אלעד רזניק: עליונות אווירית מהי?

[התמונה המקורית היא תמונה חופשית - CC0 Creative Commons - שעוצבה והועלתה על ידי dayamay לאתר Pixabay]

[זהו מאמר ראשון מתוך שניים. למאמר השני, לחצו כאן]

עליונות אווירית (Air superiority) נחשבת במרבית חילות האוויר כמשימה אבל האם עליונות אווירית היא אכן משימה? מהי, בעצם, עליונות אווירית?

עליונות אווירית היא מצב נתון הנובע מסך כל היתרונות הטכנולוגיים והאנושיים, המאפשרת לכוח שליטה באוויר, הנדרש לפעילות בכל מרחב שדה המערכה (אוויר, ים יבשה, סייבר מודיעין ועורף); ומאפשרת לכוח יכולת למקסם את מאמציו (תמרון הגנה התקפה לוגיסטיקה ומודיעין) בכל אחד ממרחבים אלו.

ללא עליונות אווירית, כוח יתקשה למדי למקסם את מאמציו: כולם זוכרים את:

  • תמונות הצבא המצרי הנסוג במלחמת ששת הימים;
  • את הקושי של כוחות היבשה בתחילת מלחמת יום כיפור;
  • או את דרך המוות בין כווית לעיראק שהשאיר הצבא העיראקי הנסוג (ראו בתמונה למטה):

זה מה שקורה כשאין עליונות אווירית במרחב שדה המערכה:

[בתמונה: דרך המוות בין כווית לעיראק שהשאיר הצבא העיראקי הנסוג... זה מה שקורה כשאין עליונות אווירית במרחב שדה המערכה. בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]

היכולת האמריקאית לייצר עליונות אווירית מעל שדה המערכה נתפסת בדרך כלל מובנת כמובנת מאליה אולם שורה של החלטות לא נכונות בשנות ממשל אובאמה יצרו סכנה ממשית שארה"ב לא תצליח לייצר את היתרון הזה מעל שדה המערכה בעשור הבא: הקטנת תקציבי הצבא האמריקאי ב- 15% בין 2011 ל- 2015 (4% בממוצע בשנה) גרמו לעיכוב ולביטול תהליכי פיתוח בארה"ב; בעוד שתקציבי הפיתוח בסין וברוסיה גדלו בהתאמה.

בשנת 2015, חיל האוויר האמריקאי - הצופה פני העתיד - ממנה צוות חשיבה, שמטרתו לבדוק כיצד חיל האוויר האמריקאי יוכל להמשיך להבטיח עליונות אווירית מעל שדה המערכה משנת 2030 ואילך. הדו"ח אותו ייצר הצוות האמריקאי היה מאלף. חלק מהמשתתפים אתגרו את הקביעה הבסיסית, שעליונות אווירית תישאר גורם חשוב מעל מרחב המערכה המשתנה, חלקם אף הגדילו לעשות וטענו שארצות הברית לא תזדקק יותר לעליונות אווירית בשנת 2030. הנחת היסוד של אותם טוענים הייתה, שצורת הלחימה ההיברידית תשתלט על שדה המערכה שיישלט על ידי תערובות של כוחות סדירים וצבאות פרוקסי (של שליחים כמו מיליציות) שיפעלו במרחב האפור שבין מלחמה לשלום. בסוג כזה של מלחמה קשה עד בלתי אפשר לייחס כוונות לצד השני; ומכאן נובע הצורך לשימת דגש על איסוף מודיעין חכם; קיצור זמני סגירת מעגל האש; ופיתוח יכולת להנחתת מהלומה, מהירה וחדה, גם בתנאי חוסר וודאות מודיעיני. חלק מהנחות היסוד הללו הן הבסיס לתר״שים גדעון ותנופה אבל האם הן נכונות גם למרחב המזח תיכוני? על כך במאמר הבא.

[למאמר הבא של אלעד רזניק: 'עליונות אווירית בעשור הבא', לחצו כאן]

[בתמונה: האם עליונות אווירית תישאר גורם חשוב מעל מרחב המערכה המשתנה? תמונה נוספת מ'דרך המוות' בכביש המהיר לבצרה 1991... בעל הזכויות בתמונה זו לא אותר. לכן, השימוש נעשה לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים. בעל הזכויות הראשי, אנא פנה ל: yehezkeally@gmail.com]:

One thought on “אלעד רזניק: עליונות אווירית מהי?

  1. המערך הנוכחי של הטק"ק המדויק וטילי אוויר ים וים ים רוסיה ובמידה מסוימת סין בשילוב עים טילי נ"מ ארוכי טוול לא יאפשר לארה"ב עליונות אווירית.
    האמריקאים הלכו לישון וכעת מצבם גרוע.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *