אלי בר און: שוב הפצצה בסוריה ושוב הסורים טוענים שיירטו את מרבית הטילים. באמת?

[מערכת פנצ'ר 1. מקור התמונה: היצרן]

אלי בר און הוא כלכלן המתמחה בניתוח מערכות וחקר ביצועים

*  *  *

שוב הפצצה בסוריה ושוב הסורים טוענים שיירטו את מרבית הטילים. באמת? אינני יודע מה נכון וכמה נכון, אבל זה בהחלט הגיוני. אסביר.

הפצצות והטילים המדויקים משוגרים ממרחק רב מהמטרה עשרות ק"מ ולעיתים גם ממרחק גדול יותר, זאת כדי לא לסכן את הטייסים ומטוסים מאש טילי הנ"מ ארוכי הטווח.

הפצצות שמוטלות מהמטוסים מצוידות בכנפיים; והם דואות לכיוון המטרה מגובה רב ובמהירות לא גבוהה במיוחד. הטילים קצת יותר מהירים, ויכולים לטוס בגובה נמוך יותר. לכן, קשה יותר לירטם.

הסוללות הרגילות של הטילים נגד מטוסים לא יעילות נגד מטרות קטנות מהסוג הזה. אז הרוסים פיתחו מערכת יירוט ניידת נגד רקטות פצצות אוויר וטילים, מערכת שמותקנת על משאית כבדה או על טנק (ראו התמונה בראש המאמר). להערכתי זו כנראה המערכת היעילה בעולם ליירוט מטווח קצר של פצצות וטילים. שם המערכת פנצ'ר 1 והיא מכונה במערב sa22המערכת נחשבת ליעילה ונמכרת במיליארדים למדינות רבות כולל למדינות מערביות כאיחוד האמירויות.

האם ניתן להתגבר על המערכת או לחליפין להשמיד אותה? ודאי אין סוללת טילים שלא ניתן לפגוע בה. אבל, אין ספק שהמערכת הזו - שלהערכתי אינה נופלת ביכולתה ממערכת כיפת ברזל שלנו (בתמונה למטה) - תצליח ליירט חלק מהמתקפה.

[בתמונה: המערכת אינה נופלת ממערכת כיפת ברזל שלנו... המקור: אתר צה"ל]

היתרון של המערכת הזו הוא שכל המרכיבים נמצאים על רכב אחד: מכ"מ, 12 משגרי טילים, מרכז חישוב, שליטה ובקרה וגם 2 תותחים מהירי ירי שמשמשים את הצוות גם להגנה עצמית. כך, בנוסף ליכולת לפעול עצמאית, מס' משאיות נושאות טילים יכולות להתחבר למערך הגנה אזורית על שטח נרחב בדיוק כמו בכיפת ברזל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *