הרן פינשטין: הפור נפל בבית המשפט העליון

[בתמונה: יוליוס קיסר... הפור הופל! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Various-Photography לאתר Pixabay]

הרן פינשטין הוא שופט בדימוס. משנת 1991 הוא מרצה בחוג לקרימינולוגיה באוניברסיטת בר אילן. מחבר הספר "הגמילה מהגלימה. מרשימותיו של שופט בעיר שדה".

*  *  *

"הפור הופל" - משפט זה מיוחס ליוליוס קיסר אשר אמר אותו על גדות נהר הרוביקון לפני שהחליט לחצותו בניגוד להחלטת הסנט הרומי.

בישראל, הפור הופל כאשר בית המשפט העליון החליט לדון בעתירה נגד חוק היסוד המסדיר את הסכם הרוטציה בין מפלגות הליכוד וכחול לבן ומקים את הממשלה הרחבה הנוכחית.

הפור המשיך ונפל כאשר בית המשפט לא רק שמחק את העתירה על הסף, אלא העביר את הדיון להרכב רחב של תשעה שופטים.

הפור ממשיך ליפול הואיל ואין בנמצא ולו שופט או שופטת אחד/אחת אשר יודיע/תודיע כי הוא/היא מסרב/ת להשתתף בהרכב שבעתירה זו.

מכאן ואליך עסקינן רק בטכניקה. העוזרים המשפטיים והמתמחים של תשעת השופטים יתבקשו לשבת בספרייה או לצלול לתוך המחשבים ולהציג לשופטים פסיקה רבה כדי לכתוב את חוות דעתם.

מבחינתי, אין כל חשיבות לתוצאה, היינו, אם עתירה תתקבל או תדחה. המעטפת המשפטית היא מעטפת בלבד. המהות נקבעה ברגע שהעתירה לא נמחקה!

[בתמונה משמאל: יוליוס קיסר... הפור הופל! תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי efrye לאתר Pixabay]

המהות המשפטית היא כי בית משפט יעסוק - בניגוד למקובל - בהסכמים פוליטיים. חוק היסוד הנ"ל אינו אלא ביטוי להסכם פוליטי. הא, ותו לא.

מכאן גם ברור כי כל הפרשנים העוסקים בסוגיה זו והדנים בשאלה האם יש לבית משפט סמכות לבטל חוק יסוד אם לאו [ולדעתי דין כל חוק כדין חוק יסוד] - כל אלה מחמיצים את העיקר.

.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *