יצחק אדיג'ס: כולנו חיים במשבר בריאות עולמי גדול

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי geralt לאתר Pixabay]

[למאמר המקורי של פרופ' יצחק אדיג'ס (באנגלית) בבלוג שלו, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

פרופ' יצחק אדיג'ס הוא מהחשובים במומחי הארגון של סוף המאה העשרים ותחילת המאה העשרים ואחת, וזהו הבלוג האישי שלו, המתורגם לעברית. [בתמונה משמאל; יצחק אדיג'ס, צלם לא ידוע, מתוך אתר VK)

*  *  *

כולנו חיים במשבר בריאות עולמי גדול; ומשבר המגיפה אינו חדש. לפני הקורונה היה SARS; ולפני כן MED; ולפני כן הבהלה של ה- EBOLA; ולפני כן השפעת הספרדית; ולפני כן הכולרה. אבל יש משהו חדש: המרווח בין משבר מגיפה אחד למשנהו הולך ומתקצר!

  • מהכולרה לשפעת הספרדית זה לקח שלוש מאות שנים.
  • מהשפעת ועד לסארס רק שישים שנה.
  • ומהסארס לקורונה הרבה פחות.
אני מניח, שאחרי הקורונה  יהיה לנו עוד משבר מגפה ובקרוב. מה קורה בעצם? היקום הוא מערכת מורכבת ענקית אחת המורכבת מתתי-מערכות; וכל תת-מערכת מורכבת מתתי-תת-מערכות משלה ויש להם בתמורה שוב את תת-המערכות שלהם.

מערכות לא משתנות באותה מהירות. וזה חל גם על תתי-מערכות, שהן מערכות בפני עצמן תוך התייחסות למערכת גדולה יותר.

זה יוצר התפוררות. התפוררות מתבטאת במה שאנחנו מכנים בעיותהפתרון לא יכול להיות לעצור את השינוי. שינוי קורה עם הזמן ולא ניתן לעצור את הזמן. אז הפתרון חייב להיות אינטגרציה. כאשר האינטגרציה אינה מתרחשת, מכיוון שהשינוי נמשך, ההתפוררות נמשכת והבעיה הופכת בסופו של דבר למשבר.

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן] [להרחבת המושג, 'מערכת מורכבת', לחצו כאן] [להרחבת המושג: 'התפוררות', לחצו כאן]

אם השינוי מואץ, ההתפוררות מואצת, הבעיות מתרבות מהר יותר, ואם לא מטפלים בהן, משברים רודפים אותנו מהר יותר.

האנושות היא תת-מערכת של כדור הארץ. אנו מאכלסים את כוכב הלכת בתתי-מערכת אחרות, עולם החי, עולם הצומח, במים ובאוויר. איך האנושות מתנהגת מול תת-מערכות אחרות? אנו מנצלים אותם לטובתנו משפרים את רמת החיים שלנו ותוך כדי התפרקות כדור הארץ על ידי השמדת הסביבה.

משברי המגפה הם מסר: תפסיק להתפרק. מכיוון שאיננו מקבלים את המסר ומשתמשים רק בעזרי להקה המכונים חיסונים המשרתים משבר מגפה אחד בכל פעם, הם ממשיכים לרדוף אותנו והורגים מיליונים מאיתנו ללא אפליה בגלל דת, מין, שיוך אתי או הרשעות פוליטיות ואומרים לנו "התעוררו למעלה: אתם אחד. ההבדלים הם רק על פני השטח. הוכחה? אתם פגיעים באותה מידה."

ומשברי המגפה ימשיכו לבוא ולהתחזק הרבה יותר בכל פעם, ויהרגו יותר ויותר ויותר עד שלבסוף נקבל את המסר: עלינו לעבוד ביחד: להכיר את ההבדלים זה בזה ולכבד אותם מכיוון שבבסיס אנו זהים. עלינו לשתף את השפע שאנו יוצרים יחד, כדי שיהיה לנו אינטרס משותף. אחרת, המגיפה תימשך. ונמשיך לעשות זאת עד שנתעורר ונכיר שכולנו איש אחד. אנושיות אחת. עולם אחד.  

עוד בהקשר זה בספרי, The Power of Opposites (כוחם של ניגודים; ראו תמונת כריכה למעלה משמאל).

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *