עופר בורין: תהילים פרק ב – אֲנִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ

[בתמונה: " יוֹשֵׁ֣ב בַּשָּׁמַ֣יִם יִשְׂחָ֑ק אֲדֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ...". תמונה חופשית לשימוש ברמה CC BY 2.0,  שהועלתה על ידי Ted Van Pelt לאתר flickr]

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני). החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

מנהיגי עמי העולם פועלים ומתכוננים לתקוף את יהוה ואת משיחו: ב יִ֥תְיַצְּב֨וּ׀ מַלְכֵי־אֶ֗רֶץ וְרוֹזְנִ֥ים נֽוֹסְדוּ־יָ֑חַד עַל־יְהוָה וְעַל־מְשִׁיחֽוֹ׃

את יהוה העניין הזה משעשע: ד יוֹשֵׁ֣ב בַּשָּׁמַ֣יִם יִשְׂחָ֑ק אֲדֹנָ֗י יִלְעַג־לָֽמוֹ׃

והמספר (המשורר) מעדכן אותנו בקשר אינטימי מפתיע בינו לבין יהוה: ו וַאֲנִי נָסַ֣כְתִּי מַלְכִּ֑י עַל־צִיּ֗וֹן הַר־קָדְשִֽׁי ׃ ז אֲסַפְּרָ֗ה אֶֽ֫ל חֹ֥ק יְֽהוָ֗ה אָמַ֘ר אֵלַ֥י בְּנִ֥י אַ֑תָּה אֲנִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ׃

יהוה נסך את המשורר למלך בציון. יהוה גם אמר למלך שהוא ילד אותו. קראתי כמה פעמים ונפעמתי מקשר הלידה בין יהוה למלך ישראל (דויד?)

פרשנים רבים מתארים את הקשר הזה כאיזו אמירה רגילה של קשר ידוע בין יהוה לעם ישראל – קשר בין אב לבניו, שאכן מופיע מספר פעמים בדברי נביאים שונים. אבל כאן כתוב  - "אֲנִ֗י הַיּ֥וֹם יְלִדְתִּֽיךָ". זה ביטוי שלא הופיע קודם!

ועם קשר כזה, מרשה לעצמו מלך ישראל להתרברב: ח שְׁאַ֤ל מִמֶּ֗נִּי וְאֶתְּנָ֣ה גוֹיִם נַחֲלָתֶ֑ךָ וַאֲחֻזָּתְךָ֗ אַפְסֵי־אָֽרֶץ ׃ ט תְּרֹעֵם בְּשֵׁ֣בֶט בַּרְזֶ֑ל כִּכְלִ֖י יוֹצֵ֣ר תְּנַפְּצֵֽם׃ יהוה הבטיח לי שכל חלקת ארץ בעולם שאחפוץ בה, שלי תהייה, ובכוח הזרוע.

איזה ביטחון עצמי. איזו יוהרה. כשמלך מרגיש כה חזק, אין פלא שהוא ירשה לעצמו לקחת את בת-שבע לערב תענוגות בארמון ולשלוח את בעלה אוריה למות בקרב. בתוך מזמור תהילה ליהוה חבוי אדם חסר מעצורים. אדם שחושב שיהוה לא רק ילד אותו, אלא גם העביר אליו את כוחותיו.

[התמונה: Photo by Luis Quintero from Pexels]

ואיזו דרך היה צריך מלך כזה לעבור, כדי לומר "חָטָ֖אתִי לַֽיהוָ֑ה" (שמואל ב, יב, יג)?

[לאוסף פרקי ספר תהילים, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *