להצדיע וללמוד: יום הולדת לשוד הכספות הגדול

[בתמונה: כותרת ידיעות אחרונות בתחילת השבוע שאחרי...]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

ניצב משנה בגמלאות, ד"ר פנחס יחזקאלי הוא שותף בחברת 'ייצור ידע' ואיש אקדמיה. שימש בעבר כראש המרכז למחקר אסטרטגי ולמדניות של צה"ל. הוא העורך הראשי של אתר זה.

*  *  *

כשעבריינים מקצוענים מצליחים לבצע פשע מושלם, שלא פוענח, צריך לכאוב עם הקרבנות; אולם, גם להצדיע וללמוד אותו. אז הנה, אנחנו עושים את שניהם. בימים אלה חוגגים יום הולדת לאחד הפשעים המושלמים בתולדות מדינת ישראל: שוד הכספות הגדול, שהתבצע מתחת לעיני המאבטחים והמשטרה, במהלך סוף שבוע אחד, בין 19 ל-21 ביולי 2002.

הפורצים חדרו דרך ארובת האוורור לתוך הסניף המרכזי של בנק דיסקונט ברחוב יהודה הלוי בתל אביב, ורוקנו 451 כספות מתכולתן, עם שלל מוערך של כ-25 מיליון דולר במזומן, ודברים יקרי ערך נוספים (סניור, 2011) (איפרגן, 2014).

השוד התגלה רק ביום ראשון, 21 ביולי 2002. היה זה ב-0820 בבוקר, הרבה אחרי שהשודדים כבר עזבו את הזירה עם שללם. אז הגיעו ראשוני העובדים בבנק וירדו לחדר הכספות הגדול שבקומת המרתף. הכל נראה רגיל. שני עובדים, כקבוע בנהלי הבנק, מפתח קוד סודי והמתנה של כמה דקות מאחורי הדלת - לא יכלו לרמוז על ההפתעה שמצפה בתוך החדר. קיר כספות שלם פרוץ. 5,000 כספות סודיות, ביניהן כאלה של עשירי הארץ היו שם, בחדר שנחשף לאחד מהמקומות המוגנים במדינה. על הרצפה היו פזורים מאות קילוגרמים של תכשיטים, כלי נשק רבים על הרצפה והמון שטרות קטנים. בשל הקושי לסחוב, השודדים לקחו איתם רק שטרות גדולים. בקיר נפער חור  של 60X80 ס"מ. שדרכו חדרו הפורצים פנימה. בלוק הבטון שנקדח - ברוחב של 60 ס"מ - היה שכוב על הרצפה... (סניור, 2011) (נאה, 2018).

נראה כי החדירה עצמה עד לחדר הצמוד לכספות הייתה פשוטה יחסית, אחרי שהשודדים השיגו את התרשימים המדויקים של תכניות המבנה. הם חדרו דרך פיר האוורור של מיזוג האוויר לחדר החשמל במרתף הבנק, אזור טכני שבו ממוקמים מנועי המזגנים; ושלו קיר משותף עם הכספת, נטרלו את מערכת המצלמות שהייתה שם; וקדחו לתוך חדר הכספות מאחורי ארון גדול שהוחזר למקומו בכל סוף שבוע, כדי שלא לעורר חשד. בנוסך גם הוסוו הקדיחות בטיח ובצבע. מאוחר יותר התברר כי הם עבדו לסירוגין במשך מספר סופי שבוע על החדירה לבנק (סניור, 2011) (איפרגן, 2014) (נאה, 2018).

שבועיים לפני הפריצה החלה האזעקה לעבוד; ונשמעו רעשים מקומת המרתף. ארבעת השומרים, שמוצבים דרך קבע בבנק,  ירדו למטה, אולם לא הצליחו לפתוח את דלת חדר החשמל, כי המנעול הוחלף על ידי הפורצים שהיו בפנים. הם התקשרו למנהל הבניין שאמר כי לא החליף מנעול. הוא ביקש מהם לנטרל את האזעקה ומחר יסדיר זאת. למחרת, הוחזר כמובן ע"י הפורצים המנעול הישן, כך שהמנהל לא חשד במאומה (נאה, 2018) (סניור, 2011).

[לכתבה המצוינת של אלי סניור ב- ynet, לחצו כאן]

מתוך חדר החשמל, קדחו הפורצים לחדר הכספות חור בגודל של 80 על 60 ס"מ לתוך חדר הכספות. עובי הקיר שהפריד בין חדר החשמל לבין הכספות היה 60 ס"מ. מסור יהלום מקצועי יכול היה לנסר רק לעומק של 25 ס"מ, מכאן נולדה ההנחה שהשודדים השתמשו במקדחת יהלום ארוכה. הם ציירו מלבן על הקיר, וסביב היקפו קדחו מאות חורים, עד שיכלו לדחוף את חתיכת הבטון פנימה לתוך הכספת ולהיכנס. עד כמה הייתה העבודה מקצועית תעיד העובדה שהם לא השאירו במקום ולו מילימטר או מיקרוגרם אחד של חומר עם טביעת DNA. לא סיגריה, לא שערה, בטח לא טביעת אצבע (סניור, 2011) (איפרגן, 2014) (נאה, 2018).

מערכת האזעקה בבנק אמנם הופעלה בעת הפריצה, אך השומרים שהיו במקום לא הבחינו בכך. גם הפורצים הצליחו לנטרל את האזעקה לפני שדבר הפעלתה יגיע לחברת האבטחה שמאבטחת את הבנק (כהן-ברזילי, 2002).

[לשמוע את בוקי נאה מספר לנסים משעל ברדיו 103FM על שוד הכספות הגדול, לחצו כאן]

גם העבודה בתוך הכספת הייתה מלאכת מחשבת. בחדר הזה אין מצלמות ואין אזעקות. על פי הערכות, השודדים נכנסו בלילה שבין חמישי לשישי ועבדו כמעט 48 שעות. לא ברור מה אכלו ואיפה בדיוק עשו את צרכיהם בזמן הזה. מתוך 5,000 הכספות הם פנו ל- 455 הכספות, שהיו צמודות לקיר הימני (פי 3 כספות מכל שוד אחר בישראל). את כספת מספר 3556 עד ל-5225 הם קדחו ובזזו, תא אחר תא, ומילאו את השקים או התיקים - אך רק במזומנים, בשטרות גדולים. את הקטנים השליכו לרצפה. הם רוקנו 451 כספות, מדלגים על יותר מ-1,200 כנראה, בשל חוסר זמן. סה"כ לקחו הפורצים כ- 25 מליון $. בנוסף ובאופן מוזר, הם לקחו כנראה מזכרות ששימושם אינו ידוע בקבוצות של שניים: מעט תכשיטים, שני אקדחים, צוואות, הסכמים, כתובות ואפילו שערות, כפי הנראה של נפטרים (סניור, 2011) (נאה, 2018). זו התנהגות מוזרה וגם חסרת אחריות, כי הפריטים הללו יכולים להיות מזוהים על ידי בעליהם; אבל אולי הכוונה הייתה להסתיר בדרך זאת משהו אחר שאותו נטלו.

בחדר הכספות של הבנק נמצא שואב אבק באמצעותו, ככל הנראה, ניקו השודדים את הזירה. זאת, על מנת לא להשאיר במקום עקבות שיאפשרו את איתורם. כמו כן נמצא במקום הלום ששימש את השודדים לפריצת הכספות. הם הביאו עימם בקבוקי קוקה קולה - שזו חומצה שמעלימה ראיות - ושפכו בכל מקום שבו יכולים היו להשאיר עקבות כלשהם (כהן-ברזילי, 2002) (נאה, 2018).

[יצירת ה- GIF פורסמה באתר tenor. שם היוצר: bubububububububububu]

הידיעה על שוד הכספות שודרה במבזק החדשות של 0900 ופשטה מהר בין לקוחות הבנקים, שממש צרו על המבנה. מטבע הדברים, רבים נמנעו מלדווח על הסכומים המדויקים והפריטים שנגנבו, מה שהקשה עוד יותר על המשטרה. הבנק פיצה את לקוחותיו ב- 75% מערך הדברים שהיו בכספות. המשטרה לא הצליחה לפענח את המקרה (סניור, 2011) (נאה, 2018).

מקצוענים; ומן הסתם, גם ברי מזל!

[להרחבת המושגים: חוסר וודאות ומזל, לחצו כאן]

[לקובץ המאמרים: 'הכל על הפשע המאורגן', לחצו כאן]

מקורות והעשרה

2 thoughts on “להצדיע וללמוד: יום הולדת לשוד הכספות הגדול

  1. מדובר בפושעים!!! מה להצדיע?.
    אתה יכול וצריך להתבטא אחרת.
    גם אם המקצוענות מופלאה, זו מקצוענות של פושעים שמקומם בכלא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *