עופר בורין: קהלת פרק ז – קהלת, סוקרטס וצידה פילוסופית לחיים

תקציר: קהלת 'מפציץ' אותנו בסדרת פתגמים לחיים: א ט֥וֹב שֵׁ֖ם מִשֶּׁ֣מֶן ט֑וֹב וְי֣וֹם הַמָּ֔וֶת מִיּ֖וֹם הִוָּלְדֽוֹ: שמו של אדם חשוב יותר מטיב השמן העולה על שולחנו; עשירים, שמן מעולה עולה על שולחנם; אנשים בעלי שם טוב – חלקם עשירים וחלקם עניים; דאג לשם שלך שיהיה טוב ורק אז לשמן העולה על שולחנך…

[בתמונה: סוקרטס... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: סוקרטס... התמונה היא נחלת הכלל]

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

עודכן ב- 28 בספטמבר 2023

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).  החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

אלוף משנה במיל', עופר בורין, נשוי + 3, שירת 20 שנה בחיל האוויר בתפקידי פיקוד טכנולוגיים. היום, הוא מנהל בחברת הייטק ביטחונית. הוא מגדיר את עצמי כאדם חופשי (חילוני).

החל לכתוב בתחום זה כשעלה לאוויר פרויקט 929 בניהול הרב בני לאו והעיתונאית גל גבאי. הוא מחפש בתנ"ך את ההקשרים לחיים במדינת ישראל בעידן המודרני.

*  *  *

קהלת מפציץ אותנו בסדרת פתגמים לחיים: א ט֥וֹב שֵׁ֖ם מִשֶּׁ֣מֶן ט֑וֹב וְי֣וֹם הַמָּ֔וֶת מִיּ֖וֹם הִוָּלְדֽוֹ:

  • שמו של אדם חשוב יותר מטיב השמן העולה על שולחנו.
  • עשירים, שמן מעולה עולה על שולחנם.
  • אנשים בעלי שם טוב – חלקם עשירים וחלקם עניים.
  • דאג לשם שלך שיהיה טוב ורק אז לשמן העולה על שולחנך.

ואיך כל זה קשור ללידה ומוות? זה פשוט

  • ביום מותך תדע אם שמך טוב או רע.
  • ביום לידתך, כל האפשרויות פתוחות.

אם חשוב לך מה נשאר אחריך בעולם, דאג ששמך יהיה טוב. אין זה משנה איזה שמן עלה על שולחנך, ממילא זמנו קצר.

סוקרטס אמר דברים דומים: "דבר אינו יכול לפגוע באדם טוב, לא בחייו ולא אחרי מותו". מישהו אולי יאמר: "סוקרטס, אינך מתבייש שהתעסקת במין עיסוק שבגללו אתה מסתכן עכשיו במיתה"? לאיש זה השיב סוקרטס, ובצדק: "אתה טועה מאוד אדוני, אם אתה סבור כי אדם שיש בו אפילו קמצוץ כבוד צריך לשקול את הסכנה של חיים ומוות, יותר מאשר לבחון, בכל מעשה, רק זאת: האם הוא פועל בצדק או באי צדק, והאם אלה מעשי איש טוב או איש רע."

[בתמונה: סוקרטס... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: סוקרטס... התמונה היא נחלת הכלל]

ה ט֕וֹב לִשְׁמֹ֖עַ גַּעֲרַ֣ת חָכָ֑ם מֵאִ֕ישׁ שֹׁמֵ֖עַ שִׁ֥יר כְּסִילִֽים ׃

מנהיגים טובים מקבצים סביבם אנשים שירגישו בנוח לגעור גערות חכמים. מנהיגים גרועים מקבצים סביבם אנשים שישירו להם שירי כסילים. היום מחליפים שירי הכסילים בלשונות יועציו של המנהיג התחובות בישבנו.

גם בעניין הזה כתב סוקרטס: "אל תחשוב לידידיך את אלה המשבחים את כל דבריך ומעשיך, אלא את אלה המעירים לך בנועם על מגרעותיך."

 י אַל־תֹּאמַר֙ מֶ֣ה הָיָ֔ה שֶׁ֤הַיָּמִים֙ הָרִ֣אשֹׁנִ֔ים הָי֥וּ טוֹבִ֖ים מֵאֵ֑לֶּה כִּ֛י לֹ֥א מֵחָכְמָ֖ה שָׁאַ֥לְתָּ עַל־זֶֽה:

קהלת מדבר נגד הנוסטלגיה. אל תגידו שפעם היה טוב יותר. יש כאן אמירה מאוד חזקה, שבעצם קוראת לאנשים לא ליילל על עבר טוב יותר; אלא לפעול למען עתיד טוב יותר. בעיני, זו מהות המחאה נגד השחיתות השלטונית, שיצאה מקיטורי יום שישי לפעולה למען שינוי ברחוב ובמרחב הציבורי, בניסיון להשפיע על מהלך העניינים במדינה.

 טז אַל־תְּהִ֤י צַדִּיק֙ הַרְבֵּ֔ה וְאַל־תִּתְחַכַּ֖ם יוֹתֵ֑ר לָ֖מָּה תִּשּׁוֹמֵֽם ׃ יז אַל־תִּרְשַׁ֥ע הַרְבֵּ֖ה וְאַל־תְּהִ֣י סָכָ֑ל לָ֥מָּה תָמ֖וּת בְּלֹ֥א עִתֶּֽךָ ׃ יח טוֹב אֲשֶׁ֣ר תֶּאֱחֹ֣ז בָּזֶ֔ה וְגַם־מִזֶּ֖ה אַל־תַּנַּ֣ח אֶת־יָדֶ֑ךָ כִּֽי־יְרֵ֥א אֱלֹהִ֖ים יֵצֵ֥א אֶת־כֻּלָּֽם:

קהלת מזהיר אותנו מ"צדיקות יותר". אין סיבה להיות "יותר צדיק מהאפיפיור". גם את זה חשוב לקחת כצידה לדרך המחאה.

[בתמונה: סוקרטס... התמונה היא נחלת הכלל]
[בתמונה: סוקרטס... התמונה היא נחלת הכלל]

כג כָּל־זֹ֖ה נִסִּ֣יתִי בַֽחָכְמָ֑ה אָמַ֣רְתִּי אֶחְכָּ֔מָה וְהִ֖יא רְחוֹקָ֥ה מִמֶּֽנִּי: החכמה היא "טריקית". ככל שיודעים יותר היא מתרחקת יותר.

סוקרטס דיבר גם הוא על עניין הידע והחכמה: "החכמה האמיתית והיחידה היא לדעת שאתה לא יודע כלום.". "כל מה שאני יודע הוא שאינני יודע."

סוקרטס (470 – 399 לפני הספירה) היה פילוסוף יווני. הוא נחשב בעיני רבים לאבי הפילוסופיה המערבית. הוא לא הותיר אחריו כתבים כלשהם, וידיעותינו עליו מגיעות מתיאורים חיצוניים, בעיקר תיאוריו כפי שהוא מופיע ביצירותיו אצל תלמידיו: אפלטון וקסנופון.

[לאוסף פרקי מגילת קהלת, בפרשנותו של עופר בורין, לחצו כאן]

מצאת טעות בכתבה? הבחנת בהפרה של זכויות יוצרים? נתקלת בדבר מה שאיננו ראוי? אנא, דווח לנו!

נושאים להעמקה

מקורות והעשרה

 

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *