָתָ֔ן חָטָ֖אתִי לַֽיהוָ֑ה.

מעניין, שגם במזמור שלפנינו תשובת דויד זהה במהותה, אם כי מעט מפורטת יותר:

ג חָנֵּ֣נִי אֱלֹהִ֣ים כְּחַסְדֶּ֑ךָ כְּרֹ֥ב רַחֲמֶ֗יךָ מְחֵ֣ה פְשָׁעָֽי ׃

ד ֯הַרְבֵּה כַּבְּסֵ֣נִי מֵעֲוֹנִ֑י וּֽמֵחַטָּאתִ֥י טַהֲרֵֽנִי ׃

ה כִּֽי־פְשָׁעַי אֲנִ֣י אֵדָ֑ע וְחַטָּאתִ֖י נֶגְדִּ֣י תָמִֽיד ׃

ו לְךָ֤ לְבַדְּךָ֨׀ חָטָאתִי֮ וְהָרַ֥ע בְּעֵינֶ֗יךָ עָ֫שִׂ֥יתִי לְמַעַן תִּצְדַּ֥ק בְּדָבְרֶ֗ךָ תִּזְכֶּ֥ה בְשָׁפְטֶֽךָ׃

"לך לבדך חטאתי", אומר דויד לאלוהים. ואני שואל: האמנם?

  • האם לא חטא לאוריה?
  • האם לא חטא ללוחמים שנפלו עם אוריה בקרב היזום וחסר הסיכוי ש"ארגן" יואב בן צרויה במצוות המלך?
  • האם לא חטא לבת-שבע?
  • האם לא חטא למשפחותיהם של אוריה והלוחמים?
  • האם לא חטא לתפקידו כמלך שאמור לתת דוגמא ומופת לעמו ולצבאו?
  • האם לא מלמדים אותנו שהתשובה ובקשת הסליחה צריכה להיות קודם כל כלפי האנשים שפגעת בהם; ורק אז, "לסגור עניין" עם אלוהים?

אני מכיר את המדרשים האומרים: "כל האומר דוד חטא אינו אלא טועה". ואני אומר שדויד חטא ותשובתו חסרה. היא חסרה את המימד האנושי שבעיני הוא העיקר.

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על חטא בת שבע באתר ייצור ידע, לחצו כאן]

One thought on “עופר בורין: תהילים, פרק נא – חטאתי לה' – זה לא תיקון מספק

  1. כתב חגי גולן בפייסבוק:
    Haggai Golan
    הפרשן מערבב תנ"ך עם מדרש המאוחר בלמעלה מאלף שנים. התנ"ך קובע חד משמעית שדוד חטא. שאר הדברים הם התיפייפות מודרנית שאנכרוניסטית לגמרי לתקופה. באותם ימים הודאה של מלך שהוא חטא הוא הישג מוסרי עצום ולא נפוץ. במקום להתנשא על דוד ועל התנ"ך יכול היה הכותב אפילו כאדם חילוני להעריך את הכותב הקדום שחשב שנכון להביא סיפור כל כך קשה ואת חז"ל שהכניסו את הספרים הללו לקאנון.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *