אבי ברוכמן: ארבל אלוני רוצח דרק רוט ז"ל חוזר לבית הסוהר

[בתמונה: ארבל אלוני בבית המשפט. התמונה היא צילום מסך מכתבת 'כאן 11']

ד"ר אבי ברוכמן שירת במשטרת ישראל בתפקידי פיקוד מטה והדרכה. בתפקידו האחרון שימש כראש המחלקה לשיטור קהילתי, בדרגת ניצב משנה. הוא עוסק במחקר ייעוץ והוראה בתחומי קרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק.

*  *  *

ארבל אלוני שרצח את נהג המונית דרק רוט ז"ל מהרצליה, בשנת 1994 – חוזר לבית הסוהר... השבוע, הורשע במחוזי בת"א, ארבל אלוני בביצוע הונאה במילוני שקלים ביחד עם שותפים, וירצה במסגרת הסדר טיעון 28 חודשי מאסר (מורג, 2020).

ארבל אלוני ביחד עם שותפו משה בן איבגי זכורים לנו מהרצח שזעזע את מדינת ישראל ב- 9 בינואר 1994, הוא רצח נהג המונית מהרצליה. השניים, קטינים, בני 14, האחד בן לעורך דין, " בן טובים", והשני ממשפחה "קשת יום" למדו יחד בבית ספר בהרצליה, למרות הרקע השונה נהיו לחברים טובים. הם, עלו למונית וירו בנהג דרק רוט, 5 יריות מאקדח התופי שהיה ברשותם.. עד היום לא ידוע מי משניהם לחץ על ההדק ברצח האכזרי והנורא הזה.

שני הצעירים הורשעו ברצח ונגזר עליהם עונש 16 שנות מאסר בפועל. תחילת מאסרם היה בכלא "אופק" לבני נוער ובהמשך בכלא "השרון" כששניהם חולקים תא משותף.

בנימה אישית...

לאחר שסיימתי את לימודי התואר הראשון בקרימינולגיה (בקבוצת האקדמיזציה הראשונה לקציני משטרה שיזם המפכ"ל יעקב טרנר, אז, ראש אגף כוח אדם במשטרה עם אוניברסיטת בר אילן), יזמתי ופיתחתי מגמה במערכת החינוך העל יסודית של "לימודי משטרה וקרימינולוגיה", שאושרה על ידי משרד החינוך כתוכנית ייחודית. את הפיילוט הראשון ביצעתי בתיכון ע"ש גינזבורג בעיר יבנה. חלק מתוכנית הלימודים שאושרה היו מפגשים של התלמידים עם גורמי מערכת אכיפת החוק.

לאחר שתלמידי התיכון במגמה למדו את התחומים התיאורטיים של תאוריות בקרימינולוגיה ופנולוגיה (תורת הענישה), העברתי להם הכנה מתאימה ותיאמתי להם ביקור בשרות בתי הסוהר, בכלא "אופק" לבני נוער שהורשעו ונשפטו למאסר. בביקור זה נפגשו תלמידי המגמה לשיחה בלתי אמצעית בחדר אחד עם אלוני ובן איבגי, שני רוצחי נהג המונית. המפגש היה מרתק, התלמידים הכינו שאלות מראש על סמך הידע התיאורטי שלמדו ושני הרוצחים ענו להם בצורה מאד כנה. אירוע מטלטל שנחרט בזיכרוני עד היום. בהמשך, פיתחנו מגמה זאת ביוזמת המשטרה והתוכנית הופעלה בכמה עשרות בתי ספר תיכוניים.

חוזרים לפשע...

בפברואר 1998 מקבלים שני הרוצחים חופשה מהכלא למשך 72 שעות. לאחר ביקור במשפחותיהם, הם נפגשים בהרצליה, מתכננים ביצוע שוד, מצטיידים בציוד מתאים, כפפות ,כובעי גרב, סכין, אקדח פיקות ועוד. היעד הראשון, חנות תכשיטים שלא צלח. היעד השני חנות מכולת שכונתית. אלוני עם כובע גרב מצמיד את אקדח הפיקות לראשה של המוכרת, ומורה לה לפתוח את הקופה, חותך באמצעות הסכין שהייתה עימו את חוט הטלפון, גונב 400 שקלים ובורח מהמקום עם חברו. נגד השנים לאחר חקירה שנעשתה הוגש כתב אישום, הם כפרו באשמה. בחודש אפריל 2000 מרשיע אותם השופט ג'ורג' קרא וגוזר עליהם 5 שנות מאסר נוספות על 16 שנות המאסר שנגזרו עליהם בגין הרצח [ת"פ (ת"א) 10316/98 מדינת ישראל נגד ארבל אלוני (פורסם בנבו 3.4.2000)]

כאן המקום להזכיר את הסוציולוג והקרימינולוג אדווין סאתרלנד שפיתח לפני שנים רבות את תיאוריית "ההתחברות הדיפרנציאלית" וטען שרוב ההתנהגות העבריינית היא התנהגות נלמדת, כאשר העבריין נמצא במגע אינטנסיבי עם עבריינים אחרים, ובית הסוהר הינו האקדמיה הטובה ביותר לפשע ועבריינות.

בן איבגי נמלט לחול...

האסיר בן איבגי חובר בכלא לעבריינים אחרים. הוא מבקש לצאת לחופשה ונענה בשלילה משרות בתי הסוהר. האסיר פונה לבית משפט מחוזי וזה מאשר לו את חופשתו. מצויד בדרכון מזויף הוא מגיע לנתב"ג ממריא למדריד ומשם לארגנטינה. זה היה במאי 2004. לוקח כמעט עשור שנים עד שבן איבגי חוזר לישראל אחרי פעילות אינטנסיבית של פרקליטות המדינה ומדינת ישראל להסגרה  מול השלטונות בארגנטינה (לברטוב, 2018).

ארבל אלוני מרצה את עונשו , מתחתן, ומסתבך שוב בפלילים ומשתחרר...

ארבל אלוני לא נמלט מאימת הדין וממתן הדין על מעשיו וממשיך לרצות את עונשו בכלא. הוא, מכיר סטודנטית לחינוך בשם שרון, אותה פגש כשהגיעה לראיין אותו בכלא על עבודה אקדמית שכתבה בתחום מצוקת בני נוער, לאחר מערכת יחסים שהתקיימה מספר שנים הם מחליטים להתחתן. אלוני מתאמץ להוכיח כי הוא נמצא בהליך שיקום ומתחרט על מעשיו. יומו מתחיל בשעות הבוקר המוקדמות, הוא מגיע לאגף החינוך בכלא שם הוא עוזר לצוות ללמד את האסירים קרוא וכתוב ומכין מערכי שיעור. בשעות הפנאי הוא לומד על לימודי מחשבים, מנהל עסקים וסטטיסטיקה כדי להוציא תואר ראשון באוניברסיטה הפתוחה. בחגים ובאירועים יש לו תפקיד קבוע - הוא מכין מצגות של צוות הסוהרים (Ynet,2005)

בשנת 2008 במסגרת חגיגות ה-60 למדינת ישראל, מבקש אלוני חנינה מהנשיא דאז, שמעון פרס. בקשת החנינה נדחית עי הנשיא. גילה רוט אלמנתו של נהג המונית אמרה באמצעות עורך דינה "...לא זכאי הרוצח להקלה כלשהיא בגין המעשה החמור ביותר שביצע" (סוסנקו, 2008).

בשנת 2013 שוב מסתבך אלוני בפלילים. בעת שעסק בעבודות שיקום באזור התעשיה בחולון ביצע עבירות של הונאה בכרטיס אשראי, קבלת דבר במרמה והפרעה לשוטר במילוי תפקידו. הוא נדון לשנת מאסר בפועל , שישה חודשים הצטברו לתקופת המאסר שריצה (גינת,2014).

ב 8 ביולי 2015 משתחרר אלוני מהכלא, כשמהעונש המצטבר שלו לא הופחת אפילו יום אחד.

אחרית דבר...

המקרה של ארבל אלוני ושותפו לרצח בן איבגי מרתק בהיבט הקרימינולגי. עמיתי - המתעניינים והעוסקים בתחום הקרימינולוגיה ומערכת אכיפת החוק - יכולים להסתייע בסיפור זה להבנת מושגים ותיאוריות בקרימינולוגיה כמו: "קריירה פלילית", גיל תחילת עבריינות, עבריינות בני טובים, "התחברות דיפרנציאלית", תיוג (המתויג הוא זה שהוצמד אליו בהצלחה התג של עבריין), שיקום, רצדיביזם, חנינת אסירים, הסגרת עבריינים מחו"ל, ועוד...

וכפי שפתחנו את המאמר מהידיעה של השבוע האחרון, אחרי 5 שנים שוב חוזר ארבל אלוני לרצות עונש מאסר בכלא. האם בפעם האחרונה? ימים יגידו...

מקורות והעשרה

  • גינת, ג (2014) רוצח דרק רוט נידון לשנת מאסר על הונאה באשראי. ואללה חדשות 19/5/2014
  • לברטוב, ג (2018) פושעים ללא גבולות. בהוצאת ידיעות אחרונות.
  • מורג, ג (2020) " רוצח דרק רוט הורשע בהונאה ויחזור לכלא "
  • סוסנקו, ז (2008) אחרי 14 שנה: רוצח דרק רוט מבקש חנינה מעריב 29/7/2008
  • ת"פ (ת"א) 10316/98 מדינת ישראל נגד ארבל אלוני (פורסם בנבו 3.4.2000)
  •  " ארבל אלוני, רוצחו של דקר רוט מתחתן"(Ynet,2005)

 

2 thoughts on “אבי ברוכמן: ארבל אלוני רוצח דרק רוט ז"ל חוזר לבית הסוהר

  1. עונש מוות היה פותר הקבה הוצאות כספיות למדינה והרבה פחות עוגמת נפש לציבוק

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *