אלי בר און: הנגיף מנצח את החיסון באמצעות לחץ אבולוציוני

[מקור התמונה: Photo by Alena Shekhovtcova from Pexels]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

לחץ אבולוציוני הוא לחץ הברירה הטבעית (סלקציה) של מערכות מורכבות בטבע, כך שאלה שמותאמים ביותר לסביבתם (לא בהכרח החזקים ביותר) שורדים ומעמידים צאצאים פוריים הנושאים את תכונותיהם, והתכונות האלה נעשות יותר ויותר שכיחות באוכלוסייה. מסתבר כי הנגיף מנצח את החיסון באמצעות לחץ אבולוציוני.

מדינת ישראל היא המדינה המחוסנת ביותר בעולם. כ 85% מבני ה 60+ הם מרבית האוכלוסייה שבסיכון כבר מחוסנים. מרביתם מחוסנים כבר בשנית; לאמור, כבר מצויים ברמת הגנה של כ 95%. למרות זאת, מסתבר כי מס' הנפטרים היומי, בחודשים ינואר ופברואר 2021, עומד על כ- 50 איש, הכמות הגדולה ביותר מאז החלה המגיפה לפני שנה.

[בתמונה: בינתיים הנגיף מנצח תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Couleur לאתר Pixabay]

ההסבר לתופעה הזו הוא אחד, הוואריינט הבריטי.

חיסנו את בני ה 60+? הנגיף מגיב מהר; ופועל בעצמה על הגילאים הצעירים יותר; כאשר שיעור הנפטרים בקבוצת ה- 50+ גבוה במיוחד.

הגענו לרמת הגנה של 95%? מסתבר כי הנגיף משפר את יכולתו ומוריד את רמת ההגנה לכ- 90%.

והכי חמור: לפי מידע מבריטניה שנחשבת למדינה המובילה בעולם בתחום המחקר הרפואי הסטטיסטי, רמת ההדבקה של הנגיף הוכפלה. לאמור, אם לנגיף הבסיסי, מרגע שהוא פוגע באוכלוסיה באזור נתון, נדרשו כ- 100 ימים כדי להדביק 100 אלף איש; לוואריינט הבריטי נדרשים רק 50 יום הוא מדבק בטירוף. כך נוצרת מציאות, לפיה מס' החולים והנפטרים מוכפל ועולה. זאת, למרות שגודל האוכלוסייה שבסיכון יורד למחצית, בגלל בחיסון.

כעת נקווה שהרע מכל לא יתרחש. משמע, שהמפגש של לא מחוסנים אצלנו עם מחוסנים יפתח מוטציה שיודעת להתגבר על החיסון. להערכתי זו תקווה חסרת הסיכוי אבל תמיד צריך לקוות לטוב: יש סימנים מתגברים כי הוואריינט הבריטי - ששולט אצלנו ובבריטניה ומתפשט במהירות בעולם - פיתח חלבון שמקשה על החיסון לאתר אותו, לפני שהוא פורץ לתא ומתרבה. כבר מדברים על ירידה ברמת ההגנה הבסיסית מכ 90% גם לרמה של כ 60%.

[מקור התמונה: Photo by Alena Shekhovtcova from Pexels]

אם זה התהליך - והתשובה לכך תינתן בימים הקרובים ע"י החברות מפתחות חיסון, ה- mrna פיזר ומודרנה, אזי גם החיסון שלנו לא יהיה יעיל:
  • במקרה הטוב, נאלץ לקבל מנת חיסון שלישית; שתגביר את רמת הנוגדנים בדם.
  • ובמקרה הפחות טוב, להמתין לחיסון חדש.

לסיכום, חייבים לחסן את כולם ולהיזהר באמצעות שימוש במסכות, גם למנוע התכנסויות של המונים וגם... לקוות לטוב...

5 thoughts on “אלי בר און: הנגיף מנצח את החיסון באמצעות לחץ אבולוציוני

  1. אלי בר-און, האם עלה בדעתך שהווירוס המכונה קוביד 19 הוא למעשה נשק ביולוגי שפותח ע"י הסינים וברח להם מהמעבדה לפני שהספיקו לייצר את ה"נגדי"? זה מסביר את התופעה המעניינת שזמן קצר אחרי ההתפרצות בסין באופן פתאומי המחלה נעלמה שם-כנראה לאחר שייצרו את הנגדי והפיצו אותו דרך מערכת המים למשל?
    עכשיו הצעה: אני לא מדען ולא רופא,אבל-התרופה היעילה נגד הווירוס היא חיידק או ווירוס שילחם בו, ואותו יש "לייצר" ע"י מדענים שזו התמחותם בביולוגיה. לא רק להתגונן אלא להתקיף באותה שיטה של ווירוס הקורונה. יתכן והצעתי זו תיראה דמיונית-אבל כבר ראינו מיני "דמיונות" שהפכו למציאות.

    • אלי בר און השיב:
      אני לא מוציא מכלל אפשרות את הנושא של נשק ביולוגי למרות שלא ברור לי נגד מי?
      אף אחד לא מעוניין לכבוש את סין ויש להם צבא חזק מאוד שברשותו מאות טילים נושאי רש"ק גרעיני.
      באשר לנוגדנים? החיסונים של פיזר, מודרנה, אסטראזניקה, הרוסי והסיני כולם גורמים למערכת הגוף ליצור נוגדנים.
      הבעיה היא שקצב ההתחסנות איטי(בעולם העסק בקושי זז) ושהוירוס באמצעות הואריינטים מצליח לשפר את מהירות ההדבקה וכך נכון להיום הוא גובר על החיסון.
      הווירוס הזה הוא בעיה אדירה לעולם, אנחנו בסגנון החיים המודרנים שלנו שבגלל קלות התנועה מתזזים כל הזמן וחיים בצפיפות אדירה מסייעים לוירוס להדביק עוד ועוד.
      לכן הבעיה גדולה והיא תימשך עוד זמן רב.

        • אלי בר און השיב: התייחסתי, אין דרך מדעית ללא יצור עצמי של נוגדנים. זו מהות החיסון.
          והכי חשוב פיתוח תרופה כמו שיש נגד איידס.
          בלי תרופה אנחנו בצרות

          • התייחסותי- לא תרופה ולא חיסון, אלא השמדת הווירוס קוביד 19 ע"י ווירוס אחר או ע"י חיידק–כלומר בדרך ביולוגית. בדיוק בדרך שהטבע מתנהל–החזק "אוכל" את החלש והחלש מנסה להתגבר ע"י פיתוח שיטות לא מקובלות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *