אלי בר און: ינואר אחרינו – סיכום קורונה למתקדמים

[בתמונה: לולא החיסון זה היה גרוע הרבה יותר... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי vperemencom לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים.

*  *  *

אנחנו כבר יודעים שהמגיפה הזו מאופיינת בגלים, שנמשכים מס' חודשים, ושבמהלך הזמן מתעצמים מאוד:

  • בגל הראשון שנמשך בחודשים פברואר עד יוני בשנת 2020 נפטרו "רק" 330 איש.
  • בגל השני שנמשך בחודשים יולי עד נובמבר בשנת 2020 כבר נפטרו 2,535 איש, כמעט פי 8. זאת למרות השיפור הגדול ביכולות של הרפואה לטפל באנשים ולהציל את חייהם.
  • בגל השלישי הנוכחי - שנמצא עדיין בתחילתו - נפטרו בחודשיים הראשונים של המגיפה 1,931 איש, זאת למרות המצב בו בחודש הקודם הוא ינואר 2021 כמחצית מאוכלוסיית הסיכון בני ה 60+ כבר חוסנה; וכך להערכתי, נחסך מותם של מאות אנשים נוספים.

בתרשים: כמות נפטרים מאז תחילת המגפה, בחלוקה לחודשים:

מנגד הואריאנט הבריטי, שמדביק מהר יותר, צעירים יותר וכך גם ממית יחסית יותר השתלט לחלוטין על המגיפה כך שהשפעתם של החיסונים על מס' הנפטרים הכללי צומצמה מאוד.

להלן הנתונים ההשוואתיים לחודשיים הראשונים בכל גל:

  • בחודשים פברואר מרץ - הם החודשיים הראשונים של הגל הראשון של המגיפה - נפטרו כתוצאה של מגיפת הקורונה 31 איש בלבד.
  • בחודשים יולי אוגוסט הם החודשיים הראשונים של הגל השני של המגיפה נפטרו כבר 616 איש לערך פי 20.
  • בחודשים דצמבר 2020 וינואר שנה זו נפטרו כבר 1931 איש לערך פי 3 מהנתון של הגל השני. זאת למרות השיפור המתמשך באיכות הטיפול הרפואי ובעיקר המצב בו מיליוני איש כבר חוסנו.

בתרשים: השוואת תמותה בישראל ביחס למדינות דמוקרטיות שהדיווחים שלהם אמינים: מדינות מצפון אמריקה ואירופה שהם קבוצת הייחוס... אנחנו ב- 511 נפטרים למיליון נפש:

בנוסף, יש לדעת כי גם מי שחוסנו וחלו, כמעט תמיד לא נפטרים, המחלה אצלם קלה יחסית. המסקנה היא שהמגיפה הזו מתפשטת בגלים שמכפילים את עוצמתם כל מס' חודשים. כולם חייבים להתחסן ולקוות שהחיסון יהיה יעיל נגד כל הואריינטים. המצב בו קיבלנו לפני כל העולם חיסונים רבים אחראי להצלת חייהם של אלפים רבים.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *