אלי בר און: איש איש לנפשו

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי mohamed_hassan לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

רבותי, צר לי, את המלחמה הזו כבר הפסדנו. במלחמה נגד נגיף הקורונה התוצאה ברורה, אנחנו כבר הפסדנו. לצערי הרב זו התוצאה הוודאית לחודשים הקרובים.

סביר שיהיו עוד אלפי נפטרים ועוד עשרות אלפי חולים ושחלקם יסבלו עוד שנים ויתכן שעד סוף ימי חייהם מהנזקים הבריאותיים הקטנים או הגדולים של מחלת הקורונה.

המצב הכלכלי של מיליונים הורע לתקופה של שנתיים+; ויתכן שחלקם של האנשים לא יצליחו גם בעתיד לאחר שהאוכלוסיה תחוסן להתאושש כלכלית. כתוצאה מכך נוצרות גם בעיות אישיות ופסיכילוגיות שיכבידו על בודדים וגם על משפחות.

אז מי אשם? הממשלה?

בהחלט ניתן היה להתנהל טוב ויעיל יותר, להיכנע פחות ללחצים האינטרסנטיים של הסקטורים השונים, גם ללחצים של הציבורים השונים בעם הזה; אבל, ההשפעה של כך הייתה להערכתי שולית. האשם העיקרי הוא הציבור הישראלי שהוא בהגדרה ציבור לא ממושמע, ציבור שחלקו הגדול מצפצף על ההנחיות וחלקו האחר גם מתחכם להם באמצעות קומבינות ואילתורים.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי Clker-Free-Vector -Images  לאתר Pixabay]

אשמה תורמת היא גם של המערכות הפוליטיות והמשפטיות, שמאופיינות ב 20 השנים האחרונות בחוסר משילות גדול ביחס למצב שמתקיים במדינות דמוקרטיות אחרות. אנשים רבים מאוד כאן מצפצפים על המשטרה ועל הפקידים ועל הפקחים של הרשויות המקומיות. מערכת התביעה והמשפט שלנו לא נותנים גיבוי מספק למערכת האכיפה בכך הם מעודדים את האנרכיה.

תאמרו אבל אנחנו מדינה דמוקרטית?. אנחנו לא סין או רוסיה... נכון אך כך גם נורווגייה, דנמרק, פינלנד וצכייה מדינות דמוקרטיות בסדר גודל של מדינת ישראל. אלה מדינות שלהן תרבות דומה (לא כבדרום מזרח אסיה סינגפור, דרום קוריאה, טייוואן וכד') ולהם אוכלוסיה מבוגרת יותר משלנו, ולמרות זאת התוצאות שלהן טובות פי כמה. לדוגמה, בנורווגייה כרבע ממספר הנפטרים ביחס לזה של מדינת ישראל.

אני חוזר לדברי אחד העם בוויכוח עם הרצל, כתוצאה של אלפי שנות גלות, נדודים ורדיפות: "העם הזה חולה בנפשו" הקמת המדינה לא תחסל את החולי הזה.

לא תיתכן הצלחה במאבק בקורונה ללא משמעת כללית של האוכלוסייה וללא אמצעים יעילים לאכיפת המשמעת. מעניין, מרבית הישראלים שחיים ומבקרים במדינות ממושמעות לא מעזים להפר שם את הכללים, יש שם קנסות כבדים ולעיתים בית סוהר והוא מפחיד.

אז לסיכום, האמת היא שבמלחמה הזו הפסדנו ואיש איש למשפחתו ולנפשו!

[בתמונה: איש איש לנפשו... תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי un-perfekt לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על הקורונה והשלכותיה באתר 'ייצור ידע', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

One thought on “אלי בר און: איש איש לנפשו

  1. תמיד היו מגיפות על פני-כדור הארץ וכך ממשיך גם בהווה, מפני-שהאדם חי וניזון בצורה בלתי טבעית שנוגד את הטבע האנושי המקורי. ברם, בעבר המגיפות היו מקומיות, כי לא היו כלי-תחבורה מהירים כמו מטוסים ורכבות שמעבירים את הנגיפים למרחקים במהירות גדולה יחסית כמו בהווה. לכן, החלשים נפגעים ראשונים והחזקים מצליחים לשרוד ולהתחסן. זאת הדרך של הטבע לברירה טבעית שמשמרת את כל בעלי-החיים כולל האדם. אני מקווה ש"האדם החושב" יצליח להגיע להבנה בצורך הדחוף לחיים טבעיים ותזונה טבעית שיבטיחו את המין האנושי על פני-כדור הארץ.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *