אלי בר און: תנו לקשישים את החיסון ראשונים!

[בתמונה: הקשישים חייבים להיות תחילה! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי sabinevanerp לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

בהערכות למהלך של חיסון האוכלוסיה מפני הקורונה, חייבים לבצע תיעדוף; והשאלה הגדולה היא: מיהם שצריכים להיות בעדיפות הראשונה לקבלת החיסונים? התשובה שלי? מי שמצויים בסכנת מוות יהיו הראשונים לקבלת החיסון.

האים הצוותים הרפואיים ובני משפחותיהם? לא, עובדי מערכת החינוך? לא ולא. הם בסכנת הידבקות גדולה מהממוצע אך סביר ש 99% מהם לא יסיימו כתוצאה מהדבקה את חייהם.

הסכנה הגדולה היא לקשישים ומי שיש להם מחלות רקע שמחלישות משמעותית את מערכת החיסון, הם מהווים כ 90% מהנפטרים. מדוע כי הוכח שהסיכוי שלהם להחלים כתוצאה של הפגיעה של הנגיף הוא נמוך פי כמה מהסיכוי של הצעירים. כ- 80% מהנפטרים הם בגילאי 75+.

לכן כאשר יגיעו החיסונים הראשונים מחו"ל אזי יש לחסן את האוכלוסייה הבוגרת לפי גיל, להתחיל מגיל 90+ ולהמשיך מייד לגילאי 80+. רק אחר כך ותהיה כאן עיקוב של חודשיים, יש לחסן את השאר לפי סדר עדיפות שיקבע.

[בתמונה: קשישים תחילה! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

להערכתי, חיסון האוכלוסייה המבוגרת יוריד מייד את שיעור התמותה הארצי בכ- 80% וישחרר את המשק לכלכלה, מסחר, תרבות, ספורט וחינוך ברמה סבירה ועדיין תחת מגבלות של שמירת מרחק ומסכות.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *