אלי בר און: הקורונה במספרים, בראש השנה האזרחית

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי iqbalnuril לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

לאחר סיום 2020, המספרים מספרים על מגפת הקורונה העולמית:

מספר הנפטרים הרשמי כפי שמדווח לארגון הבריאות העולמי הוא מעל ל- 1.8 מיליון.

מס' הנפטרים האמתי גדול פי כמה, להערכתי כ- 5 מיליון נפש. זאת מאחר ומרבית מדינות העולם אינם מפותחות ושם למרבית האוכלוסייה הכפרית וגם לזו שמתגוררת בשכונות העוני הגדולות הסמוכות לערים המרכזיות אין נגישות לבתי חולים משוכללים. אז אין משם דיווחים על גורם המוות.

.

[בתמונה: מתי יחזרו שדות התעופה לשקוק נוסעים? תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Morgengry לאתר Pixabay]

אדגים:

1.

לאתיופיה מדינה ענקית, של 115 מיליון תושבים, מדווחת רשמית על פחות מ- 2,000 נפטרים; וניגריה - המדינה המאוכלסת באפריקה, בכ- 206 מיליון תושבים - כ- 1,300 נפטרים בלבד. זאת, כאשר לדרום אפריקה הקטנה מהם - שמאוכלסת רק בכ- 60 מיליון תושבים - כ 29,000; נפטרים וחברים משם מספרים לי שהמס' האמיתי כפול. זה המצב במרבית המדינות בעולם לרבות במצריים ובסוריה שכנותינו.

2.

במרבית מדינות העולם המפותחות, מס' הנפטרים היחסי למיליון תושב גדול פי 4-2 מזה של מדינת ישראל. אז בארה"ב, בבריטניה, בצרפת, בספרד ובאיטליה, מס' הנפטרים המצטבר למיליון נפש של תושבים, הוא בין 1,000 ל 1,200.

בישראל? עדיין רק 350 נפטרים למיליון תושבים. מדינות רבות נוספות בהם הישראלים היו מרבים לטייל הן אדומות ובחלקם מס' הנפטרים היחסי גדול מאוד.

כך יוון, הולנד, אוסטריה, בולגריה, רומניה, הונגריה, סרביה, סלובניה, צ'כיה, רוסיה, אוקראינה, פורטוגל דרום אפריקה ועוד.

במדינות דרום מזרח אסיה המצב טוב יחסית כך בתאילנד, בפיליפינים, ביפן, בדרום קוריאה, בסין, בטוייאן, באוסטרליה ובניו זילנד וגם באיחוד האמירויות.

בהודו פורמלית המצב טוב; אך אני לא בטוח שהנתונים שלהם אמינים. אין להם שם דיווחים אמינים מהכפרים ומשכונות העוני הצמודות לערים הגדולות אז הודו מסוכנת

[בתמונה: אהבה בימי קורונה... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

מצב החיסונים?

אנחנו המובילים העולמיים ובגדול עם כ- 12 אחוז מהאוכלוסייה, שכבר קיבלו את מנת החיסון הראשונה שלהם. אם יהיו מספיק חיסונים, צפוי שבאפריל הקרוב 2021 מרבית האוכלוסייה שלנו - שרוצה להתחסן - תהיה מחוסנת מהנגיף; ונוכל לחזור לשגרת חיים.

בשאר העולם המפותח לרבות בארה"ב ואירופה תהליך ההתחסנות שם מתנהל לאט מאוד וצפוי להמשך עד סוף השנה.

בעולם הלא מפותח נראה כי לא תהיה התחסנות בהיקף רציני בשנת 2021.

כך שמי שעדיין מרגישים כי הם חייבים לנפוש בחו"ל ויהיו גם מחוסנים, יאלצו להסתפק במדינות ה'ירוקות' של דרום מזרח אסיה ובאיחוד האמירויות, אם תותר אליהם כניסה.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *