עופר בורין: תהילים, פרק טז – נגדי או בעדי

[בשבילי, זה מזמור לאישה שבעדי. מזמור לדפנה... מקור התמונה: פייסבוק]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

11 פסוקים במזמור טז. הפסוק השמיני היה בשבילי המפתח להבנתו: ח שִׁוִּ֬יתִי יְהוָ֣ה לְנֶגְדִּ֣י תָמִ֑יד כִּ֥י מִֽימִינִ֗י בַּל־אֶמּֽוֹט׃

 ראיתי הרבה מהמפרשים מתלבטים על פירוש המילה "שוויתי". נחה דעתי שכנראה מדובר על מצב תמידי של תודעה. משהו שאדם חש בו כל הזמן. אבל מדוע "לנגדי"? מדוע ה' אינו "בעדי"? או "בעזרתי"?

מכאן הדרך לספר בראשית פרק ב' הייתה קצרה: 

כ וַיִּקְרָ֨א הָֽאָדָ֜ם שֵׁמ֗וֹת לְכָל־הַבְּהֵמָה֙ וּלְע֣וֹף הַשָּׁמַ֔יִם וּלְכֹ֖ל חַיַּ֣ת הַשָּׂדֶ֑ה וּלְאָדָ֕ם לֹֽא־מָצָ֥א עֵ֖זֶר כְּנֶגְדּֽוֹ ׃

כד עַל־כֵּן֙ יַֽעֲזָב־אִ֔ישׁ אֶת־אָבִ֖יו וְאֶת־אִמּ֑וֹ וְדָבַ֣ק בְּאִשְׁתּ֔וֹ וְהָי֖וּ לְבָשָׂ֥ר אֶחָֽד׃

[בתמונה: "כד עַל־כֵּן֙ יַֽעֲזָב־אִ֔ישׁ אֶת־אָבִ֖יו וְאֶת־אִמּ֑וֹ וְדָבַ֣ק בְּאִשְׁתּ֔וֹ וְהָי֖וּ לְבָשָׂ֥ר אֶחָֽד׃". תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי melancholiaphotography לאתר Pixabay]

גם האישה מתוארת שנבראה לאדם להיות לו עזר "כנגדו". אין חייו שלמים כבודד. בשבילי, כאדם שאינו מאמין, יש כאן פתח להבנה עמוקה על הקשר ההדדי ביני ובין אשתי, ביני ובין משפחתי, ביני ובין חברי, ובכלל לקשר בין אנשים. אנחנו אמורים להיות "עזר כנגד" זה לזה ואז לא ניפול.

המזמור מתאר מצבים בהם המאמין נסמך על אלוהיו. ניתן לראות זאת גם אחרת: ב אָמַ֣רְתְּ לַֽיהוָה אֲדֹנָ֣י אָ֑תָּה טוֹבָתִ֗י בַּל־עָלֶֽיךָ׃

ומי טובה לי במהלך חיי – אשתי. והטובה שהיא נותנת לי אינה תלויה בדבר, והיא הקובעת בדברים החשובים.

ה יְֽהוָ֗ה מְנָת־חֶלְקִ֥י וְכוֹסִ֑י אַתָּ֗ה תּוֹמִ֥יךְ גּוֹרָלִֽי׃ ואכן אשתי היא עיקר מנת חלקי בעולם ושנינו תומכים בגורלנו.

 ו חֲבָלִ֣ים נָֽפְלוּ־לִי בַּנְּעִמִ֑ים אַף־נַחֲלָ֗ת שָֽׁפְרָ֥ה עָלָֽי׃  נכון, גם חבלים (קשיים) הם מנת חלקנו. אבל אנחנו משתדלים לטפל בהם באהבה.

ז אֲבָרֵ֗ךְ אֶת־יְהוָה אֲשֶׁ֣ר יְעָצָ֑נִי אַף־לֵיל֗וֹת יִסְּר֥וּנִי כִלְיוֹתָֽי׃ כן. בהחלט מוכר, שאנחנו מסייעים זה לזה ברגעים קשים, בלילות דאגה ללא שינה ובדילמות שהחיים מזמנים לנו.

[התמונה משמאל היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי soliejordan לאתר Pixabay]

ח שִׁוִּ֬יתִי יְהוָ֣ה לְנֶגְדִּ֣י תָמִ֑יד כִּ֥י מִֽימִינִ֗י בַּל־אֶמּֽוֹט׃ אולי לא תמיד, אבל בהחלט אשתי משפיעה על חיי ונמצאת מול עיני ומחשבתי יומיום.

ט לָכֵ֤ן׀ שָׂמַ֣ח לִבִּי וַיָּ֣גֶל כְּבוֹדִ֑י אַף־בְּשָׂרִ֗י יִשְׁכֹּ֥ן לָבֶֽטַח׃ ולאור כל זאת, אני שמח בחלקי, מאושר מהכבוד שיש בינינו וכאשר אמות, בשרי ינוח ברוגע מתוך ידיעה שהילדים שלנו ימשיכו את דרכנו ויפתחו אותה בדרכם שלהם.

ומכאן, ההבטחה: יא תּֽוֹדִיעֵנִי֮ אֹ֤רַח חַ֫יִּ֥ים שֹׂ֣בַע שְׂמָחוֹת אֶת־פָּנֶ֑יךָ נְעִמ֖וֹת בִּימִינְךָ֣ נֶֽצַח׃ בימינך נצח, קרי, תמיד אהיה לך לעזר. תמיד אשתדל להביא שמחה לביתנו. תמיד לימינך.

בשבילי, זה מזמור לאישה שבעדי. מזמור לדפנה!

[בשבילי, זה מזמור לאישה שבעדי. מזמור לדפנה... מקור התמונה: פייסבוק]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן] [לקובץ המאמרים על מורכבות האהבה, לחצו כאן]

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *