יוסי פיינטוך: "עד כי יבא שילה" או "עד כי יבא שלה"?

[בתמונה: יהודה. האמן: פיליפ דה-ורה. הדפס מתוך אוסף פיליפ מדהרסט של איורי תנ"ך בסנט ג'ורג קורט, קידדרמינסטר, אנגליה. [התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי האמן, פיליפ דה-ורה. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

[בתמונה: יהודה. האמן: פיליפ דה-ורה. הדפס מתוך אוסף פיליפ מדהרסט של איורי תנ"ך בסנט ג'ורג קורט, קידדרמינסטר, אנגליה. [התמונה נוצרה והועלתה לויקיפדיה על ידי האמן, פיליפ דה-ורה. קובץ זה הוא בעל רישיון Creative Commons להפצה, תחת רישיון זהה, גרסה: CC BY-SA 3.0]

הייתכן שהמשיח טרם בא משום שאנו מבקשים אותו בין צאצאי פרץ ולא בין צאצאי שלה?  

[לאוסף המאמרים על 'פרשת ויחי', לחצו כאן]

עודכן ב- 28 בדצמבר 2023

הרב ד"ר יוסי פיינטוך הוא יליד עפולה; בעל תואר שלישי בהיסטוריה אמריקאית מאוניברסיטת אמורי באטלנטה. לימד היסטוריה אמריקאית באוניברסיטת בן-גוריון. הוסמך כרב ב- Hebrew Union College. מחבר הספר U.S. Policy on Jerusalem. משמש עתה כרב במרכז היהודי במרכז אורגון. (JCCO).הרב ד"ר יוסי פיינטוך הוא יליד עפולה; בעל תואר שלישי בהיסטוריה אמריקאית מאוניברסיטת אמורי באטלנטה. לימד היסטוריה אמריקאית באוניברסיטת בן-גוריון. הוסמך כרב ב- Hebrew Union College. מחבר הספר U.S. Policy on Jerusalem. משמש עתה כרב במרכז היהודי במרכז אורגון. (JCCO).

*  *  *

בפרשת ויגש משלים יהודה את התבססותו כמנהיגם הבלתי מעורער של אחיו, ולא במעט בשל אפקט פרשיית תמר, כפי שניסיתי להראות ברשימתי לפרשה זו.

אך גם על ברכת יעקב המאשררת, אל נכון, את מעמדו המיוחד של בית יהודה בישראל עד הלום, יחול אפקט סיפור תמר בו פגשנו בתחילתה של סאגת יוסף. ואכן, אין שני לה לברכת יעקב ליהודה בה מבטיח אבי אומת ישראל לבנו יהודה את שלטונו המלוכני על שאר השבטים "עד כי יבא שילה" (מ''ט, י').

מדוע ייחד יעקב את יהודה לאב בית המלוכה הלאומי?

אליבא ד'מדרש רבא (לספר שמות, פרשה ל') יהודה זכה בכבוד זה משום ששפט נכונה במשפט תמר והוציאה צדיקה ממנו. ועל כן "לא יסור שבט מיהודה ומחקק מבין רגליו." כלומר, אבני הנדבך לשושלת המלוכה העתידית הלא הם צאצאיו של פרץ, בכור תאומי תמר ויהודה בואכה בית דוד – "ויצא חטר מגזע ישי... והיתה עליו רוח ה' " וגו' (ישעיה, י''א, א', ב').

[בתמונה: "צדקה תמר ממני!" תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

[בתמונה: "צדקה תמר ממני!" תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector-Images לאתר Pixabay]

בית המלוכה הישראלי חייב יהיה להיות מוכתם בכתם מוסרי בל ימחק מראשיתו – נסיבות ייבומה של תמר על ידי יהודה, אבי בעלה, ער. ואכן, ברשימת המי ומי בקרב בית יעקב היורד מצרימה בהזמנת יוסף נמצאים גם  בני יהודה "... ושלה ופרץ וזרח – הראשון בנה של בת שוע הכנעני, השניים הלא הם תאומי תמר ויהודה.

והיה ויגאה לבו של מי ממלכי יהודה העתידיים על שאר שבטי ישראל, יוכל כל נתין להפנות את תשומת לבו לתג הקלון שנושא בית יהודה (ותמר) על גבו לעד, או כדברי התלמוד (יומא, כ''ב, ב'): "אין מעמידין פרנס על הציבור אלא אם כן קופה של שרצים תלויה לו מאחוריו שאם תזוח דעתו עליו אומרין לו חזור לאחוריך." אחרי הכל אמה הורתה של שושלת זו, תמר, נאלצה להתחפש "לזונה" ולנאוף לכאורה עם יהודה, אבי בעלה המת כדי להקים לו זרע – זרע בית דוד העתידי ממנו יצא גם המשיח.

אלמלא פרשייה זו אפשר ובן אחר מבני יעקב היה נבחר לשבט המלוכה. ברם, יהודה – היוזם והמוציא לפועל של מכירת יוסף לעבד, או המשעבד הראשון של מי מבני ישראל, הוא הוא יהיה גם אבי "שרש ישי" שיביא לגאולת ישראל הסופית "ואסף נדחי ישראל ונפצות יהודה יקבץ מארבע כנפות הארץ" (ישעיה, י''א, י', י''ב).

תם ולא נשלם – ומשיח עתידי זה אין ועודנו בושש בוא. מדוע אם כן בשש חמורו מלבוא? היתכן שאנו מצפים לו מהמקום הלא נכון בזרע יהודה? 

[בתמונה משמאל: קבר המיוחס ליהודה בן יעקב, הנמצא בלב העיר יהוד. התמונה הועלתה לויקיפדיה, ואושרה לפרסום, ע"י מיכאלי]

דיו רב נשפך על פרושים לפסוק "לא יסור שבט מיהודה ומחוקק מבין רגליו עד כי יבוא שילה" (מ''ט, י'). האם שילה הוא כנויו של המשיח? ואם כן מדוע שם זה?

ישעיהו ליבוביץ' מצטט את תרגום השבעים "עד כי יבוא שלו, עד שיבוא זה אשר לו נועד ונכון הענין"...כלומר: "אין כאן הצבעה מפורשת על משיח, אלא יש מעין ציפייה למישהו שאיננו מוגדר, והוא האדם אשר בו תתגלם ברכתו זו של יעקב אבינו ליהודה" ( שבע שנים של שיחות על פרשת השבוע, עמ' 177).

מאידך גיסא, בעל הטורים מצביע על משה שהגימטריה של שמו זהה לזו של "שילה" כמי שניבא יעקב שיגאל את בני ישראל מעבדות מצרים (זו שהחלה במבט לאחור עם מכירתו של יוסף לעבדות שם). ואני תוהה – האם שילה איננו אלא שלה, בנו השלישי של יהודה מבת שוע אשתו הראשונה? מדוע צריך דווקא פרץ להיות יורשו של יהודה ולא שלה שנולד לפניו, ובהעדר ער או אונן לו הבכורה ולבניו: "בְּנֵי֙ שֵׁלָ֣ה בֶן־יְהוּדָ֔ה עֵ֚ר אֲבִ֣י לֵכָ֔ה וְלַעְדָּ֖ה אֲבִ֣י מָרֵשָׁ֑ה וּמִשְׁפְּחֹ֛ות בֵּית־עֲבֹדַ֥ת הַבֻּ֖ץ לְבֵ֥ית אַשְׁבֵּֽעַ" (דברי הימים א' ד' כ''א).

[בתמונה משמאל: קבר המיוחס ליהודה בן יעקב, הנמצא בלב העיר יהוד. התמונה הועלתה לויקיפדיה, ואושרה לפרסום, ע"י מיכאלי]

הייתכן שהמשיח טרם בא, משום שאנו מבקשים אותו בין צאצאי פרץ ולא בין צאצאי שלה?   

בכרזה: היתכן שמשיח טרם בא, משום שאנו מבקשים אותו בין צאצאי פרץ ולא בין צאצאי שלה? [הכרזה: ייצור ידע]

[הכרזה: ייצור ידע]

[לאוסף המאמרים על 'פרשת ויחי', לחצו כאן] [לאוסף המאמרים על תופעת הירידה מהארץ, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *