עומר אדם נותן לנו שיעור במדינאות מזרח תיכונית

[בתמונה: עומר אדם בהופעה... המקור: פייסבוק]

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

ב- 18 ביוני 2020 הקליט הזמר עומר אדם ברכה למעריציו באיחוד האמירויות; מן הסתם כדי לזרז את האפשרות של הזמנתו להופיע שם.

המוסיקה המזרחית התוססת וסדרות הטלוויזיה שלנו, הפכו, מסתבר לגשר שבין בין ישראלים לצעירי המזרח התיכון; ויש שם צעירים ששומעים מוסיקה ישראלית ולומדים עברית מסדרות טלוויזיה ישראליות.

הגיבורים שלהם הם עומר אדם נסרין, איתי לוי; זמרים מזרחיים אחרים; ושחקני סדרות טלוויזיה. לעומת זאת, השיח בין פוליטיקאים ישראלים לעמיתיהם במזרח התיכון מתאפיין, בדרך כלל, בחוסר הבנה טוטלית של תרבות המזרח. על הרקע הזה מתבלטת הברכה של עומר אדם כשיעור נפלא באיך מתקשרים במזרח התיכון.

[המקור: פייסבוק]

אבל קודם כמה מילים על הבדלים הקריטיים בין שתי תפיסות עולם: פרדיגמת החשיבה המזרחית מול זו המערבית: 

המרכיב החשוב ביותר בהווייתו של איש המזרח הוא ה כבוד. זהו אחד הנושאים המבלבלים ביותר בהבדלים בין מזרח ומערב; ואפשר לקבוע בצער שמערביים מדברים עליו הרבה; אבל, ממש לא מבינים אותו!

פרדיגמת החשיבה המערבית היא תוצר של תרבות אינדיבידואליסטית והישגית, שמעודדת אנשים להיות ייחודיים או להשיג מוניטין כאליטה בתחום כלשהו. "עשיית גלים", לכן, מוערכת מאוד, בתנאים מסוימים.

בתרבות קולקטיבית, הערך של האינדיבידואל נובע מהקבוצה. לכן, ההתבלטות נתפסת כחיסרון.

אינני יודע אם עומר אדם התייעץ ועם מי לפני שהקליט את המסר. שהרי, הוא לא התחנך, בלשון המעטה, על ברכי התרבות הערבית; אבל, מה שיצא הוא מלאכת מחשבת של חשיבה ערבית מזרחית.

צפו במסר, והמשיכו אח"כ:

שימו לב לשני מוטיבים מרכזיים במסר של עומר אדם:

הראשון, הוא אינו מנסה להתחנף ולדבר ערבית. הוא שומר על כבודו דובר עברית עם תרגום לערבית; ובמזרח התיכון, איש המזרח בז לאלה, שאינם שומרים על כבודם; הוא מחשיב אותם לכאלה שאינם ראויים לדור בסביבתו! 

המוטיב השני הוא צניעות אישית. הוא אינו "עושה גלים". לא מחשיב את עצמו, ואיננו פונה ישירות למעריציו; בטח לא לשליטי האמירויות; שהרי, התבלטות תחשב ללא מנומסת; ותצביע עליו כאדם שאיננו יודע את מקומו. במקום זאת הוא פונה לראש הקהילה היהודית; מודה ומשבח אותו על פועלו; ורק אז, כבדרך אגב, הוא מבקש לצרף ברכות למנהיגים: לנשיא איחוד האמירויות ולמנהיג דובאי ומודה להם על מעשיהם. הוא איננו מבקש דבר. רק שולח את הערכתו ואהבתו; ומביע תקווה להיפגש בדובאי בקרוב.

אם אני צריך להמר, הופעה של עומר אדם בדובאי היא עניין של זמן לא ארוך...

נשאלת רק השאלה: אם זמר ישראלי מסוגל להוציא תחת ידיו בקלות מסרים שמתאימים לסביבה שבה אנו חיים, מדוע נכשלים בכך רוב הפוליטיקאים שלנו כבר כמעט מאה שנה...

וגם: החלמה מהירה עומר, ותחזור אלינו מהר!

לשיחה המוקלטת:

[לקובץ המאמרים אודות 'פרדיגמת החשיבה המזרחית', לחצו כאן]

One thought on “עומר אדם נותן לנו שיעור במדינאות מזרח תיכונית

  1. הפוליטיקאי הישראלי רואה עצמו עדיין כמי שרק אתמול סיים את מלחמת ששת הימים.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *