קובי ביטר: ספר בראשית – מה טעם פתח בבראשית?

[בתמונה: גּוּר אַרְיֵה יְהוּדָה ... כָּרַע רָבַץ כְּאַרְיֵה וּכְלָבִיא, מִי יְקִימֶנּוּ... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Alexas_Fotos לאתר Pixabay]

[לאוסף המאמרים על 'פרשת ויחי', לחצו כאן]

קובי ביטר הוא איש הי-טק לשעבר (שימש כ‏מנכ"ל‏ בינת סמך - Bynet Semech). כיום, הוא מקדיש את זמנו לחינוך ולהוראה.

*  *  *

הרבה דרשות ופרשנויות אנו מוצאים על מקומו, מטרתו  וחשיבותו של ספר בראשית.

רש"י - רבי שלמה יצחקי, מגדולי הפרשנים, מעלה נושא זה כבר בפסוק הראשון של ספר בראשית, וכך הוא כותב, ואני מצטט:

"אמר רבי יצחק לא היה צריך להתחיל את  התורה אלא מ"החודש הזה לכם" שהיא מצווה ראשונה שנצטוו בה ישראל (פרשת בא, בספר שמות) ומה טעם פתח בבראשית?

משום  "כח מעשיו הגיד לעמו לתת להם נחלת  גוים" שאם יאמרו אומות העולם לישראל ליסטים אתם שכבשתם ארצות שבעה גוים, הם אומרים להם: כל הארץ של הקב"ה היא, הוא בראה ונתנה לאשר ישר בעיניו, ברצונו נתנה להם וברצונו נטלה מהם ונתנה לנו.

במילים אחרות, התנ"ך הינו הספר הנפוץ והמוכר ביותר בעולם מספר לנו שארץ ישראל אכן שייכת לעם ישראל על בסיס ההבטחות שנתן בורא העולם לאברהם יצחק ויעקב. (ומי אמר שהתנ"ך לא אקטואלי). אגב, יש לשים לב שרש"י אומר כח מעשיו הגיד לעמו, היה צריך להיות כתוב כח מעשיו הגיד לאומות העולם אלא, יש פה מסר חשוב: קודם לעמו, קרי כולנו צריכים להכיר ולהאמין בכך ורק אחר כך אומות העולם.

ניתן לחלק את ספר בראשית לשלושה חלקים:

  1. מפרשת בראשית ועד פרשת נח (כולל).
  2. מפרשת לך-לך ועד לפרשת וישלח.
  3. מפרשת וישב עד לפרשתינו-פרשת ויחי, החותמת את ספר בראשית.
  • בחלק הראשון אנו מוצאים את בריאת העולם, את תחילתה הראשונה של  השושלת האנושית, את המעשים הרעים שבני האדם עשו ושבעקבותם נמחו מעל פני האדמה במבול, ואת תחילתם המחודשת של משפחות האדם שנפוצו לכל המקומות בעולם לאחר הסיפור של מגדל בבל.
  • בחלק השני אנו מוצאים בהתחלה את שני האבות אברהם ויצחק, את ההבטחות של הקב"ה לגבי ארץ ישראל ואת תחילתו של המאבק הבלתי פוסק בין ילדי האבות על חלקת ארץ זו, כמו הריב על  בארות המים עם פלשתים. יחד עם זאת אנו מוצאים בפירוש שגם לבני ישמעאל וגם לבני עשו יש נחלה ואולם דרומה מאיתנו. אנו גם לומדים על שנותיו הראשונות של יעקב בבית אביו, בריחתו לארם, שהייתו בבית לבן ועד לחזרתו לארץ ישראל עם שנים עשר בניו.
  • החלק השלישי והמעניין ביותר מתייחס למשפחת יעקב שחיו להם בארץ ישראל ולבסוף ירדו להשתקע בארץ מצרים, את סיפור מכירת יוסף, הגעתו למצרים והגעתו לדרגת משנה למלך שעל פיו "ישק כל דבר" וכל זאת על מנת לבנות את העם, לגרום לערבות הדדית ולחשל אותו. במילים אחרות עם ישראל כעם היה יכול להיווצר רק מחוץ לארץ ולתת לכולם מטרה אחת מאוחדת והיא העלייה כעם לארץ ישראל
 

פרשות השבוע של ספר בראשית

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *