פנחס יחזקאלי: שינוי ארגוני במשטרה שוב על הפרק

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי 1239652 לאתר Pixabay]

[לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

פודקסט מוסרט של המאמר, בסרטון וידאו המצורף בסוף. 

*  *  *

לפני כ- 15 שנים הייתה המשטרה בסכנת פירוק. זאת, בעקבות מסקנות ועדת טרנר ב- 2005, לאפשר פיילוטים של משטרות עירוניות, ובעקבות התחושה שהמשטרה "אינה מספקת את הסחורה".

הדרישות למשטרות עירוניות נכללו במצעי הבחירות, פעם של הליכוד ופעם של קדימה (הייתה מפלגה כזו, מפלגת שלטון אפילו לאלה ששכחו...).

אז, היה למשטרה מפכ"ל חזק וחכם, דודי כהן שעמד בפרץ והצליח לדחות את הקץ.

[בתמונה: המפכ"ל דודי כהן הצליח לדחות את הקץ... התמונה היא צילום מסך]

האם המשטרה ניצלה את פסק הזמן שקיבלה במתנה כדי להשתנות? מה פתאום...

ואז באו פרשות ההטרדות המיניות של בכירים במשטרה; ופרישת הניצבים בין השנים 2015-2013; וגם אז, היה ברור לכולם, שהמשטרה זקוקה לטיפול שורש.

[לקובץ המאמרים על משטרות עירוניות בישראל, לחצו כאן]

לכולם, חוץ מלמשטרה כמובן...

לפני חמש שנים, הבין השר הממונה דאז, גלעד ארדן שעליו לעשות מעשה. הוא בחר ב-25 באוגוסט 2015 במפכ"ל שהוא באופיו רפורמטור, במטרה מוצהרת לשנותה: את תת אלוף גל הירש,.

וגם אז, פעלה המשטרה בהצלחה רבה לסכל את המינוי. אם הייתה משקיעה בהשתנות עצמית עשירית ממה שהשקיעה בחמש עשרה השנים האחרונות לסכל שינויים, היה מצבה טוב בהרבה!

תנ"ץ גיא ניר העיד במח"ש שהמשטרה פעלה אקטיבית לסכל את מינוי הירש. "סידרתי לך את המפכ"לות"... צוטט ניצב מני יצחקי אומר למ"מ המפכ"ל דאז, ניצב בנצי סאו. אז מפכ"לות הוא לא סידר לו; אבל המשטרה שוב ניצלה משינוי ארגוני כואב והרוויחה זמן יקר:

 

האם היא ניצלה אותו? מה פתאום...

מבחינת השינוי הארגוני שצריכה המשטרה לעבור, היה גל הירש לטעמי, דווקא האדם הנכון במקום הנכון.

יש לו הבנה מערכתית עמוקה; והוא הוכיח יכולת יישומית של שינוי ארגוני מוצלח, בתקופת המאבק המזוין נגד הפלסטינים, במבנה ארגוני ובתהליכי עבודה.

גם הכישלונות במלחמת לבנון השנייה לימדו אותו לא מעט. כישלונות כידוע, הם מורה טוב בהרבה מהצלחות; רק שאצלנו כשמישהו כבר לומד מעיפים אותו כי נכשל...

[מקור תמונתו של גל הירש משמאל: פייסבוק]

כדרכו גל הירש התכונן ביסודיות. הוא הכין שיעורי בית; וידע מה הוא רוצה לעשות.

רוני אלשיך שבא במקום הירש, היה תחליף עצוב להירש מבחינה אסטרטגית;

הוא ניסה קצת בשנתו הראשונה - באופן לא מקצועי ולא ממוקד – הוכשל; עבר מסע ביזוי אישי קשה, בעזרת העיתונים 'הארץ' ו'ידיעות אחרונות'; ואז כדי לשרוד, חדל מן השינוי ארגוני, הפך את עורו, 'אתרג' את עצמו, הטביע את המשטרה בפוליטיקה וגרם לה נזק לשנים רבות קדימה.

[בתמונה משמאל: המפכ"ל רוני אלשיך, שבא במקום הירש, היה תחליף עצוב להירש מבחינה אסטרטגית... מקור התמונה: פייסבוק]

עברו חמש שנים, ושוב, ענני סערה מצטברים מעל ראשה של משטרת ישראל; ושינוי ארגוני שוב מידפק על הדלתות.

יותר ויותר סממנים של תנועת המחאה האמריקנית עושים עליה בקצב מהיר לכאן;

הם ממעידים על אבדן גדל של אמון ושל לגיטימציה במשטרה...

לתופעה הזו הקדשנו שיחה נפרדת.

על כן, הניסיון הבא לבצע רפורמה מקיפה במשטרת ישראל הוא, כפי הנראה קרוב משחשבנו; והמשטרה שוב ניצבת מול אותו שינוי ארגוני שהצליחה למנוע לפני 5 ו- 10 ו- 15 שנים.

אבל אם שינוי ארגוני שוב על הפרק, ואם השר הממונה אינו רוצה להיכשל במינוי כקודמו, הייתי ממליץ לו לשר לביטחון הפנים לא להיחפז; להקפיא לזמן מה את מינוי המפכ"ל החדש...

ולתת לניצב מוטי כהן להמשיך לנהל את השגרה; דבר שהוא עושה טוב בהרבה ממפכ"לים רבים שניהלו את המשטרה - במינוי ובדרגה - בעשרים השנים האחרונות.

בזמן הזה הייתי מציע לשר - כלשונו של דוד בן גוריון - לערוך סמינר

כמעט עד מלחמת העצמאות, דוד בן גוריון לא הכיר ולא עסק בתחום הביטחוני. הדרך שלו ללמוד את הסוגיות הייתה בהשתלמות ממושכת בנושא - "סמינר" בלשונו. הוא נמשך מספר חודשים. חלקים מה'סמינר' הזה לקחו אף שנה.

לצורך כך חקר בהתחלה מה צריך ללמוד; ונפגש לצורך כך עם אנשים רבים... בוא גיבש 14 נושאים שבהם הרגיש שהוא צריך להתעמק, ממבנה הצבא וארגונו ועד תקציב ונוער. על 14 הנושאים הללו התבסס הסמינר. בן גוריון שמע בתחומים הללו, כל מומחה אפשרי - עד שגיבש דעה בעצמו. וגם אז לא נחפז. הוא העלה את תובנותיו על הכתב, שלח אותם לאנשים שונים וביקש משוב. רק כשהיה מגובש והבין באמת מה הוא צריך לעשות, ביצע ביד ברזל את מדיניותו; ולא סטה ממנה.

[למאמר: 'איך נכנסים לתפקיד בכיר? הסמינר של בן-גוריון כמקרה בוחן', לחצו כאן]

[בתמונה: הזכות על הביטוי 'ממלכתיות', שמורה לדוד בן גוריון... התמונה: לע"ם, שם הצלם אינו מוזכר. מתוך אתר פיקיויקי]

זה מה שהשר לביטחון הפנים צריך לעשות. הוא צריך קודם להבין מה עושים; ורק אז, לבחור את המפכ"ל המתאים ביותר לבצע זאת; להחתים אותו מראש על השינוי הארגוני; לרתום את ראש הממשלה לגיבוי; לתת לו גב מיניסטריאלי וקדימה לדרך. אחרת, זה שוב יגמר בפלופ. בדרישות לפירוק המשטרה ולבניית אלטרנטיבה אחרת. כדאי גם למשטרה לצאת מה'סטלה' המאפיינת אותה; ולבנות צוות חשיבה משלה, שיעלה הצעות, איך משתנים מהר במחיר מינימלי. וכדאי להדגיש. קוסמטיקה לא תעזור פה. זה חיתוך בבשר החי. רק שמבחינה ארגונית, ה'בשר' הזה מת מזמן...

הסימנים המעידים, שאי אפשר לעבוד על כולם כל הזמן, הולכים ומתרבים:

[מקור התמונה: פייסבוק]

האם הפעם יהיה שינוי ארגוני, או שהמשטרה תצליח להתחכם ולמשוך עוד קצת זמן? נחכה ונראה...

לשיחה המוקלטת: 

[לקובץ המאמרים על שינוי ארגוני ועל שינוי בכלל, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *