אלי בר און: אימת הטילים המדויקים – ראש הממשלה באו"ם

[התמונה היא צילום מסך]

[לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

אימת הטילים המדויקים... זו משמעות נאומו החשוב של ראש הממשלה, הערב בעצרת האו"ם, מה למעשה הוא אמר?

1, סכנת הטילים המדויקים שברשות ארגון החיזבאללה - הוא הארגון השולט במדינת לבנון - מתגברת כל יום. תהליך השדרוג של הרקטות הכבדות והלא מדויקות שברשותם, והפיכתם לטילים מדויקים, נמשך כל העת. העבודה מתבצעת, בעיקר, מתחת לאתרים מאוכלסים בצפיפות בבירת לבנון, ,ביירות ובישובים אחרים.

2, איראן ממשיכה 'לדהור' בדרך ליצור נשק גרעיני. זאת באמצעות העשרה מהירה של כמויות גדולות של אורניום, כמויות שיספיקו להם כדי להרכיב מס' פצצות גרעיניות כל שנה.

כל זאת ללא קשר למגיפת הקורונה העולמית שפוגעת בעולם, בנו וגם בלבנון ובאיראן.

[לכתבה של דני זקן בגלובס, לחצו כאן]

לגבי הנשק הגרעיני, אין מה להרחיב. כל בר דעת מבין שאם יהיה נשק גרעיני לאיראן וגם טילים ארוכי טווח, בהם הנשק הזה יהיה מותקן, זה יהיה מזרח תיכון אחר, מאוים מאוד מסוכן מאוד לתושביו.

אז מה כל המהומה סביב פרויקט שדרוג הטילים?

לארגון החיזבאללה, כך לפי מקורות זרים, יש כבר היום אלפי רקטות כבדות שפזורות ברחבי לבנון; ומטרתם היחידה היא לפגוע בתושבי מדינת ישראל. לחלקם של הרקטות הכבדות - רקטות מסוג זלזל - יש ראש נפץ רב עוצמה ביותר במשקל של כ- 600 ק"ג. ראש נפץ כזה יכול, באמצעות פגיעה ישירה, להחריב בניין שלם על יושביו. חלקן הם הרקטות ארוכות טווח שמגיעות גם לאזור המאוכלס במדינה הוא אזור תל אביב.

אבל למזלנו בהגדרה, ה'זלזל' הן רקטות מאוד לא מדויקות, הן פוגעות בעיגול גדול, לעיתים במרחק של מס' ק"מ מהמטרה שתוכנן שיפגעו בה. במלחמה את חלקם כלל לא יהיה צורך ליירט; כי סביר שהמערכת שנועדה ליירוט תזהה באמצעות המכ"מ כי הרקטות תנחתנה ותפגענה בשטחים פתוחים, באזורים לא מאוכלסים. השאר כן יפגעו בשטח העירוני ואותם חייבים לנסות וליירט כי הם רקטות מסוכנות לחיי אדם. סביר, כי רק רקטות מעטות מאוד מהן תפגענה, אקראית, במבנה מאוכלס כלשהו ותגרומנה לאבדות ולנפגעים, גם בקרב מי שיהיו לפי ההנחיות בממ"דים, במרחבים הממוגנים (עדיף במקלטים, למי שיש). אתם חייבים לדעת כי המרחבים המוגנים והממדים לא נועדו להגן בפני פגיעות ישירות בעוצמה כזו!

שאר הרקטות תפגענה במרחק, קרוב או רחוק, יותר מהמבנים. ודאי שהן תגרומנה לנזק כבד לרכוש פרטי וציבורי; אך הן לא תסכנה את חייהם של מי שישהו בממ"דים ובמרחבים מוגנים, כחדרי מדרגות ומעליות. הסבירות שמטחי רקטות כבדות כנ"ל יפגעו במיתקן חיוני וינטרלו אותו נמוכה מאוד.

פרויקט הדיוק הטילים האירני שמתבצע בשנים האחרונות בלבנון, באתרים אותם ציינו ראש הממשלה ודוברי צה"ל, משנה כליל את רמת האיום ומעצים אותו עשרות מונים. בהשקעה קטנה יחסית של זמן וכסף ניתן להתקין על הרקטות ה'טיפשות' ראשי ביות וכנפונים, שידייקו אותם פי 100. לאמור במקום שהרקטות תפגענה בסביבת המטרה, ברדיוס ובמרחק של עד מס' ק"מ, הן כעת תפגענה, בוודאות, במטרה מוגדרת מראש, עוד טרם ששוגרו, וברדיוס של עשרות מטרים. כך, יכול האויב להחריב בקלות יעדים חיוניים אסטרטגיים וסימלי לאום; לבצע פגיעה מתוכננת מראש במגדלים גבוהים; ועוד.

[לכתבה המלאה של אור הלר ב'ישראל דיפנס', לחצו כאן]

כבר עתה, כ- 100 רקטות זלזל כבדות הן גם מדויקות. הן כבר הוסבו לטילים מדויקים; שכשישוגרו נגדנו, יגרמו להרג ולנזק גדול יותר מזה של כ- 1000 רקטות זלזל "טיפשות". זה שינוי אסטרטגי לרעה, שינוי חמור מאוד במצבנו הביטחוני וכאן לא יעזרו לנו סוללות הטילים נגד טילים. ודאי שהם יקטינו במעט את רמת הפגיעה אך הם לא ימנעו אותה, לא יצליחו ליירט טילים מדויקים רבים.

למרות המאמץ הראוי לשבח של ראש הממשלה, מדינות העולם לא תעזורנה לנו 'להוציא את הערמונים מהאש', ולא תתערבנה בנעשה בלבנון, כדי להגן עלינו. כמו תמיד אם יאיימו עלינו ואם נותקף נאלץ לסמוך רק על עצמנו.

חבל שלא השכלנו לפתח ולרכוש לפני שנים מערכות יירוט מבוססות לייזר, כי אז מצבנו היה אחר.

[בתמונה: צפוי שההרג והנזק - שיגרמו עשרות אלפי הרקטות והטילים שינחתו כאן - יהיו בממדים תנ"כיים... הכרזה: ד"ר אלי מירון. התמונה הימין היא נחלת הכלל. התמונה השמאלית היא צילום מסך מהטלוויזיה האיראנית]

[לאוסף המאמרים על חימוש מדויק לכוחות היבשה, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *