יצחק בריק: משבר האמון שבין יחידות המילואים לצה"ל

[התמונה: בתמונה: משך שנים, טמן צה"ל את ראשו בחול... תמונת ה- GIF היא תמונה חופשית שהועלתה מאתר GIPHY על ידי Southpark]

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן]

האלוף במילואים יצחק בריק שירת בחיל השריון כמפקד חטיבה, אוגדה וגיס וכיהן כמפקד המכללות הצבאיות. לחם כמפקד פלוגה במילואים במלחמת יום הכיפורים ועוטר בעיטור העוז; כיהן מעל עשור שנים כנציב קבילות חיילים. בשנת 2018 יצא בביקורת קשה על מוכנות צה"ל למלחמה, ונאבק באומץ, בהתנגדות צה"ל לביקורת זו.

*  *  *

במסמך (מצורף למטה) - שעליו חתום תת אלוף גל שוחמי, מפקד אוגדה 319 ושפורסם במאקו (ראו למטה), עולה כי לדברי הרמטכ"ל, קיים משבר אמון חמור בין אנשי המילואים לצה"ל. כל זה קורה אחרי שנים ארוכות של קיצוצים במערך המילואים כולל סגירת יחידות וגריעה של אלפי אנשי מילואים מהסד"כ.

"המשבר הנוכחי ובאופן כללי העשור האחרון, תנודות המודלים ורמת הכשרות גרמו לסדקים בתחושת הנחיצות ואף באמון של מפקדי המילואים וחייליהם בנו כמוסד", מסכם תא"ל שוחמי את דברי הרמטכ"ל, מהם עולה שמצד אחד נוצרה בצבא תחושה מוטעית שניתן להסתדר בלי המילואים ומנגד, חוסר אמון של אנשי המילואים בצה"ל.

עוד על פי תא"ל שוחמי, הרמטכ"ל הדגיש את חשיבות שותפות אנשי המילואים ויחידות המילואים במלחמה, ואמר כי: "לא ניתן לנצח בלי תמרון ובלי המילואים":

[לכתבתו של שי לוי במאקו, לחצו כאן]

ללא יחידות המילואים אי אפשר לנצח את המלחמה!

הנה, הרמטכ״ל, אביב כוכבי, מודה במסמך ששלח לקצונה הבכירה בצה״ל שיחידות המילואים לא בכשרות למלחמה ומוסיף שללא יחידות המילואים אי אפשר לנצח את המלחמה.

במשך שנים ניסה הפיקוד הבכיר בצה״ל לזרות חול בעיני הציבור, בעיני הממשלה וועדת חוץ ובטחון שהצבא מוכן למלחמה יותר מאי פעם. תהליך זה המשיך גם לאחר שהוצאתי את ״דוח בריק״ לפני כשנה וחצי; שקובע בצורה חד משמעית, שאיננה משתמעת לשתי פנים, מגובה בעובדות אשר אינם ניתנות לערעור, בדוחות קשים מאוד של מבקר המדינה, מבקר מערכת הביטחןן ומבקר הצבא; שהצבא, לא רק שלא התקדם בתכנית הרב שנתית (תר״ש) גדעון בתקופתו של הרמטכ״ל גדי אייזנקוט אלא נסוג לאחור, בעשרות שנים.

במשך שנים עסקו בצה״ל בדימוי ולא במהות. נוצר מצב שהפיקוד הבכיר התחיל להאמין לדימוי שהוא יצר; ולכן, הוא גם לא נכנס לעובי הקורה לטפל בכשלים החמורים בצבא. היה נוח לכולם להאמין שהכל בסדר. והנה, לאחר שנים של זריית חול בעיניי הציבור וגורמי ממשל, מתייצב הרמטכ״ל כוכבי ואומר באומץ לפקודיו, לעם ישראל ומנהיגיו את האמת המרה!

מסמך סיכום הערכת המצב בראשות הרמטכ"ל, שהתפרסם במאקו:

דף שני:

[לריכוז מאמרים בנושא: צבא המילואים, לחצו כאן]

מקורות והעשרה

 

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *